پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
هائیتی؛ از ترور رئیس جمهور تا احتمال افزایش تنش

سه روز پس از ترور جوونل موئیز رئیس جمهوری هائیتی تحقیقات درباره قتل وی به رغم شناسایی برخی از اعضای عامل این ترور همچنان ادامه دارد. نگرانی های بین المللی معطوف به بروز تنش های احتمالی در هائیتی به عنوان فقیرترین کشور قاره آمریکا است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، فرانس ۲۴ نوشت: پلیس هاییتی عصر پنجشنبه اعلام کرد که یک گروه کماندویی متشکل از ۲۸ مهاجم (۲۶ کلمبیایی و دو آمریکایی) مسئول ترور جوونل موئیز رئیس جمهوری این کشور است که هشت تن از آن ها هنوز دستگیر نشده اند.

این رسانه فرانسوی افزود: دستگیری اعضای تیم کماندویی که در ترور رئیس جمهوری هائیتی نقش داشتند، روز پنجشنبه (۸ ژوئیه/۱۷ تیر) با انجام عملیات پلیس در «پورتو پرنس»، پایتخت این کشور پراشوب انجام شد.

به گزارش فرانس ۲۴، «لئون چارلز»، مدیرکل پلیس هائیتی، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: سلاح ها و مهمات مورد استفاده مهاجمان کشف و ضبط شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز بدون تأیید دستگیری اتباع آمریکایی، روز پنجشنبه از همکاری با پلیس هائیتی در زمینه تحقیقات درمورد ترور رئیس جمهوری این کشور خبر داد.

به موازات تلاش نهادهای داخلی و خارجی برای  روشن شدن هر چه بیشتر ابعاد این ماجرا، نگرانی هایی نیز پیرامون اوضاع داخلی و نحوه اداره کشور مطرح شده است.

هائیتی؛ از ترور رئیس جمهور تا احتمال افزایش تنش

هائیتی؛ شکل گیری رقابت خصمانه میان دو نخست وزیر؟   

براساس اصل (۱۵۹) قانون اساسی کشور هائیتی،  در صورت غیبت یا ناتوانی موقت رئیس جمهور یا به درخواست وی، شورای وزیران تحت ریاست نخست وزیر مسئولیت اجرای قوانین را بر عهده خواهد داشت.

اما مساله اساسی اینجاست که پس از قتل رئیس جمهوری هائیتی، دو نخست وزیر مدعی حکمرانی کشور شدند!

نخست «آریل هانری» که دو روز پیش از این حادثه به سمت نخست وزیری منصوب شده است،  اگرچه در زمان حادثه هنوز به طور رسمی آغاز به کار نکرده بود. دیگری، «کلود ژوزف»، نخست وزیر موقت، که متعاقب ترور جوونل موئیز اعلام حکومت نظامی کرد.

 آریل هانری اعلام کرد: من قصد ندارم به اختلافاتی دامن بزنم که شعله های آتش آن دامن تمام کشور را خواهد گرفت.

وی افزود: کلود ژوف در حال حاضر نخست وزیر نیست بلکه عضوی از کابینه من است.

آریل هانری همچنین ضمن مخالفت با تصمیم کلود ژوف مبنی بر اعلام وضعیت فوق العاده در سراسر کشور بیان کرد: ما در وضعیتی نیستیم که چنین تصمیمی اعلام شود. به نظر من اعلام آن قدری شتابزده بوده است.

به گفته وی، دولت موقت، موقتی است و اگر نیاز به نخست وزیر نبود، رئیس جمهوری فقید نیازی به انتخاب او نمی دید.  

آریل هانری در ادامه درمورد تماس با مقامات بین المللی بدون ارائه جزئیاتی بیشتر در این زمینه تصریح کرد: من با برخی از مقامات جامعه بین المللی صحبت و تبادل نظر کرده ام. ضمن آنکه به طور پیوسته با کلود ژوف در تماس هستم.

هائیتی؛ از ترور رئیس جمهور تا احتمال افزایش تنش

نگرانی جامعه بین المللی از بروز تنش های داخلی

جامعه بین المللی بلافاصله پس از وقوع این ترور ابراز نگرانی کرد. پاپ و دبیر کل سازمان ملل این عمل «شنیع» را محکوم کرده و اتحادیه اروپا درباره موج خشونت ها در این کشور هشدار داده است. به گزارش رویترز،  دولت هائیتی از آمریکا خواست نظامیان خود را برای حفاظت از زیرساخت های اصلی این کشور اعزام کند.  همچنین شورای امنیت سازمان ملل ضمن محکومیت این واقعه، خواستار رسیدگی سریع عوامل ترور رئیس جمهوری هائیتی شده است.

با توجه به تابعیت خارجی گروه های تروریستی، جامعه بین المللی باید تلاش کند اوضاع داخلی هائیتی بدون کوچکترین مداخله بین المللی و بدون پدیدآمدن هرگونه تنشی به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

بدیهی است در صورت بروز درگیری و ناامنی که صلح و امنیت بین المللی را خدشه دار سازد، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مداخله کرده و شرایط را به وضعیت عادی بازگرداند.

هائیتی به نوشته رسانه ها یکی از فقیرترین و خشن ترین کشورهای جهان است و علاوه بر بحران اقتصادی و خرابی و مرگ و میرِ ناشی از طوفان های سهمگین استوایی، سال هاست که درگیر اختلافات شدید سیاسی است.  این کشور با حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۱۲ میلیون نفر جمعیت،  بخشی از جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب در امریکای لاتین را تشکیل می دهد و پایتخت آن، شهر بندری «پورتوپرنس» است.  

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده در تارنمای شورای موقت ستاد انتخابات ریاست جمهوری هائیتی، موئیز بیش از ۵۵ درصد آراء را کسب کرده بود در حالی که تنها ۲۱ درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کرده بودند.

موئیز بازرگانی ۴۸ ساله و از اقلیت کوچک و ثروتمند این جامعه بوده است. بیش از شصت درصد ساکنان هائیتی با کمتر از ۲ دلار در روز امرار معاش می کنند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!