پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رئیس‌جمهور کوبا: اصلاحات در حال ظهورند نه کاپیتالیسم


رئیس‌جمهور کوبا تاکید کرد، در حالی که اصلاحات در این کشور کمونیستی در حال ظهور و پدیدار شدن هستند اما این به معنای قبول کاپیتالیسم نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوبا قرار است اصلاحات قانون اساسی را تایید کند که در راستای به روزرسانی سیستم قانونی‌اش، اموال و مستغلات شخصی و اقتصاد بازار را به رسمیت خواهد شناخت.

اما با این حال کوبا قصد ندارد سیستم سوسیالیستی را کنار بگذارد؛ سیستمی که در کوبا به معنای ارزش‌ قائل شدن برای خدمات بهداشتی و آموزش و تایید نکردن تفاوت‌ها در میزان ثروت شخصی می‌باشد.

میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهور ۵۸ ساله کوبا در جریان یک سخنرانی گفت: در کوبا هیچگونه تغییری به سوی کاپیتالیسم وجود ندارد و نخواهد داشت و به هیچ وجه با افرادی که از کاپیتالیسم حمایت می‌کنند سازش و مصالحه نخواهیم کرد. این افراد به ۱۰۰۰ شیوه مختلف قصد دارند ما را از سیاست‌های تاریخی انقلابی ما دور کنند.

وی افزود: آنها باید تلاش‌ها و تصمیمات ما برای مبارزه، اتحاد و پیروزی را بپذیرند.

در اصلاح قانون اساسی سال ۱۹۷۶ میلادی کوبا که انتظار می‌رود به سرعت تصویب شود، نهادهای اصلی تولید همچنان تحت کنترل مرکزی قرار خواهند داشت اما سرمایه گذاری خارجی به عنوان امری مهم برای توسعه به رسمیت شناخته خواهد شد.

اما حزب کمونیست به عنوان نیروی رهبری عالی جامعه و دولت در راس قدرت باقی خواهد ماند.

این تغییرات پیش‌بینی شده در حالی مطرح شدند که دیاز کانل تنها در سومین ماه ریاست جمهوری‌اش قرار دارد و جانشین دو سمبل نسل انقلابی کوبا یعنی رائول و فیدل کاسترو شده است.

این پیش‌نویس قانون اساسی تاکید دارد که شورای وزرا که اساسا دولت کوبا را تشکیل می‌دهد تحت رهبری یک نخست وزیر قرار خواهد داشت؛ اقدامی که به معنای بازگشت به سیستم پیش از سال ۱۹۷۶ است.

کوبا امیدوار است گشایش دیپلماتیکی با آمریکا که تحت ریاست جمهوری باراک اوباما توافق شد بتواند به اقتصاد متزلزل این کشور کمک کند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!