چاپ
دسته: ادبیات
بازدید: 1925
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
روز شعر وادب فارسی‌ و روزبزرگداشت استاد شهریار درمادرید برگزار شد

مادرید - ایرنا - مراسم روز شعر و ادب فارسی‌ و روز بزرگداشت استاد شهریار، با حضور جمعی از ایران دوستان در محل رایزنی فرهنگی ایران در مادرید اسپانیا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، «خواکین رودریگز وارگاس» استاد زبان فارسی‌ و مترجم آثار ادبی‌ ایران و از ایرانشناسان مطرح اسپانیا در این مراسم گفت:شعر در ایران یک پدیده اجتماعی و روانشناختی‌ است و جالب این است که ایرانی ها هیچوقت مطالعه و پژوهش نکردند که چرا چنین چیزی رخ داده است و چرا تمام ایرانی ها ، به نوعی شاعر پیشه ا‌ند .
وی افزود:ایرانی ها سعی‌ می‌ کنند تمامی احساسات درونی‌ خود را به زبان شعر بیان کنند در حالی‌ که این امر در کشورهای دیگر عادی نیست.شاید به طور مثال ، تنها جوامعی که از این نظر قابل قیاس هستند اعراب و ژاپنی ها هستند که به شعر اهمیت بسیاری می‌ دهند .
رودریگز وارگاس اشاره نمود :ایرانی ها در مقایسه با شعر اهمیت چندانی به نثر نمی‌ دهند به طوری که می‌ شود گفت که نثر نوشته می‌ شود ولی‌ شعر زندگی‌ می‌ شود.
ایران شناس مذکور تصریح کرد: ایرانی ها چه با سواد و چه بی‌ سواد ، شاعر پیشه هستند و یا اگر استعداد شعرگویی نداشته باشند ، حداقل صد ها شعر را حفظ هستند و این چیزی است که برای من بسیار تعجب آور است در حالی‌ که در اسپانیا ، این چیزها حتی بین اساتید ادبیات نیز دیده نمی‌ شود .
رودریگز وارگاس از سوی دیگر بیان داشت که زیارت از قبور و آرامگاه های شعرا در ایران یک چیز بسیار مرسومی است و مردم به بازدید از این اماکن می‌ پردازند و مراسم شعر گویی برنامه ریزی می‌ کنند و این پدیده برای خارجی‌ ها بسیار عجیب است .
«کبرا ولدخانی» استاد زبان اسپانیایی دیگر سخنران این مراسم نیز در سخنان خود سعی‌ کرد که شهریار را در متن اوضاع و احوال تاریخی و اجتماعی زمان خودش قرار دهد و برای اینکار ، به شرح تاریخ معاصر ایران و زندگینامه شهریار پرداخت .
وی گفت :در زندگی‌ شهریار ، مساله ای که خیلی‌ مهم بوده ، این است که او هیچوقت به عشقی‌ که فکر می‌ کرده برای وی جاوید است ، نرسید و همین وفاداری او به این عشق ، یکی از ارزش های انسانی‌ است که او داشته و در آثارش منعکس کرده است .
ولدخانی ادامه داد :ارزش انسانی‌ دیگر آثار شهریار این است که به دهکده حیدر بابا، مکانی که در آن متولد شده و همواره به آنجایی که مبداش بوده ، عشق می‌ ورزد .
به گفته این زبانشناس ، ارزش انسانی‌ دیگر ، سادگی‌ زبان شهریار، هارمونی و نزدیکی‌ او با مردم است که همه اینها وقتی‌ که با احساسات عمیقش پیوند می‌ خورد تشکیل یک مجموعه ای را می‌ دهند که آثار وی را بی نهایت انسانی‌ می‌ کند .
وی افزود :مطلب دیگر این است که شهریار از خود می‌ گذرد ، یک انسان خودخواه نیست بلکه می‌ گوید که همه آنچه که به او رسیده ، از عشق رسیده و از عرفان آمده است .
ولدخانی ارزش های دیگر شهریار را استفاده از عرفان اسلامی در اشعارش ، نفرتش از جنگ و صلح خواهی‌ او افزون بر احترام بی‌ نهایت وی به طبیعت ذکر کرد .
علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز دراین مراسم گفت: شعر فارسی‌ به نوعی بیانگر هویت ایرانی ما است ، شعری که هم در آن احساس است ، هم فرهنگ است و هم اخلاق و انساندوستی.
وی با اشاره به اینکه شعرای ایران، در جهان شهره و شناخته شده ا‌ند ، بیان داشت :شهریار یکی‌ از شعرای بزرگ معاصر است .نکته ای که در مورد شهریار وجود دارد این است که شهریار تجلی‌ یک انسان کمال یافته به سوی خدا بود .
اسماعیلی تصریح کرد:شهریار، شاعری بود که به دنبال عشق حقیقی‌ بود و حالات عرفانی و الهی بسیار خوبی‌ پیدا کرد و بر این اساس به تفکر به خداوند و همچنین توسل می‌ پرداخت .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)