پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مادرید، پایتخت باشکوه و مجلل اسپانیا یکی از جذاب ترین شهرهای این کشور است و سالانه میلیون ها گردشگر را از نقاط مختلف دنیا به اسپانیا می کشاند. جاذبه های گردشگری فراوانی در این شهر وجود دارند که حاکی از تاریخ پر فراز و نشیب این شهر بوده اند.

قصر سلطنتی پالاسیو رئال، موزه باستان شناسی، پارک رتیرو و موزه رئینا سوفیا از جمله دیدنی های این شهر هستند. علاوه بر این، دو تیم فوتبال مشهور و معتبر جهان، یعنی رئال مادرید و اتلتیکو مادرید هم فوتبال دوستان جهان را به پایتخت اسپانیا جذب می کند.گفتنی ها در مورد مادرید کم نیست، امروز می خواهیم در مورد این شهر بیشتر صحبت کنیم و حقایق جالب در مورد مادرید را با شما در میان بگذاریم که احتمالا نمی دانستید. با الی گشت همراه باشید. وقت آن است که با مادرید واقعی آشنا شویم.

پایتخت اسپانیا

۱- مادرید سومین شهر بزرگ در اتحادیه اروپاست!

مادرید بزرگ ترین شهر اسپانیاست، اما یکی از حقایق جالب در مورد مادرید این است که این شهر در کل اروپا هم شهر بزرگی به حساب می آید. در حقیقت مادرید سومین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا محسوب می شود و بعد از لندن با ۸٫۵ میلیون جمعیت و برلین با ۳٫۶ میلیون جمعیت، در رتبه سوم قرار می گیرد. در سال ۲۰۱۵ طبق برآوردها حدود ۳٫۱ میلیون نفر در پایتخت پر زرق و برق اسپانیا زندگی می کردند. این رقم یعنی اندازه  کل جمعیت کشوری مثل ارمنستان!

رزرو آنلاین تور مادرید

سفر به مادرید

۲- مادرید هم یک شهر و هم یک استان است!

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد مادرید که خیلی ها از آن بی خبرند این است که مادرید هم اسم یک شهر و هم اسم یک استان است. در حقیقت مادرید پایتخت اسپانیا و همین طور مرکز استان مادرید است. اسپانیا به ۱۷ استان و منطقه تقسیم شده است و یکی از مهم ترین آن ها مادرید است!

۳- مادرید در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است!

وقتی به مادرید سفر می کنید با مشاهده درختان نخل احساس می کنید که در شهری کم ارتفاع قرار دارید. اما یکی از حقایق جالب در مورد مادرید این است که این شهر در ارتقاع ۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است! به همین دلیل آب و هوای مادرید تحت تاثیر بادهای کوهستانی قرار دارد و هوایی تمیز و نسبتا خشک دارد و در زمستان هم هوا نسبتا سرد و زمستانی است. بنابراین اگر در فصول سرد سال قصد سفر به اسپانیا و مادرید را دارید این موضوع را مد نظر داشته باشید.

نشان مخصوص مادرید

۴- علامت مخصوص این شهر یک خرس و یک درخت است!

در سفر به مادرید اگر سری به میدان پورتا دل سول (Peurta del sol) بزنید حتما از دیدن مجسمه یک خرس که در کنار یک درخت ایستاده تعجب می کنید. بسیاری از مسافرانی که به مادرید سفر می کنند از پیشینه این مجسمه خبر ندارد، اما یکی از حقایق جالب در مورد مادرید این است که علامت مخصوص این شهر از روزگار قدیم یک خرس و یک درخت بوده است. ظاهرا خرسی که با ۷ ستاره احاطه شده از سال ۱۲۱۲ بیانگر و سمبل شورای مادرید بوده است. درخت ده سال بعد اضافه شد و نماد پیمان و تعهد بین سران بوده است. امروزه بیشتر از یک درختچه توت فرنگی استفاده می شود که به اعتقاد بسیاری، ریشه و منشاء تاریخی ندارد.

۵- مادرید شهری دانشجویی است!

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد مادرید شمار بالای دانشجویان این شهر است. مادرید یکی از قطب های دانشگاهی در سرتاسر اروپاست و به همین دلیل دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف دنیا برای تحصیل به این شهر می آیند. بسیاری از دانشگاه ها و مدرسه های کسب و کار این شهر در زمره قدیمی ترین و معتبرترین مراکز آموزشی جهانی محسوب می شوند. به طور مثال برنامه آموزشی اقتصادی دانشگاه چارلز سوم در لیست ۵۰ دوره برتر قرار گرفته است و امکانات و تسهیلات آموزشی فراوان باعث جذب دانشجویان زیادی به این شهر اسپانیایی شده است.

پرچم اسپانیا

۶- شهر مادرید در سال ۸۶۰ بعد از میلاد تاسیس شده است.

زمانی که رومیان باستان در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد وارد سرزمین اسپانیا شدند هیچ اثری از مادرید وجود نداشت. به مدت ۱۱۰۰ سال کوهستان های فلات مرکزی کاستیلین تنها منطقه مسکونی محسوب می شد، تا این که محمد اول، حاکم منطقه عرب نشین کوردوبا تصمیم گرفت تا در قرن ۹ قلعه ای کوچک در این منطقه بسازد. این قلعه بر بالای تپه ای قرار گرفته بود و چشم انداز خوبی به اطراف داشت. بعدها یک پایگاه نظامی هم در این منطقه ساخته شد و به تدریج ساختمان ها و مناطق شهری در این اطراف ساخته شد. به این ترتیب، خاستگاه اصلی شهر مادرید کنونی بر روی شهر باستانی عربی و بعدها پایگاه نظامی اسپانیایی بنا شده است.

۷- مادرید پایتخت فرهنگی اروپاست!

هنگامی که در سال ۱۹۹۲ مادرید به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد کمتر کسی از این انتخاب غافلگیر شد. مادرید از نظر فرهنگی بسیار متنوع است و در طول سال رویدادها و فعالیت های فرهنگی هنری فراوانی برگزار می شود. موزه های تماشایی و جالب زیادی در این شهر وجود دارند که برخی از آن ها مجموعه آثار هنری متعلق به قرن ۱۲ تا ۱۹ میلادی را گردآوری کرده اند. علاوه بر این، محفل های فرهنگی و هنری متعددی هم در کافه ها، کتاب فروشی ها و سالن های شهر برگزار می شود.

دانستنی های مادرید

۸- اسم «مادرید» بیش از ۲۲۰۰ سال قدمت دارد!

قدیمی ترین اشاره به کلمه مادرید در برخی کتب و اسناد عربی یافت شده است. Mayrit یا Magerit به معنای مکانی با آب فراوان است. ریشه اصلی این کلمه مشخص نیست و برخی معتقدند ریشه اسم مادرید عربی است. با این حال گمانه زنی های متعددی در این مورد وجود دارد و روایات و افسانه های مختلفی در این مورد وجود دارد. حتی نظریه هایی وجود دارد که ریشه اصلی این کلمه را به روم باستان نسبت می دهند. توجیه پشت این نظریه ها وجود سازه ای رومی به نام ماتریس است که بیش از ۲۲۰۰ سال پیش در کناره رود مانزانارس ساخته شده است.

۹- پادشاه اسپانیا در قصر سلطنتی زندگی مادرید زندگی نمی کند!

اسپانیا کشوری پادشاهی است و هم اکنون فیلیپ ششم بر این کشور حکومت می کند. یکی از حقایق جالب در مورد مادرید این است که وقتی بازدیدکنندگان به قصر سلطنتی در مادرید وارد می شوند متوجه می شوند که پادشاه اسپانیا در این قصر زندگی نمی کند! اگرچه پالاسیون رئال  هنوز هم یک اقامتگاه سلطنتی به حساب می آید اما اعضای خانواده سلطنتی از سال ۱۹۶۲ در قصر کوچک تر Place of Zarzuela زندگی می کنند. تمام رویدادهای رسمی و جشن ها و ملاقات های سلطنتی شاه فیلیپ ششم در همین اقامتگاه کوچک برگزار می شود.

قصر سلطنتی مادرید

۱۰- مادرید در قرن ۱۶ پایتخت اسپانیا شد

یکی از حقایق جالب در مورد مادرید این است که تا زمان حکومت فیلیپ دوم، پایتخت و مقر سلطنتی اسپانیا به طور قطع مشخص نبود. مادرید به دلیل موقعیت مرکزی اش و فراوانی آب و نقش مهمی که در منطقه ایفا می کرد مکان مناسبی برای استقرار مقر سلطنتی به نظر می رسید. با این حال، برخی مورخین بر این باورند که تصمیم انتخاب مادرید به عنوان پایتخت بیشتر تحت تاثیر سومین زن فیلیپ، ایزابل دو والوای زیباروی فرانسوی بوده است. زیرا گفته می شود که این زن زیبا بیش از آن که عاشق پادشاه باشد عاشق و دلباخته مادرید شده بود.

 (منبع: مجله گردشگری الی گشت)

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!