یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیل در شیلی سبب کشته و ناپدید شدن بیست و سه نفر شد
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ بارش شدید باران در روزهای اخیر سبب جاری شدن سیل و رانش گل و لای در مناطق مرکزی شیلی شده است. این سیل ویرانگر سبب کشته شدن چهار نفر و ناپدید شدن نوزده نفر شده است. صدها نفر در روستاها و مناطق کوهستانی نزدیک شهر سانتیاگو پایتخت شیلی ارتباطشان با دیگر مناطق قطع شده و درمیان سیلاب گرفتار شده اند. بارش باران های سیل آسا سبب شده است رودخانه ها طغیان کنند. شبکه آبرسانی برای بیش از یک میلیون نفر در سانتیاگو نیز دچار مشکل شده است. بارش باران های سیل آسا و رانش گل و لای ناشی از آن، سبب آلوده شدن رودخانه ای شده است که آب شرب شهر را تأمین می کند .
بارندگی های شدید که از روز شنبه آغاز شده رانش زمین را در رودخانه مایپو Maipo در پی داشته است. آب بخش اعظم سانتیاگو از طریق این رودخانه تأمین می شود. مردم سانتیاگو این روزها برای تامین آب آشامیدنی خود مجبورند در صفوف طولانی منتظر بمانند تا از طریق تانکرهای توزیع آب، نیازهای خود را تامین کنند. جریان آب شهر قطع شده است و مشخص نیست چه زمانی این آب بار دیگر وصل شود.
این روزها، آخرین هفته تعطیلات تابستانی مردم شیلی به شمار می رود که مردم این کشور آمریکای لاتین، شاهد این باران نابهنگام در مناطق کوهستانی هستند. کارشناسان پیش بینی می کنند تا بیست و چهار ساعت آینده نیز بارش بارانهای دیگری در این منطقه رخ بدهد و این به معنای احتمال شکل گیری رانش گل و لای جدید در این منطقه خواهد بود و سبب خواهد شد شرایط زندگی برای مردم سانتیاگو و کل شیلی دشوارتر شود.

بررسی عملکرد وزارت خارجه در اجرای یک پروژه اقتصاد مقاومتی
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

(سایت الف)

هرچند وزیر امور خارجه در این زمینه اقدامات متعددی انجام داده است، عدم پیگیری وضعیت این اقدامات و به سرانجام رساندن آن منجر به این شده است که نتوان نتایج این اقدامات را در عمل مشاهده نمود.

نقد و بررسی پروژه اقتصاد مقاومتی و عملکرد دستگاه در این زمینه

تنها پروژه اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه، پروژه ای است که اجرای آن می تواند بازار گسترده ای برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد نماید. اگر از برجام و ارتباط با کشورهای غربی و متخاصم بگذریم که بحث آن در همه محافل بسیار شده است، رابطه ایران با کشورهای بسیاری هنوز به بلوغ نرسیده است و امکان برقراری این ارتباط از طریق پیگیری های وزارت امور خارجه وجود دارد.

به عنوان مثال، ارتباط کشور با کشورهای منطقه آمریکای جنوبی، آفریقا و بعضی کشورهای آسیایی و حتی منطقه، با تعاملات سیاسی امکان ایجاد، بهبود و تقویت دارد. کشورهایی که شاید کمتر در پازل تجاری ما دیده شده اند.

در این زمینه، یکی از وظایف مهم سفرای ایران در کشورهای دیگر، شناسایی فرصت‌های آن کشورها و معرفی آن‌ها به تجار داخلی است؛ علاوه بر این، معرفی شرکت‌های ایرانی و ایجاد بازار برای آن‌ها در کشورهای مقصد وظیفه اقتصادی دیگر وزراست. به مجموع این دو نقش دیپلماسی اقتصادی گفته می‌شود.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است تمرکز وزارت خارجه پس از انقلاب بیشتر بر کارهای سیاسی و امنیتی بوده است و عملکرد وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی مناسب نبوده است. وی معتقد است طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مانند دیگر کشورهای موفق، باید سفرا در زمینه دیپلماسی اقتصادی فعال‌تر عمل می‌کردند.

با این حال در این زمینه ظریف وزیر امور خارجه کشور، در واکنش به صحبت های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرده است که این وزارت، هدف خود را پیشبرد اقتصاد مقاومتی قرار داده و به همین منظور ما فرهنگ حاکم بر وزارت خارجه را که یک فرهنگ سیاسی- امنیتی است، سوق می‌دهیم به فرهنگ توسعه و کمک به اقتصاد کشور در موضوعاتی چون صادرات غیرنفتی، واردات فناوری و سرمایه خارجی در جهت اهداف اقتصادی نظام و دولت. ظریف همچنین معتقد است که توانسته رویکرد سفرا را از دیدگاه سیاسی- امنیتی به اقتصادی تغییر دهد.

یکی از اقدامات انجام شده توسط وزارت امور خارجه در این زمینه، در سفر ظریف به ایتالیا و امضای 14 سند همکاری میان ایران و این کشور در بهمن ماه 94 خود را نشان داده است. این اسناد در حوزه‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی بود.

در سفر به فرانسه نیز در بهمن ماه همان سال، 20 تفاهم‌نامه با موضوعات ارتباطات، کشاورزی، بهداشت، گردشگری، محیط‌زیست و آب‌وهوا، آموزش عالی، حمل‌ونقل هوایی و … بین ایران و فرانسه به امضا رسید که تفاهم‌نامه اولیه با ایرباس برای خرید 118 هواپیمای مسافربری یکی از مهم‌ترین آن‌ها بود.

دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفری دیگر در اسفندماه سال گذشته، در صدر هیأتی عازم منطقه جنوب شرق آسیا شد تا علاوه بر شرکت در دو اجلاس آسیایی، روابط دوجانبه و تحولات قاره کهن را با همتایان و مقامات کشورهای اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزلند و استرالیا به گفتگو بگذارد.

همچنین دکتر ظریف، در خرداد ماه سال جاری به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی سفر کرد که این مسافرت ها را می‌توان از جمله سفرهای اقتصادی وزیر خارجه برشمرد. در این سفر بیش از شصت بازرگان ایرانی در هیات اقتصادی، ظریف را همراهی کردند. وی در لهستان، با معاون وزیر توسعه دیدار کرده و درباره حوزه‌های مختلف از جمله توریسم، انرژی و بانکی با وی رایزنی کرد. همچنین در همایش مشترک اقتصادی ایران و لهستان که در ورشو برگزار شد، شرکت کرد.

پس از لهستان، وزیر امور خارجه به فنلاند رفته و در همایش اقتصادی فنلاند – ایران که در هلسینکی برگزار شد، حضور یافت. در این همایش که از سوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با همکاری اتاق بازرگانی فنلاند برگزار شد، بازرگانان و نمایندگان شرکت‌های ایرانی و فنلاندی شرکت کردند.

کشور سوئد مقصد بعدی ظریف بود. وی برنامه کاری خود را با دیدار وزیر نوآوری و امور شرکت‌های سوئد آغاز کرد. وی در ادامه، در همایش بازرگانی ایران – سوئد که از سوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با همکاری اتاق سوئد برگزار شد شرکت کرد.

لتونی آخرین کشوری بود که وزیر امور خارجه در این دور از سفرهای خود، به آن سفر کرد. ظریف با وزیر کشاورزی این کشور ملاقات و در خصوص همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد

در سفر دیگری در مردادماه سال جاری به آمریکای لاتین، دکتر ظریف به ترتیب به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا رفته و مذاکراتی دوطرفه انجام داد. یکی از موضوعات این سفرها هم موضوعات اقتصادی بوده است.

همچنین وزیر امور خارجه کشور در سفری دیگر در آذرماه سال جاری، به جنوب شرق آسیا در سال جاری، دکتر ظریف به کشورهای چین، هند و ژاپن سفر کرد که به گفته وی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفرها مباحث اقتصادی بوده است.

با وجود این سفرهایی که ظریف به کشورهای مختلف داشته است و همچنین رفت و آمدهای هیئت‌های تجاری مختلف به کشورمان و برقراری تفاهم نامه های متعدد، آمارها نشان می‌دهد وضعیت واردات و صادرات بهبود قابل توجهی نیافته است.

در ریشه‌یابی علل ناکارآمدی اکثر تفاهم‌نامه‌های تجاری کشور، به ویژه با کشورهایی که ایران با آنها مشکل سیاسی ندارد، می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

الف- یک علت عمده این ناکارآمدی‌ها، عدم وجود سازوکار مناسب برای تدوین تفاهم‌نامه‌های تجاری مناسب است. اکثر تفاهم‌نامه‌های تجاری در فاصله کوتاهی از ملاقات نمایندگان دو کشور به صورت اضطراری تهیه می‌شوند. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت نیازها و توانمندی‌های کشور و فرصت‌ها و چالش‌های کشور هدف به دقت شناسایی شوند و تناسب و توازن مناسبی بین این دو در تفاهم‌نامه ایجاد شود. بنابراین اکثر تفاهم‌نامه‌های تهیه شده، سنخیت چندانی با شرایط واقعی اقتصادی دو کشور ندارند و فاقد اشاره‌های عملیاتی مناسب و قابل استناد و قابل پیاده‌سازی هستند.

ب- حتی در صورت وجود محتوای مناسب و قابل اتکا در تفاهم‌نامه‌های تجاری، سازوکار پیگیری مناسبی برای اجرایی‌سازی مفاد اکثر تفاهم‌نامه‌ها نیز در نظر گرفته نمی‌شود؛ در اکثر تفاهم‌نامه‌ها صرفاً به تعیین یک مسئول برای کل تفاهم‌نامه بسنده می‌شود و برای مفاد ذیل تفاهم‌نامه مجری مشخصی تعیین نمی‌گردد؛ ملاحظات مربوط به منابع تامین مالی فعالیت‌ها و تضامین اجرای تفاهم‌نامه‌ها مشخص نیستند؛ سازمان‌های طرف تفاهم‌نامه‌ها ظرفیت سازمانی لازم برای پیگیری مفاد تفاهم‌نامه را ندارند و اکثراً برای دستیابی به دسترسی‌ها و امکانات مورد نیاز با چالش مواجه هستند.

ج- اجرایی‌سازی عملیاتی مفاد تفاهم‌نامه‌ها به حجم قابل‌توجهی پیگیری و تداوم نیاز دارد. اما از نقطه‌نظر نهادی، سازوکار انگیزشی لازم برای تشویق سازمان‌ها و کارمندان دولتی برای اهتمام به این امر در نظر گرفته نشده است. این کمبودهای انگیزشی تنها به سازمان‌های ایرانی محدود نمی‌شود و در مواردی عدم وجود انگیزه در بدنه کارشناسی کشورهای هدف نیز مشاهده شده است.

در مجموع می‌توان گفت که عمده ناکارآمدی‌های اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌های تجاری، به دلیل سپرده شدن مسئولیت پیگیری کل یک تفاهم‌نامه به یک سازمان دولتی یا حتی یک کارمند دولت، ایجاد می‌شود. این سپردن کامل مسئولیت‌ها به یک فرد و سازمان بدون توجه به ملاحظات انگیزشی و ظرفیت‌های سازمانی، زمینه کم‌کاری و اعمال سلیقه‌های شخصی را فراهم می‌آورد و می‌تواند حتی به سوءاستفاده‌های فردی یا سازمانی به نفع منافع شخصی یا حتی منافع طرف‌های خارجی منجر شود.

بنابراین وزارت امور خارجه بایستی با در نظر گرفتن این چالش ها، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اجرای پروژه مرتبط با آن در وزارت امور خارجه با در نظر گرفتن این ملاحظات مهم اقدام نماید. با این وجود، گزارش مشخصی از وضعیت این پروژه ارائه نشده است.

نتیجه‌گیری

دیپلماسی اقتصادی، عنوانی است که می توان به پروژه تعریف شده برای وزارت امور خارجه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اتلاق کرد. هرچند وزیر امور خارجه در این زمینه اقدامات متعددی انجام داده است، عدم پیگیری وضعیت این اقدامات و به سرانجام رساندن آن منجر به این شده است که نتوان نتایج این اقدامات را در عمل مشاهده نمود.

یکی از دلایل این عدم پیگیری، این است که وزارت امور خارجه بیشترین تمرکز خود را برای حل مشکل هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها صرف کرده که نتیجه آن، برداشته شدن برخی تحریم‌ها مانند فروش نفت و خرید اقلامی چون هواپیما بوده است. اما مهم‌ترین مشکل پیش روی ارتباط با دنیا یعنی مشکلات مالی، در این پروژه عظیم که تحت عنوان برجام شناخته شده، حل نشده است. در صورتی که اگر این وزارتخانه، بخشی از تمرکز خود را نیز بر دیپلماسی اقتصادی و پیگیری آن می گذاشت، می توانست به نتایج قابل توجهی ضمن آن دست یابد.

در این زمینه و با توجه به آسیب شناسی انجام شده در خصوص دیپلماسی اقتصادی و اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی در وزارت امور خارجه، همچنین با توجه به اینکه گزارش مشخص و جامعی در این زمینه ارائه نشده است، تحلیل و بررسی اقدامات رسانه ای شده نشان می دهد که مهمترین مشکل در اجرای این پروژه، به سرانجام نرسیدن تفاهم نامه های تجاری با کشورهاست.

جهت رفع مشکل فوق، پیشنهاد می‌شود ضمن اینکه وزارت امور خارجه، در آینده توان بیشتری بر این حوزه بگذارد، در اسناد پشتیبان مربوط به هر تفاهم‌نامه تجاری، ما به ازای نهادی هر یک از بندهای تفاهم‌نامه را نیز به دقت مشخص نماید و سطح اولیه اختیارات و مسئولیت‌ها را نیز ضمن آن تعیین کند. این ما به ازای نهادی شامل موارد زیر می‌باشد:

1- تعیین سازمان مسئول اجرایی‌سازی هر بند تفاهم‌نامه (نیازی نیست این سازمان حتماً یک سازمان دولتی باشد. حتی در برخی موارد مناسب‌تر است که سازمان‌های غیردولتی مسئولیت را در ازای دریافت خروجی‌های مشخص بپذیرند)

2- تعیین خروجی‌های مورد انتظار از مسئول مربوطه و زمان‌بندی تحقق آن‌ها

3- تعیین میزان اختیارات مسئول مربوطه، علی‌الخصوص در تعامل با سایر سازمان‌ها

4- تعیین دقیق ظرفیت نهادی مکمل در کشور هدف

5- تعیین سهم هر کشور از تامین منابع مالی و سایر منابع مورد نیاز (به همراه تعیین محل تامین منابع)

برای مثال، در شرایطی که دو کشور طرف تفاهم‌نامه، بر سر اجرای یک پروژه تحقیق و توسعه مشترک به توافق رسیده‌اند، یک نهاد مالی را می‌توان به عنوان سازمان مسئول اجرای این توافق در نظر گرفت و در ازای تامین منابع مالی مورد نیاز، خروجی‌های عملیاتی مشخصی را از وی مطالبه نمود.

در نتیجه تا زمانی که تفاهم‌نامه‌های تجاری و اقتصادی کشور در سطح کلی باقی بمانند و جزئیات به همراه سازوکار انگیزه‌بخشی و تعیین اختیارات و مسئولیت‌ها مشخص نشوند، انتظار تحقق دستاوردهای مشخص از اکثر تفاهم‌نامه‌ها و تحقق پروژه وزارت امور خارجه در این زمینه، انتظاری بیهوده خواهد بود.

 سفر هیاتی از ایران به آمریکای لاتین/ سفیرجدید مکزیک بزودی راهی تهران می‌شود محمد کشاورززاده
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، محمد کشاورززاده در پاسخ به سووالی در مورد سفر وزیر خارجه مکزیک به تهران اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این سفر در سال 2017 انجام شود ولی در حال حاضر کشور مکزیک درگیر یک سری مسائل است از جمله مباحثی که از سوی رییس‌جمهور آمریکا در مورد این کشور مطرح شده است.

پیش از این مقامات مکزیکی اعلام کرده بودند سفر وزیر خارجه این کشور به ایران برای شش ماهه اول سال 2017 میلادی برنامه ریزی شده است و این دیپلمات عالی رتبه مکزیکی به همراه یک وزیر دیگر و در رأس یک هیأت تجاری به ایران سفر کند.

«کلودیا روئیس ماسیو»، وزیر روابط خارجی مکزیک نیر در شهریورماه سال جاری در دیدار با ظریف در مکزیکو سیتی اعلام کرده بود طی ماه‌های آینده به تهران سفر خواهد کرد.

مدیرکل آمریکا وزارت امور خارجه همچنین با بیان این‌که «سفیر جدید مکزیک درتهران مشخص شده و بزودی عازم ایران خواهد شد»، افزود: برخی از سفرای ایران در امریکای لاتین به تازگی تغییر کرده‌اند، تعدادی از این سفرا عازم محل ماموریت خود شده اند و برخی نیز در آینده‌ای نزدیک راهی کشورهای محل ماموریت خود می‌شوند.

«اولیسیس کانچولا گوتینرز» سفیر پیشین مکزیک درایران که از دی 1392 عهده‌دار این سمت شده در بهمن ماه سال جاری پس از پایان ماموریت خود در تهران به مکزیک بازگشت .

این مقام مسئول در وزارت خارجه به سفر چند روز پیش حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت به مکزیک و کوبا اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خوبی با مقامات این کشور انجام شد .

وزیر بهداشت در اواخر بهمن سال جاری سفری دو روزه به کوبا داشت . در جریان این سفر علاوه بر برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا،12 سند همکاری در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و پزشکی بین مقامات تهران و هاوانا به امضاء رسید.

هاشمی سپس به مکزیک رفت و با تعدادی از مقامات این کشور به خصوص در حوزه درمان و دارو دیدار و رایزنی کرد.

رئیس حزب دموکرات آمریکا مشخص شد
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 «تام پرز» وزیر کار دولت اوباما به ریاست حزب دموکرات این کشور برگزیده شد. انتخاب رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا در حالی به انجام رسید که اعضای این حزب خود را برای انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۸ آماده می کنند

به گزارش افکارنیوز، به نقل از اِی بی سی نیوز، «تام پرز» (Tom Perez) وزیر کار دولت «باراک اوباما» به عنوان رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا (DNC) انتخاب شد تا این حزب بتواند به شکل سازمان یافته تری به انتقاد از سیاست های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی این کشور بپردازد.
انتخاب رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا در حالی به انجام رسید که اعضای این حزب خود را برای انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۸ آماده می کنند.
در همین راستا، «تام پرزِ» ۵۵ ساله پس از انتخاب به ریاست کمیته ملی حزب دموکرات در اظهاراتی اعلام کرد: روزی مردم این دوره از تاریخ آمریکا را مرور خواهند کرد و می پرسند زمانیکه ما با بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا روبرو بودیم، چه کردیم و کجا بودیم.
«رونا مک دانیل» (Ronna McDaniel) رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان پس از این انتخاب اعلام کرد که حضور «تام پرز» در این تصدی تنها باعث ایجاد شکاف بیشتر میان دو حزب خواهد شد.
پرز که اولین رهبر با اصالت آمریکای لاتین است، بلافاصله پس از انتخاب در این سمت الیسون (Ellison) را به عنوان مدیر خود انتخاب کرد.

تحصیل دانشجویانی از ۳۶ کشور جهان در ایران/ تلاش برای جذب دانشجویان از کشور چین
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، علی عرب خردمند معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری مراسم روز بین‌الملل دانشگاه گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم از 2 سال قبل دانشجویانی از کشور هند برای تحصیل در ایران جذب کنیم و امیدواریم در سال 96 شاهد حضور دانشجویانی از کشورهای چین و اندونزی در ایران باشیم زیرا در این کشورها جابجایی دانشجو بسیار زیاد است.

وی افزود: جذب دانشجویان بین‌المللی در کشور از سال 2011 شروع شد هرچند قبل از این زمان هم جذب دانشجوی خارجی داشتیم اما این موضوع از اولویت‌ها نبوده است.

وی گفت: تاکنون 63 نفر از دانشجویان خارجی از 16 کشور در ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و در حال حاضر 664 دانشجو از 36 کشور از جمله کشورهای آمریکای لاتین در ایران مشغول فعالیت هستند.

معاون بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: بعد از تحریم‌های اعمال شده از طرف دولت جدید آمریکا مشکلی برای تحصیل این دانشجویان پیدا نشد زیرا افرادی که ویزا دارند می‌توانند در فضای امن کشور ادامه تحصیل دهند و این دانشجویان هستند که با ارزیابی‌های خود کشور ایران را برای تحصیل انتخاب کردند.

وی در توضیح مرجعیت علمی گفت: مرجعیت علمی صرفاً به جذب دانشجو مرتبط نمی‌شود و بحث آموزش و پژوهش این دانشجوها نیز باید در نظر گرفته شود. جذب دانشجوی خارجی یکی از شاخصه‌های ارتباط با دنیا است به دلیل اینکه این افراد با مدرکی که از دانشگاه‌های ایران دریافت می‌کنند به دنبال ایجاد شغل و کسب درآمد هستند و اگر این مدارک به صورت معتبر و با کیفیت ارائه شوند می‌تواند به عنوان ابزاری برای نفوذ ایران در سایر کشورها تلقی شود زیرا این دانشجویان خود را متعلق به فضای آموزشی کشوری می‌دانند که در آن تحصیل کرده‌اند.

خردمند ادامه داد: آمد و رفت اساتید و دانشجویان خارجی باعث فراهم شدن زمینه‌های تحقیقاتی می‌شود و ما را به سمت اصلاح برنامه‌های آموزشی پیش می‌برد که این فعالیت‌ها موجب بهره‌وری دوطرفه خواهد شد و در دانشگاه‌هایی که برای همکاری با ایران درخواست می‌دهند انگیزه ایجاد می‌کند.

وی در توضیح مقاطع تحصیلی که دانشجویان خارجی در حال حاضر در آنها در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: خوشبختانه در همه مقاطع تحصیلی توانستیم دانشجو جذب کنیم و این دانشجویان می‌توانند از دیپلم تا آموزش عالی و دکتری حرفه‌ای در ایران ادامه تحصیل دهند. در حال حاضر حدود 70 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف به این دانشجویان ارائه شده است.

معاون بین‌الملل دانشگاه گفت: دانشجویان بین‌الملل اگر بخواهند برای اشتغال در کشور بمانند مشمول طرح‌های اجرایی نمی‌شوند زیرا این دانشجویان بابت تحصیل خود هزینه پرداخت کرده‌اند.

وی درخصوص کسب درآمد از دانشجویان خارجی عنوان کرد: نباید به این موضوع به عنوان یک بحث درآمدزایی نگاه کنیم زیرا بحث ارتباط با دنیا موضوع مهمتری است که جذب دانشجویان خارجی یک سرمایه‌گذاری بزرگ در این زمینه است اما در حال حاضر جذب دانشجویان بیش از 4 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور در بر داشته است.

وی در پایان گفت: روز بین‌الملل دانشگاه امسال از تاریخ 16و 17 اسفند ماه برگزار خواهد شد که در این روزها از سفرا و مسئولان وزارت امورخارجه و همچنین مسئولان وزارت بهداشت دعوت به‌عمل خواهد آمد.

 

 

احتمال انتقال معاون رئیس جمهور سابق گوآتمالا به آمریکا برای محاکمه در پرونده قاچاق مواد مخدر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

سفارت آمریکا در گوآتمالا اعلام کرد، دولت واشنگتن به دنبال انتقال معاون رئیس جمهوری سابق این کشور آمریکای لاتین و وزیر کشور سابق گوآتمالا به آمریکا به اتهام قاچاق مواد مخدر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، خانم "روکسانا بلادتی"، معاون رئیس جمهوری سابق گوآتمالا و "اکتور مائوریسیو لوپز"، وزیر کشور سابق این کشور آمریکای لاتین روز چهارشنبه از سوی دادگاه منطقه‌ای آمریکا به قاچاق مواد مخدر متهم شده‌اند. هرکدام از آنها با اتهام توزیع کوکائین و داشتن اطلاعات درباره واردات این مواد مخدر به آمریکا روبرو هستند.

گوستاوو خوآرز، وکیل معاون سابق رئیس جمهوری گوآتمالا گفت: وکیل من این اتهامات را رد کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرده که در هیچ گونه قاچاق مواد مخدر دست نداشته است.

بر این اساس، این دو تن از سال 2010 تا 2015 به واردات کوکائین به داخل آمریکا مبادرت وزریده‌اند.

بلادتی در 2015 از سمتش کناره‌گیری کرد و سال گذشته میلادی رسما به فساد متهم شد. وی اکنون در کشورش در بازداشت به سر می‌برد.

اوتو پرز مولینا، رئیس جمهوری وقت نیز از سمتش کناره گیری کرده و زندانی شده است.

بلادتی همچنین به دریافت 38 میلیون دلار رشوه بین سال های 2009 تا 2015 نیز متهم است و در جریان یکی از سفرهایش به میامی در آمریکا 27 هزار دلار برای طراحی کفش و لباس هزینه کرده بود.

معاون رئیس جمهوری سابق گوآتمالا که این اتهامات را رد کرده. او در داخل کشورش نیز با اتهام قاچاق مواد مخدر روبرو نیست.

 

 

معاون رئیس جمهور گواتمالا

از صفوف طولانی آرژانتینی‌ها برای دیدن آثار سینمای انقلاب تا تبلیغ مجری پرطرفدار
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، اکران آثار برگزیده جشنواره مردمی فیلم عمار و سینمای انقلاب اسلامی در حالی در آرژانتین آغاز به کار کرد که مردم بوینس آیرس در گرمای هوا در صف های طولانی برای دیدن فیلم های این هفته فیلم صف کشیدند.علاقه بیش از حد مخاطبین و صف طولانی این جشنواره باعث شد تا ویکتور هوگو مورالس مجری پرطرفدار آرژانتینی که برای تبلیغ در برنامه‌اش هزینه گزافی باید پرداخت شود به صورت رایگان و تنها براساس اشتیاق مخاطب از هفته فیلم عمار و اکران فیلم سینمای انقلاب در برنامه‌اش خبر داد.

بنا به گفته فابیو سوریتا کارگردان آرژانتینی و مسئول برگزاری جشنواره عمار در آرژانتین دوستداران سینمای ایران با توجه به گرمای شدید و تحمل ناپذیر بودن ایستادن در صف با مراجعه به گیشه سینماهای «گامونت» و «تیپوگرافیکو» خواهان رزرو بلیط هستند.

در این بین «خوسه مارتینز سوارز» رئیس جشنواره فیلم ماردل پلاتا که مهمترین جشنواره فیلم در سطح آمریکای لاتین است در پیامی به مسئولان جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن تبریک به این به مناسبت برگزاری «جشنواره سینمای ایران در آرژانتین»(هفته فیلم عمار) نوشته است: خواهشمندم مراتب تقدیر و احترام اینجانب را به مسئول یا نمایندگانی که از ایران به آرژانتین سفر کرده اند ابلاغ نمایید و از ایشان بخاطر عدم حضورم در جشنواره به دلیل اینکه در بوئنوس آیرس نیستم، عذرخواهی کنید. اما بهترین اتفاقها را برای ایشان آرزومندم.

به گفته فابیو سوریتا مسئول هفته فیلم جشنواره عمار در آرژانتین این چهره مشهور در سینمای آرژانیتین و آمریکای لاتین همچنین خواستار شرکت مسئولان جشنواره عمار در دوره آتی جشنواره فیلم مار دل پلاتا شده است که این مطلب از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

بنابر این گزارش، این هفته فیلم از هنگام اعلام خبر برگزاری آن مورد توجه گسترده سینما دوستان و مردم آرژانتین از جمله رسانه های مختلف و وابسته به گروه ها و احزاب مختلف قرار گرفته است.

شبکه تلویزیونی هفت و کانال 23 از محبوب ترین و مهمترین شبکه های تلویزیونی آرژانتین هستند که علاوه بر پخش تیزر این هفته فیلم با فابیو سوریتا مسئول برگزاری هفته فیلم جشنواره عمار در آرژانتین گفتگوی مفصل تلویزیونی داشته اند.

روزنامه لاناسیون نیز که از روزنامه های مهم آرژانتین است با وجود مواضع منفی و بعضا ضدایرانی مجبور به انتشار اخبار و برنامه های این هفته فیلم شده است.

روزنامه کلارین نیز از دیگر روزنامه های آرژانتین با مواضع منفی نسبت به ایران است که خبرنگار فرهنگی آن اخیرا گفتگوی ویژه و مفصلی با وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری عمار داشته است.

خبرگزاری بین المللی آنسا نیز ضمن انتشار خبر برگزاری این هفته فیلم با انتشار عکس هایی از ابوالقاسم طالبی به معرفی این کارگردان ایرانی پرداخت که دو فیلم «قلاده های طلا» و «یتیم خانه ایران» او در این کشور به نمایش در می آید.

شبکه تلام، شبکه هفت، رادیو am750، پایگاه های کالیگاری، فلینا، فان سینما، انلا پریمرا، آنسالاتینا، لاورودا، مرکوسور، ویزیون دلسینه، التیپوگرافیکو و ده ها سایت و روزنامه دیگر نیز این اتفاق فرهنگی را پوشش داده اند.

بنابراین گزارش، فیلم های سینمایی «قلاده های طلا» و «یتیم خانه ایران» از ابوالقاسم طالبی، «تنهای تنهای تنها» از احسان عبدی پور به عنوان آثار سینمایی و آثار کوتاه «علمک» و «بازار محبت» با موضوع اجتماعی و مستندهای «چراغ های روشن» و «ایران شگفت انگیز است» با موضوع ایران شناسی و گردشگری و انیمیشن کوتاه «مورچه و سلیمان» فیلم هایی است که در این هفته فیلم به نمایش درمی آید.

موسسه ملی سینما و هنرهای صوتی تصویری (اختصاراً اینکا) متولی اکران آثار جشنواره عمار در آرژانتین بوده که یک صندوق سینمایی با 18 هزار صندلی سینما در آرژانتین دارد.

 

 

خبرگزاری فارس: از صفوف طولانی آرژانتینی‌ها برای دیدن آثار سینمای انقلاب تا تبلیغ مجری پرطرفدار

 

ترامپ و بی نظمی در روابط بین الملل
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

سیاست بین الملل عرضه تنازع برای بقا است. بازیگران سیاسی با شکل بندی محدود دوستان و دشمنان خود در تلاش برای افزایش منافع و حفظ موجودیت خود در صحنه بین المللی هستند. بی گمان هر چه دامنه دوستان یک دولت بیشتر از دشمنان آن باشد، به همان نسبت در تامین اهداف و سیاست های منطقه ای و جهانی اش موفق تر خواهد بود. با اتکا به این اصل طلایی، تمامی بازیگران سیاسی سعی دارند با نزدیک کردن و همگن سازی منافع خود با قدرت های برتر جهانی، موجودیت خود در این نظام پر از تهدید تضمین نمایند. راز بسیاری از اتجاد ها و دوستی در نظام جدید بین المللی در همین موضوع قرار دارد. دولت های کوچک با آگاهی از ناتوانی خود در مواجهه با تهدیدات متنوع داخلی و بین المللی به شدت در تلاشند با تلاقی منافع خود با ابرقدرتها، خود را از خطر و تهدیدات بیرونی ایمن سازند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که صرف اتحاد با قدرت های بزرگ تضمین دهنده امنیت و ثبات یک کشور نیست. ثبات یک کشور و نظام سیاسی منوط به شرایط داخلی همچون، میزان مقبولیت حاکمان سیاسی نزد مردم، اقتصاد مولد و پایدار، فرهنگ و سنن ریشه دار و در مرحله بعد دوستی با قدرت های همسایه است. فقدان هر یک از این عوامل دولتها را در برابر تهدیدات داخلی و خارجی آسیب پذیر می سازد و اساسا این خود نوعی تهدید است. در این بین دولتها برای بالا بردن ضریب امنیتی شان به تقویت روابط استراتژیک با قدرت های بزرگ می پردازند و از این طریق امنیت خود را حفظ و ثتبیت می نمایند. این وضعیت به بارزترین شکل ممکن در منطقه غرب آسیا و به ویژه در حاشیه جنوبی خلیج فارس وجود دارد. مقصود این نوشتار کالبد شکافی امنیت قدرت های کوچک نیست بلکه با ذکر این مقدمه در پی نشان دادن اهمیت و جایگاه بالای قدرت های بزرگ در تامین امنیت قدرت های ریز و متوسط است. مساله ای که به وضوح با روی کار آمدن ترامپ و اظهارات تعجب برانگیزش در رابطه با امنیت جهانی، توافق آب و هوایی(پاریس)، خلع سلاح، دامن تمامی قدرت های کوچک و بزرگ جهان را گرفته است. جالب اینجاست که امروزه متحدان دیروز واشنگتن همچون اتحادیه اروپا، استرالیا، کشورهای آمریکای لاتین، احساس می کنند شریک همیشگی آن ها امروز از درب ترس و تهدید به سوی آن ها گام بر می دارد.

دونالد توسک رئیس اجرایی شورای اروپا، بزرگترین تهدید اروپا را نه از سوی افراط گرایان داعش و روسیه، بلکه از جانب آمریکا می داند. از دید توسک، ترامپ دارای عقایدی ملی گرایانه و ضد لیبرال است. ترامپ با داشتن دیدگاههای ضد لیبرالیستی و همکاری جویانه به دنبال تضعیف پایه های ارزشی اتحادیه اروپاست و کشورهای عضو این اتحادیه را به خروج از این نهاد مهم اقتصادی تشویق می کند. این در حالی است که اتحادیه اروپا موفق ترین نظام اقتصادی پس از جنگ دوم جهانی است که با اتکا به ارزشهای اصیل لیبرالیسم، رشد و توسعه اقتصادی را در میان قدرتهای اروپایی به ارمغان آورده است. این اتحادیه هم اکنون الگوی بسیاری از اتحادیه های دیگر در سرتا سر پنج قاره جهان است. با توجه به این نگرانی ها است که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در نشست مالتا خواستار هماهنگی و هم نظری بیشتر اعضای اتحادیه در مواجهه با آمریکای ترامپ شد. هم اکنون در داخل اتحادیه رایزنی ها برای تشکیل سازمان دفاعی و امنیتی مستقل از آمریکا مطرح است و اینکه اروپا باید مستقلا به تامین امنیت خود در برابر تهدیدات بیرونی بپردازد. نگرانی ها تنها به رهبران اروپایی ختم نمی شود؛ در آسیا، آمریکای لاتین و غرب آسیا نیز همه دل نگران سیاست های ترامپ هستند. چین بزرگترین شریک اقتصادی آمریکا از فردای پیروزی ترامپ، اندوه از دست رفتن بازارهای میلیاردی خود را در آمریکا گرفته است. ترامپ دولت چین را به اتخاذ سیاست های مرکانتلیستی متهم کرده و اعلام کرده است که چینی ها باید در بازارهای خود را به روی کالاهای آمریکایی باز کنند. کره جنوبی و ژاپن دو متحد بزرگ و استراتژیک واشنگتن در شرق آسیا، آینده روابط شان را با واشنگتن پس از روی کار آمدن تیم جدید تیره و تار می بینند. این قدرت ها به لحاظ امنیتی وابسته به آمریکا هستند و تغییر در جهت گیری واشنگتن و عدول از تعهدات گذشته، ضربات جبران ناپذیر امنیتی برای این کشورها وارد می سازد. به ویژه اینکه سایه شوم تسلیحات هسته ای کره شمالی را دائم به دنبال خود احساس می کنند.

در میان کشورهای آسیایی، وضعیت منطقه غرب آسیا متفاوت از سایر مناطق است. شرایط نا امن منطقه و پیچیدگی منافع قدرت ها در بحران های خاورمیانه از یک سو و قدرت گیری منطقه ای ایران در فضای پس از برجام، حساسیت بیشتری را در قیاس با سایر مناطق دنیا ایجاد کرده است. از جمله این حساسیت ها، تاکید ترامپ بر ضرورت مبارزه با تهدید داعش و همکاری با دولت سوریه در عین مخالفت شدید با افزایش وزن ایران در منطقه است. بدون تردید پیگیری این دو سیاست تقریبا محال است. هم اکنون جهان ضمن به رسمیت شناختن توافق هسته ای ایران، تهران را بخشی از راه حل در بحران های منطقه ای می دانند. در یک چنین شرایطی ترامپ و تیم جنگی اش شمشیر را از جلو برای ایران بسته اند. ادبیات ترامپ و کابینه اش مملو از عبارات جنگ، تحریم، انزوا و رویارویی است. ژنرال ماتیس در اظهاراتی ایران را بزرگترین حامی تروریسم دولتی در جهان قلمداد کرد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که هم اکنون ایران در کنار روسیه و ترکیه، پیشران پروژه صلح و ثبات در سوریه است. ایران به گمان خود محافل غربی اصلی ترین محور در پروژه مبارزه با داعش و تکفیری های وابسته به آن است. در این بین کشورهای عربی منطقه بزرگترین پایگاه حمایتی تروریست های تکفیری است. جالب اینجاست که داعش و عوامل وابسته به آن در هر دو ابعاد مالی و انسانی از کشورهای عربی منطقه تغذیه می شوند. بی دلیل نیست که بیش از دو سوم اعضای داعش از کشورهای عربی منطقه است. دولت جدید آمریکا با چشم پوشی از واقعیت های جاری در منطقه در حال پیاده سازی سیاست هایی است که ناکارآمدی و پیامدهای خطرناک آن در دروه اسلاف گذشته اش، (بوش پسر) برمنطقه و جهان عیان شد. ترامپ بی توجه به تجربه های گرانسگ تاریخی، در حال تکرار سناریوهای تلخ گذشته روسای جمهور قبلی آمریکا است. اگر بوش با لشکرکشی به منطقه موجبات روییدن نهال بدشگون داعش در جعرافیای غرب آسیا شد؛ امروز ترامپ با عقاید ناسیونالیستی، غیریت باورانه جان تازه ای به گروهک های تروریستی می بخشد. اقدامات ترامپ همچون ممنوعیت سفر هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا، بحث اخراج مسلمانان، صرفا باعث تقویت بلندگوهای داعش در دشمنی مسیحیت با مسلمانان می شود. اگر ترامپ اعتقادی راسخ به مبارزه با تروریسم دارد، راه حل آن پذیرش قدرت منطقه ای و نفوذ ایران است. از این رو پر واضح است که ترامپ باور استواری به حذف ریشه های تروریسم ندارد و بیشتر در پی نشان دادن پز و پرستیژ می باشد. در این بین کشورهای عربی منطقه با خوشامد گویی به ترامپ در تلاش برای تعمیق دشمنی میان ایران و آمریکا هستند. این قدرت ها در حالی خواستار مداخله بیشتر آمریکا در تحولات منطقه ای هستند که ایران همواره بر ضرورت تامین امنیت منطقه ای منهای حضور قدرت های فرامنطقه ای تاکید داشته است. محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اظهاراتی خطاب به سران عربی گفت: امنیت کالایی قابل خرید نیست و تا زمانی که قدرت های منطقه به تقویت امنیت از بیرون نگاه داشته باشند، امکان رسیدن به منطقه ای امن میسر نخواهد بود. در همین راستا وزیر امورخارجه کشورمان قدرت های منطقه ای را به بازی با حاصل جمع غیر صفر تشویق می کند. بازی که در آن همه برنده اند. شوربختانه تاکنون نداهای صلح طلبانه ایران در میان قدرت های عربی منطقه گوش شنوایی پیدا نکرده و این کشورها مترصد زمینه ای برای تضعیف حضور ایران در منطقه هستند. به نظر می رسد خاورمیانه با روی کار آمدن ترامپ وارد دوره جدیدی از نا امنی و خشونت خواهد شد. به هر ترتیب تصمیمات و رویکردهای آمریکا با توجه به داشتن سطح بالایی از قدرت ، بر امنیت و نظم بین الملل تاثیر گذار می باشد. میزان هزینه سالانه نظامی آمریکا 582 میلیارد دلار است. این کشور در حال حاضر قوی ترین نیروی زمینی جهان را دارد. حدود 3/1 میلیون نظامی آمریکا در کل جهان حضور دارند. تولید ناخالص این قدرت به 14 تریلیون دلار می رسد. از این رو بی جهت نیست که امروز دوست و دشمن آمریکا دل نگران فردای سیاسی خود هستند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!