چهارشنبه, ۲۴ آوریل ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
روایت «تله سور» از ناکامی واشنگتن در تقابل دیپلماتیک با تهران

یک رسانه آمریکای لاتین با اشاره به شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت درموضوع قطعنامه ضدایرانی تمدید تحریم های تسلیحاتی، آن را گامی دیگر در مسیر ایستادگی جهان در برابر یکجانبه‌گرایی واشنگتن دانسته و با برشمردن گوشه‌ای از جنایات تاریخی آمریکا، برضرورت هوشیاری بیشتر جامعه جهانی در برابر قانون شکنی های کاخ سفید تاکید کرده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه تله سور که بطور مشترک در چند کشور حوزه آمریکای لاتین فعال است و مقر اصلی آن در ونزوئلا قرار دارد، روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: نشانه‌های ترس و واماندگی واشنگتن در برابر ایران، با شکست قطعنامه ضدّ ایرانی برای تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور، بیش از پیش آشکار شد. این تصمیم شورای امنیت شکستی قطعی برای سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود و تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر آتی، طبق قطعنامه ۲۲۳۱ بیستم ژوئن ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) به پایان خواهد رسید.

دولت آمریکا با توسل به ابزار تبلیغاتی، تحریف و سانسور اطلاعات، تهدید و ارعاب، مداخله و جنگ افروزی و دیگر ابزار قدرت طلبی خاص خود، به دنبال همسوسازی کشورهای جهان با سیاست های قلدرمآبانه خود داشت. یکی از اقدامات اخیر دولت «دونالد ترامپ» ارائه قطعنامه علیه توافق بین المللی بود که این آرزوی واشنگتن با طرد جهانی به علت تناقض با قطعنامه جهانی برجام ناکام ماند و کشورهای  عضو، طبق ماده ۲۵ منشور سازمان ملل ملزم به اجرای مفاد دستورالعمل شورای امنیت هستند.

این در حالی است که واشنگتن با کناره گیری یکجانبه خود از توافق برجام در ماه می ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) و به کارگیری سیاست فشار حداکثری علیه ایران، دیگر امکان حضور در توافق یادشده را از دست داده است، چه رسد به اینکه بتواند به طور یکجانبه تحریمی که حدود یک ماه دیگر منقضی می شود، تمدید کند.

تله سور افزود: بدیهی است که دولت آمریکا با عناوین شناخته شده‌ای همچون ناقض توافق هسته ای، عامل تحریم های یکجانبه و اقدامات بی ثبات کننده در کشورها و حتی به عنوان عامل ترور  سپهبد قاسم سلیمانی، یا اقدامات غیرقانونی دیگر مانند به کارگیری هواپیماهای جاسوسی تک سرنشین در قلمرو سرزمین های دیگر و تعرض به هواپیمای مسافری ایرانی در آسمان کشورهای دیگر و ... نمی تواند خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ملت ایران باشد که کاملا متعهد به تعهدات بین المللی خود بوده است. شورای امنیت با اتخاذ این تصمیم در واقع در برابر اقدامات غیرقانونی و خطرناک آمریکا ایستاد.

استراتژی واشنگتن برای استفاده از مکانیسم اصطلاحاً حل اختلاف که منجر به اعمال دوباره تحریم ها و اقدامات ضدایرانی دیگر می شد، درصورتی می توانست محقق شود که آمریکا جزئی از برجام باشد، اما در حال حاضر با نقض توافق هسته ای، تلاش دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم های ظالمانه و یکجانبه در برابر امتناع قاطعانه جامعه جهانی  بلااثر ماند.

این شبکه تلویزیونی واقع در ونزوئلا، در ادامه استدلال کرد: واشنگتن ایران را به جنگ افروزی در سوریه، عراق، یمن و لبنان متهم می کند؛ اما کاملا روشن است که سخنان مقامات آمریکایی، نه تنها چهره نفاق و دروغ پرداز آمریکا را منعکس می کند بلکه نمایانگر شرمساری و شکست این دیپلماسی فعال شده است.  

دولت آمریکا نیازمند نگرشی جامع است، که همه خوب می دانیم هرگز آن را به کار نخواهد بست، تا اذعان کند که این ایران نیست که از سال ۲۰۰۳ به عراق هجوم برده است؛ این ایران نیست که با سازماندهی و حمایت های مالی در کنار صهیونیسم و کاخ سعودی باعث کشتار و آسیب و ویرانی در زیرساختها و بی خانمانی شهروندان در سراسر جهان شده باشد؛ این ملت ایران نبود که از سال ۲۰۱۵، با بمباران وحشیانه یمن و محاصره این کشور از طریق راه های هوایی و زمینی برگترین فاجعه بشری معاصر را به بار آورده باشد.

همچنین ایران کشوری نیست که در تمام قاره ها کودتا به راه اندازد و از صهیونیسم برای استعمار و اشغال فلسطین پشتیبانی کند یا مصونیت قاتلان سنگدل روشنگرانی چون «جمال خاشقچی» روزنامه نگار مشهور عربستانی را فراهم آورد.

آیا آمریکا می تواند ایران را به ایجاد تنش در دریای چین، ایجاد بی ثباتی در ونزوئلا، حملات به کوبا یا به راه اندازی کودتا در بولیوی برای برکناری رییس جمهوری قانونی این کشور و بسیاری از اقدامات مداخله جویانه و غیرانسانی دیگر متهم کند؟

تله سور با زیر سوال بردن تمام عملکرد ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا طعنه آشکاری به پروپاگاندای پرطمطراق آمریکا می زند و به جهانیان نهیب می زند که بیدار شوند و در برابر تحریف وقایع تاریخی به پا خیزند. 

سیر تبلیغات دروغین و خیال پردازی‌های متهورانه آمریکا تا آنجا پیش رفته که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با وجود تمام جنایات و بداخلاقی‌های جهانی کشورش به عنوان بزرگترین تامین کننده سلاح های کشتار جمعی برای صهیونیست و عربستان و ... البته جنگ افروزی های خود، با درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به دنبال انحراف شورای امنیت سازمان ملل از ماموریت اصلی خود است؛ اما امتناع  کشورهای جهان در همسویی با خواسته های خصمانه و غیرمنطقی آمریکا در ردّ قطعنامه ضدایرانی این کشور، به عنوان نقطه آغازی در مسیر ایستادگی در برابر یکجانبه گرایی و زورگویی های آمریکاست.

تارنمای شبکه آمریکا لاتین در پایان گزارش خود نوشت: حال زمان آن است که ایران بتواند احساس کند که پیامش به جهانیان رسیده است؛ اما باید دربرابر رژیم زیاده خواه آمریکا هشیار باشد. چرا که آمریکا در پی این شکست مفتضحانه به دنبال دستاویزهای دیگر برای پیش بردن اغراض سوء خود علیه جمهوری اسلامی ایران برخواهد آمد. امروز ایران که در یک صحنه دیپلماسی پیروز شده، نباید از زمینه های متعدد رویارویی با رژیم آمریکایی که خطری برای تمام مردم جهان است، غافل شود.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!