یکشنبه, ۱۲ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
همایش «خاورمیانه میان مقاومت و تروریسم» در اسپانیا برگزار شد

 مادرید-ایرنا- همایش 'خاورمیانه میان مقاومت و تروریسم' روز پنجشنبه به همت رایزنی فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران و انجمن روزنامه نگاران و نویسندگان عرب در اسپانیا، در محل انجمن روزنامه نگاران خارجی‌ در مادرید برگزار شد .

به گزارش ایرنا ، «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، در این همایش در مطلبی با عنوان 'افراط گرایی نقطه مقابل عقلانیت و شریعت' ،افراط گرایی را زاییده تعصب خشک و دور از عقلانیت و گریز از شریعت دانست.
وی افزود که مقتضای عقلانیت این است که انسان، تنها شیفته حقیقت باشد و هیچ گزاره ای را بدون پشتوانه منطق و برهان نپذیرد .
اسماعیلی راه های مبارزه با افراط گرایی را توسل به عقلانیت و راه شرع دانست و گفت، خداوند در آیه 143 سوره بقره ، مسلمانان را امت وسط یعنی‌ امتی که از افراط و تفریط به دور است قرار داده است.
وی با اشاره به تلاش های جمهوری اسلامی برای مقابله با افراط گرایی، ایران را قربانی تروریسم دانست.
«پابلو سپگ (Pablo Sapag )» استاد و پژوهشگر دانشگاه کومپلوتنسه مادرید نیز در مورد مسئله مقاومت در منطقه خاورمیانه گفت: اکثر کشورهای خاورمیانه از زمان استقلال، در بدترین وضعیت قرار دارند، مخصوصا از سال 2012 میلادی که آمریکا به عراق حمله و این منطقه را پر از هرج و مرج کرد.
سپگ افزود، به رغم تراژدی هرج و مرج در منطقه ، هنوز در مورد آینده این کشورها جای امیدواری وجود دارد. زیرا هرچند که این کشورها را نافرجام و شکسته خورده معرفی‌ می‌ کنند، اما چنین نیست و آن را می‌ شود در 70 سال مقاومت فلسطین و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی دید.
به عقیده وی، وقتی‌ که به یک تحلیل انتقادی در مورد خاورمیانه ، خاور نزدیک ، بهار عربی و غیره می‌ پردازیم ، می‌ بینیم که تلاشی برای بی‌ ثبات کردن این منطقه با تقسیم آن به وسیله قدرت های بزرگ وجود داشته است.
سپگ گفت: ملت سوریه هفت سال است که در مقابل غرب و متحدانش برای بی‌ ثبات کردن این کشور با استفاده از تروریسم مقاومت می‌ کند. تروریسم به خودی خود به وجود نمی‌ آید و در این رابطه ، غرب با رضایت و کمک برخی‌ کشورهای عرب منطقه ، تروریسم را به وجود آوردند، تا جایی‌ که مقامات و حتی اندیشکده های آمریکایی یا انگلیسی‌ در سال های 2015 و 2016 می‌ گفتند که باید داعش را به عنوان یک واقعیت سیاسی و اقتصادی به رسمیت شناخت زیرا داعش آمده است که بماند .
حجت الاسلام و المسلمین «صالح الحکیم» رئیس مرکز الکلمه برای گفت وگو و همکاری درنجف نیز با اشاره به اینکه تروریسم و مقاومت دو مفهوم جهانی‌ هستند ، تصریح کرد، اساس تروریسم ، افراط گرایی و تندروی است.
وی گفت، هنگامی که یک فرد ، درونگرا می‌ شود و فکر می‌ کند که حق مطلق با وی است ، این آغاز تروریسم است و هنگامی که در هر چیزی متعصب می‌ شود، این تعصب موجب افراط گرایی می‌ شود .
«علی اکبر ضیایی» نویسنده و پژوهشگر در زمینه داعش و افراط گرایی دینی نیز در مطلبی با عنوان 'تجارب جمهوری اسلامی ایران در مقابله با افراط گرایی دینی' تاکید کرد: پیش بینی می شود که با شکست داعش در سوریه و عراق فعالیت های تروریستی گروههای افراطی در اروپا افزایش یابد.
وی گفت، برای مقابله با تروریسم در اروپا، کشورهای اروپایی می توانند با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند.
وی با طرح این سئوال که یک فرد اروپایی با داشتن رفاه اجتماعی، با چه انگیزه‌ای جذب گروه‌های افراطی می‌شود و حتی حاضر است که دست به عملیات انتحاری بزند و جان هزاران نفر از هموطنان خود را به خطر بیندازد؟ گفت، برای مقابله با این جریان و شناسایی و انهدام گروه های تروریستی باید زمینه پیدایش این جریانات را از نظر فکری و اجتماعی مورد بررسی کارشناسی قرار داد و جمهوری اسلامی ایران می تواند در مورد نحوه شکل گیری یک عنصر تروریست به اروپائیان آموزش دهد و برای جلوگیری از تشکیل هسته های عملیاتی گروه های افراط گرا کمک شایانی کند.
ضیایی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است کارگاه های آموزشی را برای تربیت کارشناسان در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی دینی در ایران و خارج از کشور دایر کند.
به گفته وی، شناخت جریان‌های فکری و کیفیت شکل گیری هسته های عملیاتی و نحوه خنثی کردن عملیات تروریستی از جمله محورهایی است که ایران می تواند در این زمینه به اروپا کمک کند.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!