جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آشنایی با فستیوال های تماشایی در اسپانیا

هر سال در گوشه و کنار دنیا به مناسبت های مختلف، جشن ها و فستیوال هایی برگزار می شود که قدمت برخی از آنها به صد ها و هزاران سال پیش باز می گردد، فستیوال هایی که ریشه در فرهنگ آن کشور دارد. یکی از کشورهایی که می توانید در آن به تماشای مراسم های عجیب و البته معروف بروید، اسپانیا است. کشوری که مردم آن علاقه بسیاری به شرکت در این جشن ها دارند، حتی اگر جانشان در خطر باشد. با الی گشت همراه باشید تا به معرفی چند فستیوال معروف اسپانیایی بپردازیم.

 

جشن گوجه فرنگی

از دهه ۱۹۴۰ میلادی سال هاست که بسیاری از اسپانیایی ها آخرین چهارشنبه ماه آگوست را در شهری به نام بانول می گذرانند. در این روز چیزی حدود نه هزار اسپانیایی و چند هزار گردشگر خارجی به اینجا سفر می کنند تا به سمت هم گوجه فرنگی پرت کنند! مردم در این مراسم با لباس های روشن شرکت می کنند و هر کسی هم نخواهد شرکت کند با پرتاب گوجه فرنگی بیشتری روبرو می شود! شاید باورتان نشود اما در این روز سیلی از گوجه فرنگی در شهر راه می افتد، چیزی حدود صد تن گوجه! در انتهای مراسم با پمپ های فشار قوی آب، گوجه فرنگی ها از روی افراد پاک می شوند. در این فستیوال تا چشمتان کار کند گوجه فرنگی می بینید و گوجه فرنگی می خورید!

مراسم گوجه فرنگی

آتش بازی سنت جان

وقتی حرف از آتش بازی زده می شود بسیاری از ما به یاد شب چهارشنبه صوری خودمان می افتیم که در آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود. در اکثر روستاهای اسپانیا نیز جشن آتش بازی به نام سنت جان سالانه از روز ۱۹ تا ۲۴ ماه ژوئن برگزار می شود. مردم با درست کردن شعله های بزرگ آتش و پریدن از آنها این سنت را جشن می گیرند.

مراسم آتش بازی

فستیوال سن فرمین

بسیاری از ما وقتی حرف از گاو بازی به میان می آید به یاد اسپانیا می افتیم. این کشور یکی از معروف ترین فستیوال های دنیا به نام سن فرمین و یا همان گاو بازی را دارد. مراسمی که هر سال هزاران نفر از سرتاسر دنیا را در تاریخ ۶ تا ۱۴ ماه جولای به تماشای خود به شهر پامپلونا می کشاند. تاریخ جشن سن فرمین به چیزی حدود ۴۰۰ سال پیش باز می گردد، جشنی که هر سال به مناسبت گرامی داشت یک مبلغ مذهبی برگزار می شود. این مبلغ فردی به نام سن فرمین بود که توسط رومی ها گردن زده شد و بدنش توسط گاوی در شهر کشیده شد، در این بین زنی با لباس سفید به کمک او می رود. پوشیدن لباس سفید در این مراسم نیز یادگار مانده از این حرکت تحسین برانگیز آن زن است. هر سال با برگزاری این مراسم، مسابقات و جشن های دیگری در اینجا برگزار می شود. مردم نیز برای روزها و ساعت ها در این منطقه جمع می شوند و به طبل زنی و شادی می پردازند تا چشم کار می کند لباس های قرمز و سفید دیده می شود. در روزهای برگزاری جشن هر روز هشت صبح دوازده گاو و گوساله در انبوه جمعیت رها می شود و مردم شروع به دویدن می کنند. در این مراسم هیجان بیش از آنچیزی است که فکرش را می کنید. مردم می دوند و گاوهای عصبانی به دنبالشان! برخی زمین می خورند و برخی نیز زیر پاهای گاو از سر و صورتشان مراقبت می کنند. با رسیدن گاو به استادیوم درها بسته می شوند تا گاوبازهای حرفه ای به زمین بیایند.

مراسم گاوبازی
 
 
(منبع: مجله گردشگری الی گشت)
 

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!