یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

آلبا

مراسم گرامیداشت سیزدهمین سالگرد اتحادیه آلبا (ALBA) صبح روز سه‌شنبه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با حضور تعدادی از سفرای عضو این اتحادیه از جمله سفرای کشورهای اکوادور، کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و کاردار دولت بولیوی در تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم در ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی ریاست دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در سخنانی با گرامیداشت سالروز اتحادیه آلبا و اهمیت آن بر گسترش روابط ایران و کشورهای عضو این اتحادیه تاکید کرد.

در ادامه محمد کشاورز زاده مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در سخنانی در این مراسم اظهار کرد: اتحادیه آلبا سال 2004 با هدف ایجاد سیاست‌های مستقل و حمایت از جنبش‌های عدالت خواهانه مردم آمریکای لاتین در برابر اتحادیه آلبا که متشکل از آمریکا و هم‌پیمانانش است، شکل گرفت.

وی با بیان اینکه اتحاد و یگانگی کشورهای آمریکای لاتین تنها راه برون رفت این منطقه از عقب‌ماندگی‌ها است و بر چنین اندیشه‌ای سیمون بولیوار اندیشمند مبارز و آزادی‌خواه شهیر آمریکای لاتین تاکید داشت. چنان‌که اندیشه‌های سیاسی و تفکرات وی منشا این پیمان منطقه‌ای شد، اظهار کرد: آلبا از زمان تشکیل خود اقدامات بسیار مهمی را انجام داده که از جمله می‌توان به محکومیت حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین، درخواست از ایالات متحده برای پایان بخشیدن به تحریم کوبا، لزوم بازگشت کوبا به سازمان کشورهای آمریکایی، محکومیت تحریم‌های اعمالی واشنگتن علیه کاراکاس، محکومیت اقدامات تروریستی صورت گرفته در سوریه، طراحی پول واحد به نام سوکره، تاسیس بانک آلبا به نام بالبا، مخالفت با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، ایجاد شبکه تلویزیونی تله سور و ... اشاره کرد.

این مقام مسوول در وزارت خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل‌گیری اتحادیه آلبا حمایت و پشتیبانی خود را از این اتحادیه اعلام کرد و تلاش کرد مناسبات نزدیکی با کشورهای این مجموعه به عنوان کشورهای دوست و همسو در منطقه آمریکای لاتین داشته باشد. در همین چارچوب در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در تهران در سال 2007، نخستین اجلاس مشترک گروه آلبا با ایران نیز برگزار شد.

کشاورز زاده خاطرنشان کرد: علاوه بر این در آذرماه 1387 نخستین نمایشگاه محصولات کشورهای آلبا با حضور بیش از 80 شرکت از شش کشور عضو این اتحادیه، شامل محصولات صنعتی، کشاورزی، دامی، مواد غذایی، شوینده و بهداشتی، دارویی و منسوجات و ... و همچنین همایش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی ایران و آلبا با حضور مسئولان بلندپایه دو طرف در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

مدیرکل آمریکا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که امروزه، آلبا به عنوان یک نهاد منطقه‌ای پیشرو و مترقی دارای مواضع و دیدگاه‌های بسیار نزدیک و مشترکی با ایران در بسیاری از مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است ادامه داد: کشورهای این اتحادیه در اولویت توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین قرار دارند و در همین چارچوب وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر منطقه‌ای خود به آمریکای لاتین در شهریور سال گذشته از کشورهای کوبا، ونزوئلا، اکوادور و بولیوی دیدار کرد.

بر اساس این گزارش در این نشست الکسیس باندریچ وگا، سفیر کوبا در تهران، خسوس گونزالس گونزالس سفیر ونزوئلا در تهران و همچنین سفرای اکوادور، نیکاراگوئه و کاردار بولیوی در ایران، در سخنان کوتاهی به تشریح اهمیت اتحادیه آلبا و علت چگونگی تاسیس آن پرداختند. آنها تاکید کردند که اتحادیه آلبا تقویت همگرایی و توسعه تجاری و اقتصادی کشورهای عضو را با کمک و حمایت متقابل هم در دستور کار قرار داده و طرح‌هایی را در راستای همگرایی بیشتر کشورهای عضو به پیش برده که در این ارتباط می‌توان به مواردی چون بانک آلبا، صندوق غذایی آلبا، شرکت نفت آلبا و دیگر برنامه‌های آموزشی و بهداشتی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، طبق آنچه که در این برنامه اعلام شد در روز پنجشنبه مراسم اهدای تاج گل در برابر مجسمه آزادی‌خواه سیمون بولیوار در مقر سفارت ونزوئلا انجام خواهد شد و سپس کشورهای عضو این اتحادیه در یک نشست مطبوعاتی شرکت می‌کنند.

اتحادیه آلبا، «Alianza Bolivariana para América » ائتلافی چپ‌گرا و سازمانی برای گسترش همکاری‌های اجتماعی،‌ سیاسی و اقتصادی بین کشورهای آمریکای لاتین است و طرح اولیه ایجاد این اتحادیه از سوی هوگو چاوز، رییس‌جمهور پیشین ونزوئلا در سال 2004 و با هدف مقابله با دخالت آمریکا در امور کشورهای آمریکای لاتین مطرح شد.

این اتحادیه در 14 دسامبر سال 2004 از طریق امضای بیانیه مشترکی بین «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا و «فیدل کاسترو» رهبر فقید انقلاب کوبا تاسیس شد؛ هدف اصلی این سازمان، اتحاد کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است.

کشورهای اکوادور، کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و بولیوی و همچنین برخی از کشورهای حوزه کارائیب همچون آنتیگوا و باربودا، دومینیکا، سانتا لوسیا، سن ویسنت و گرنادین‌ها و سورینام عضو این اتحادیه است. ایران عضو ناظر این اتحادیه است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!