جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کلیسای جامعه مسیح | Church of La Compañía de Jesús

کیتو، پایتخت کشور اکوادور مملو از جاذبه های گردشگری و تاریخی است. اما بدون شک مشهورترین جاذبه گردشگری در منطقه تاریخی کیتو، کلیسای جامعه مسیح است. این کلیسای باشکوه از طلا ساخته شده و تقریبا هرچیزی در این کلیسا با روکشی از طلا پوشانده شده است. متاسفانه یا خوشبختانه کلیسای جامعه مسیح یکی از معدود کلیساهایی است که توریست ها اجازه عکاسی در آن را ندارند. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به معرفی این کلیسای طلاکوب شده بپردازیم و در مورد تاریخچه و اطلاعات دیگر با شما صحبت کنیم.

کلیسای اکوادور

کلیسای جامعه مسیح در شهر کیتو به عنوان یکی از بناهای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسا حدود ۱۲ سال برای مرمت، بازسازی و نوسازی بسته بود تا اینکه سرانجام پس از صرف هزینه ای بالغ بر ۴٫۵ میلیون دلار و تکمیل عملیات نوسازی به روی عموم مردم بازگشایی شد. کلیسای جامعه مسیح با نام اصلی La Iglesia de la Compañía de Jesús باشکوه ترین و مجلل ترین کلیسای اکوادر به شمار می آید.این کلیسا نگینی باارزش در شهر قدیم کیتو است و تمام تزئینات داخل کلیسا طلاکوب و زرکوب هستند. نمای بیرونی کلیسا کاملا سنگی است و اصلا فکرش را هم نمی کنید که داخل چنین ساختمان سنگی و سردی، فضایی درشخان پرتلالو وجود داشته باشد. در واقع، نمای سنگی کلیسا با استفاده از سنگ های آتشفشانی ساخته شده است و مجسمه ها و پیکره هایی بی نظیر روی سنگ ها تراشیده شده است.

کلیسای طلاکوب اکوادور

معماری کلیسا

کلیسای جامعه مسیح به جرات زیباترین بنای سبک باروک در اکوادور است و در سال ۱۷۶۵ تکمیل شده است. در واقع، ساخت و تکمیل چنین کلیسای باشکوهی ۱۶۰ سال طول کشیده است!!! همان طور که گفتیم نمای بیرونی کلیسا از سنگ های آتشفشانی ساخته شده و حکاکی های هنرمندانه ای روی این سنگ های آندزیتی انجام شده است. نمی دانیم تا به حال به رم رفته اید یا نه. اما اینطور می گویند که این کلیسای قرن هجدهمی یادآور کلیسای سنت پیتر در شهر رم ایتالیاست. به ویژه نمادهای خورشید که در راهروی ورودی و همینطور سقف گنبدی کلیسا وجود دارد مشابه کلیسای رمی است. جالب است بدانید که خورشید نمادی مهم برای بومیان اینکا بوده است و در اصل ارتباطی با مسیحیت نداشته است. اما مبلغان مذهبی هنگام ساخت کلیسا احساس می کردند که استفاده از نمادهای آشنای اینکائی باعث گرویدن تعداد بیشتری از بومیان به دین مسیحیت می شود.

وقتی وارد کلیسا می شویم کاملا مسحور و مبهوت شکوه و تلالو گنبد بزرگ و طلایی کلیسا می شویم. محراب بزرگ کلیسا و ستون ها همگی روکش طلا شده اند و جلوه ای بی نظیر و زیبا دارند. همچنان که در کلیسا قدم می زنید و به سمت وسط کلیسا می روید نور خورشید و تلالو نور شمع ها باعث افزایش تلالو و درخشش ستون ها و سقف های طلایی می شود. طاقی اصلی کلیسا ۲۵٫۹۹ متر ارتفاع دارد و از سنگ آتشفشانی پامیس و آجر ساخته شده است. این گنبد باشکوه مملو از نقاشی ها و تصاویر زیبا و هنرمندانه است و در واقع، بیش از صد طرح و پیکره و نقاشی متفاوت روی سقف کلیسا نقاشی شده اند. آینه ای در این کلیسا وجود دارد که در موقعیت مناسب قرار گرفته و مثل یک پریسکوپ اجازه دیدن تصاویر روی گنبد را با تمام جزئیات و شکوه و جلال باروکی اش به بازدیدکنندگان می دهد.

گنبد کلیسای اکوادور

همان طور که از چنین ساختمان باشکوهی انتظار می رود داستان ها و روایات زیادی در مورد این بنا وجود دارد. ماریانا دو جیسس اولین قدیس اکوادور است که گفته می شود زیر کلیسا دفن شده است. این زن باشهامت و فداکار تصمیم گرفت خود را قربانی کند تا جلوی ویرانی های زلزله اکوادور در سال ۱۶۴۵ را بگیرد. او سه روز برای نجات زمین و مردم دعا کرد و پس از آن زمان به شهر و میان مردم بازگشت. او به شدت بیمار و مریض شده بود و در نهایت هم بر اثر بیماری فوت کرد، اما طبق گفته ها زلزله به محض ورود او خاتمه یافت و جان مردم نجات پیدا کرد! به همین دلیل کلیسا این شخص را بعدها به عنوان اولین قدیس اکوادور معرفی کرد.

در سال ۱۹۹۶ آتش سوزی مهیبی در کلیسا اتفاق افتاد و متاسفانه بخشی از محراب کلیسا را نابود کرد. کلیسای جامعه مسیح برای تعمیرات و بازسازی بسته شد و این بازسازی ده سال طول کشید. در طول این ده سال درب های کلیسا به روی عموم مردم بسته بود و اجازه بازدید به گردشگران داده نمی شد. اگر به این کلیسا بروید تصویر یکی از فرشتگانی که روی گنبد کلیسا قرار دارند به صورت سیاه و سفید باقی مانده تا یادآور نابودی و آتش سوزی این کلیسا باشد.

کلیسای جامعه مسیح

بازدید از کلیسا

 

کلیسای جامعه مسیح هر روز باز است، اما در روز یکشنبه ساعات بازدید گردشگران کمی محدودتر خواهد بود. تورهای راهنما به زبان انگلیسی و اسپانیایی در محل حضور دارند و با دریافت هزینه اطلاعات کامل و جامعی در مورد کلیسا به گردشگران می دهند. کلیسای جامعه مسیح در بافت تاریخی شهر یعنی همان شهر قدیم کیتو و در نزدیکی میدان استقلال قرار گرفته است. با توجه به مرکزیت این منطقه و توریستی بودن آن، از هرجای شهر که باشید به راحتی می توانید به این کلیسا دسترسی پیدا کنید. اتوبوس برقی یکی از راحت ترین گزینه هاست که بسیاری از گردشگران را از نقاط مختلف کیتو به شهر قدیم و این کلیسا می آورد.

پس از بازدید از کلیسای باشکوه و طلاکوب شهر می توانید کمی در میدان شهر قدم بزنید یا در کافه فرسکو که در همان نزدیکی است بشینید و یک فنجان چای یا قهوه بخورید. از آنجا می توانید نمای باشکوه کلیسا را از بیرون تماشا کنید و هیاهو و رفت و آمد مردم در میدان را ببینید و خود را به شلوغی شهر بسپرید.

(منبع: مجله گردشگری الی گشت)

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!