جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
'کودتای آمریکایی' در ونزوئلا و ناکامی راهبرد سنتی کاخ سفید

'کودتای آمریکایی' روز گذشته در ونزوئلا در حالی معادلات مدنظر کاخ سفید را برهم زد که دولت ترامپ تاکنون تقریبا از هر ابزاری برای براندازی دولت مادورو استفاده کرده که نتیجه نگرفته است. این شرایط می تواند سردرگمی برای تصمیم گیرندگان اصلی سیاست های کاخ سفید در قبال ونزوئلا ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، ترامپ و مشاورانش امیدوار بودند با هدایت مستقیم آشوب و هرج و مرج جدید در ونزوئلا طرح سرنگونی دولت نیکلاس مادورو نتیجه دهد اما به نظر می رسد استراتژی کاخ سفید در به راه انداختن کودتا به عنوان یک سیاست سنتی آمریکا دیگر در ونزوئلا جواب نمی دهد و نخ نما شده است.
مخالفان نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی روز گذشته با اطمینان در مسیر براندازی دولت کاراکاس اقدام کردند که حمایت قاطع واشنگتن را به همراه داشتند. 
خوان گوایدو رهبر مخالفان روز گذشته به دنبال آن بود که با حمایت دولت ترامپ کار مادورو را یکسره کند و در نهایت با حمایت ارتش زمام امور را بدست بگیرد اما ساعاتی پس از آشوب جدید در ونزوئلا، دولت کاراکاس توانست کنترل اوضاع را به دست بگیرد و معادلات مدنظر گوایدو بهم خورد.
ترامپ و مشاورانش به ویژه جان بولتون که در طرح براندازی دولت مادورو به شدت پیگیر هستند، قطعا در جریان هرج و مرج های روز گذشته در کاراکاس بودند اما شرایط بر وفق مراد آنها پیش نرفت و بار دیگر کودتا در این کشور آمریکای لاتین شکست خورد.
با تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا، دولت ترامپ احساس می کرد به راحتی می تواند طرح مورد نظرش را در یک بازه زمانی کوتاه در این کشور پیاده کند اما مشاوران ترامپ شاهد اوضاع متفاوتی هستند. آمریکا و مخالفان دولت کاراکاس به طور جدی در ارتش ونزوئلا سرمایه گذاری کرده اند و قصد داشته اند با این اهرم فشار نهایی را به مادورو وارد کنند. این در حالی است که شرایط نشان می دهد بخش اعظم ارتش همچنان به دولت مادورو وفادار مانده و این طرح کاخ سفید نیز تاکنون نتیجه نداده است.
جان بولتون و الیوت ابرامز نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ونزوئلا در حالی هنوز به اجرای گزینه نظامی در ونزوئلا به نتیجه نهایی نرسیده اند که به نظر می رسد در این مقطع زمانی در حال آزمایش گزینه هدایت مستقیم آشوب و کودتا در ونزوئلا هستند. 
ناکامی روز گذشته تیم بولتون- آبرامز در به ثمر رساندن کودتا در ونزوئلا پیام هایی آشکاری را به همراه دارد. ناکامی طرح کودتای روز گذشته در ونزوئلا نه تنها شکستی سنگین برای دولت ترامپ محسوب می شود بلکه نشان می دهد این طرح سنتی کاخ سفید( به راه انداختن کودتا) در کشورها برای براندازی دولت های مشروع ممکن است دیگر کارساز نباشد.
خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا روز گذشته تایید کرد که این 'آشوب کوچک' با هدایت دولت آمریکا انجام شد به طوریکه شماری از مقامات افراطی آمریکایی خود را از قبل برای به راه انداختن تبلیغات گسترده رسانه ای برای نتیجه دادن این کودتا آماده کرده بودند. توییت های شماری از مقامات از جمله جان بولتون، مایک پمپئو و قانونگذار مارکو روبیو پرده از در جریان بودن کاخ سفید از این آشوب برمی دارد.
با شکست مخالفان دولت ونزوئلا در آشوب روز گذشته می توان سناریوهایی را برای آینده پیش بینی کرد. البته با توجه به پیچیدگی اوضاع ونزوئلا پیش بینی دقیق چشم انداز این کشور سخت است اما به نظر می رسد با ناکامی آمریکا در هدایت این طرح کودتا، کاخ سفید در این مقطع زمانی فعلا مجبور به تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی از جمله افزایش تحریم ها علیه ونزوئلا و متحدانش در آمریکای لاتین باشد؛ فشارهایی که بعید است در کوتاه مدت جواب دهد.
آمریکایی ها در حالی به شدت تلاش می کنند طرح براندازی دولت مادورو را با موفقیت اجرایی کنند که با دو مانع جدی در این مسیر روبرو هستند. اولا به رغم اینکه دولت مادورو چند ماهی است با چالش های جدی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبرو بوده تاکنون توانسته تا حدودی اوضاع را کنترل کند.
در این مقطع زمانی شاهد نیستیم که مادورو و دولتش کنترل اوضاع را از دست داده باشند. در این مسیر ارتش نیز حامی دولت مادورو بوده و اجازه نداده هرج و مرج کامل کشور را فرا بگیرد. این نشان می دهد به رغم شرایط بحرانی در ونزوئلا، دولت مادورو توانسته با برنامه های مدنظرش مخالفان دولت را ناکام بگذارد.
ثانیا دولت مادورو در مواجهه با بحران های سیاسی و اقتصادی در داخل و همچنین فشارهای خارجی از حمایت کشورهایی همچون روسیه و چین اطمینان دارد که این می تواند کمک چشمگیری به کاراکاس کند.
برنامه های دولت ترامپ در ونزوئلا در حالی تاکنون جواب نداده که این شرایط را برای کاخ سفید سخت تر می کند. اتاق فکر کاخ سفید در امور ونزوئلا گزینه های مختلفی را آزمایش کرده که نتیجه نداده اند و باید دید آیا دولت ترامپ راهبرد جدیدی در قبال ونزوئلا در پیش خواهد گرفت.
گزارش از: اطهر اینانلو

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!