جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
«ویم وندرس»، آغازگر مهم‌ترین جشنواره فیلم اسپانیا

«مخفی سازی»، جدیدترین ساخته کارگردان مطرح آلمانی در افتتاحیه جشنواره فیلم سن‌سباستین به روی پرده می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، پنجاه‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سن‌سباستین اسپانیا با نمایش فیلم «مخفی‌سازی» با بازی «جیمز مک‌آووی» و «آلیسیا ویکاندر» و به کارگردانی «ویم وندرس» افتتاح خواهد شد.

این فیلم بر اساس رمان نوشته «جی.ام لگارد» و روایتگر داستان یک مهنس آب (مک‌آوی) است که توسط تروریست ها در سومالی گروگان گرفته می‌شود و تصور می‌کنند او یک جاسوس انگلیسی است و (ویکاندر) نیز نقش یک محقق در اعماق دریا بازی می‌کند که در تلاش است، نظریه خود را درباره سرمنشاء حیات ثابت کند.

این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم تورنتو تجربه خواهد کرد و پس از آن در اولین نمایش اروپایی خود در بخش رقابتی جشنواره سن‌سباستین برای دریافت صدف طلایی جایزه اصلی جشنواره رقابت خواهد کرد.

«ویم وندرس» به عنوان یکی از چهره‌های سرشناس سینمای معاصر آلمان، اولین فیلم بلندش را در سال ۱۹۷۰ با نام «تابستان در شهر» ساخت و پس از آن، فیلم‌های «ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی» (۱۹۷۲)، «داغ ننگ» (۱۹۷۳)،‌ «آلیس در شهر» (۱۹۷۴)، «حرکت غلط» (۱۹۷۵) و «پادشاهان جاده» (۱۹۷۶) را کارگردانی کرد.

وی پس از ورود به هالیوود در سال ۱۹۸۲، «هملت» را ساخت اما اختلاف او با «فرانسیس فورد کوپولا» که تهیه‌کننده فیلم بود، موجب شد تا نسخه‌ قابل ‌اکران این فیلم چند سال بعد آماده نمایش شود. اولین جایزه سینمایی معتبری که «وندرس» کسب کرد، شیر طلای جشنواره ونیز در سال ۱۹۸۲ برای فیلم «وضعیت اشیا» بودف اما بی‌تردید شاهکار سینمایی «وندرس» در سال ۱۹۸۴ با فیلم «پاریس، تگزاس» رقم خورد که جایزه نخل طلا، بهترین فیلم معنوی و جایزه فیپرشی جشنواره کن را برای او به‌همراه آورد، این فیلم همچنین جایزه بهترین کارگردانی از جوایز «بفتا» انگلستان را کسب کرد.

سه سال بعد، «وندرس» با ساخت فیلم «بهشت بر فراز برلین» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و بهترین کارگردانی جوایز فیلم اروپا را به‌ دست آورد و در سال ۱۹۸۷ برای فیلم «بال‌های اشتیاق» مجددا بهترین کارگردان جشنواره کن نام گرفت.

«وندرس» در کارنامه سینمایی‌اش ساخت آثار مستندی را نیز دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مستند نامزد اسکار «باشگاه اجتماعی بونا ویستا» درباره موسیقی‌دانان کوبا، «روح یک مرد» درباره گروه‌های موسیقی بلوز در آمریکا و «نمک زمین» درباره یک عکاس برزیلی اشاره کرد.

از دیگر افتخارات سینمایی «وندرس» می‌توان از نامزدی جایزه اسکار سال ۲۰۰۰ برای مستند «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا»، ‌خرس نقره‌ای جشنواره برلین در سال ۲۰۰ برای «هتل میلیون دلاری»، دوربین طلای سینمای آلمان در سال ۲۰۰۰ برای مستند «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا» و یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو در سال ۲۰۰۵ نام برد.

شصت‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سن سباستین» از تاریخ ۲۲ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۷ (۳۱ شهریور تا ۸ مهر) در کشور اسپانیا برگزار می‌شود.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!