چاپ
دسته: فرهنگ و هنر
بازدید: 393
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
فریاد جگرخراش عشق

گروه 3نفره ماتاموروس (Trio Matamoros) یکی از تأثیرگذارترین گروه‌ها در توسعه و پیشرفت موسیقی کوبایی و به‌طور ویژه ژانر موسیقایی«سون» بود.

این گروه در سال1925 توسط میگل ماتاموروس، خواننده و گیتاریست کوبایی در شهر سانتیاگوی کوبا پایه‌گذاری شد. میگل ماتاموروس تنها یک خواننده و گیتاریست نبود، بلکه ترانه‌های آهنگ‌های گروه ماتاموروس را نیز او می‌نوشت. موسیقی این گروه ترکیبی و پیچیده بود؛ ترکیبی از اشعار نسبتا ساده و ملودی‌های فراموش‌نشدنی. یکی از آهنگ‌های به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز این گروه، اشک‌های سیاه (Lagrimas negras) نام داشت.
ماتاموروس زمانی که در «سانتو دومینگو» پایتخت جمهوری دومینیکن در مسیر بازگشت به کوبا، پس از سفر به نمایشگاه ایبرو - آمریکن 1929 بود، روزی در نزدیکی محل اقامت خود صدای فریاد زنی را شنید که معشوقه‌اش او را ترک کرده بود. همین فریاد جگرخراش، الهام‌بخش نگارش آهنگ عاشقانه‌ای در مورد معشوق با نام «اشک‌های سیاه» شد. 
او در ابتدا این آهنگ را برای ریتم تانگو تنظیم کرد، اما سپس نسخه‌ای از این آهنگ را ضبط کرد که با ترکیبی از ضرباهنگ تند در ژانر موسیقی«سون» و همچنین ضرباهنگ در ژانر موسیقی «بولرو» ساخته شده بود و به این ترتیب ژانری جدید را در موسیقی کوبایی پدید آورد. بعدها نسخه‌دیگری نیز از این آهنگ انتشار یافت. ازجمله نسخه‌ای به سبک جاز توسط «آنخل رودریگزِ» پیانیست انتشار یافت. 
«کومپای سگوندو» خواننده کوبایی و اومارا پرتووندو نیز نسخه‌های دیگر از این آهنگ را خوانده‌اند. در سال2003 نیز نسخه‌ای جدید و امروزی‌تر آهنگ «اشک‌های سیاه» با همکاری «ببو والدس» پیانیست کوبایی و «دیگو ال سیگالا» خواننده جیپسی (کولی) اسپانیایی انتشار یافت. 
در این نسخه، تأثیر موسیقی «جیپسی» (کولی) ایالت اندالوسیای اسپانیا بر موسیقی کوبایی مشهود است. این نسخه جدید از آهنگ «اشک‌های سیاه» هم در اسپانیا و هم در آمریکای لاتین با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی روبه‌رو شد و به فروش بالایی دست یافت و یک جایزه گرمی لاتین را نیز از آن خود کرد.

شناسنامه
نام آهنگ: اشک‌های سیاه
اجرا: گروه 3‌نفره ماتاموروس
سال انتشار: 1928
سازنده: میگل ماتاموروس
آلبوم: N/A

 

 

آرش نهاوندی_مترجم