دوشنبه, ۱۳ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
فرهادی‌زاد: با ۸۰ ورزشکار نیز امکان تکرار جایگاه ششم وجود نداشت

دبیر فدراسیون بیماری‌های خاص و پیوند اعضا پس از کسب جایگاه دهم جهان در رقابت‌های جهانی اسپانیا و چهار پله سقوط نسبت به رقابت‌های جهانی آرژانتین، گفت: سطح مسابقات جهانی اسپانیا به حدی سنگین و فشرده بود که اگر ما با ۸۰ ورزشکار خود نیز شرکت می‌کردیم، امکان تکرار جایگاه ششم وجود نداشت.

مهین فرهادی‌زاد در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از سطح مسابقات جهانی پیوند اعضا در مالاگای اسپانیا و سقوط چهار پله‌ای کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها نسبت به دوره قبل، اظهار کرد: در مسابقات جهانی آرژانتین چون تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده سایر کشورها کم بود، ما توانستیم در هفت رشته ورزشی و با ۴۱ ورزشکار جایگاه ششم را کسب کنیم. اما در اسپانیا اکثر کشورها به خاطر کم بودن مسافت و با هزینه کمتری ورزشکاران بی‌شماری را حتی با قطار و ماشین وارد این تورنمنت کرده بودند. به هر صورت تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده سایر کشورها نسبت به آرژانتین در هر رشته چند برابر افزایش پیدا کرده بود و امکان کسب مدال به راحتی امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: در این دوره در مجموع ۴۹ مدال (۲۶ مدال در دختران و ۲۲ مدال در پسران) کسب کردیم که با توجه به سنگین بودن سطح رقابت‌ها به نظر راضی‌کننده است.

فرهادی‌زاد در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد انتخاب ۴۰ ورزشکار اعزامی به مسابقات جهانی مالاگای اسپانیا به صورت گزینشی و سلیقه‌ای بوده است، گفت: در این تورنمنت ما برای ۸۳ ورزشکار از سفارت اسپانیا درخواست ویزا کرده بودیم و حتی هزینه ایاب و ذهاب و سایر هزینه‌ها نیز پرداخت شده بود. اما سفارت اسپانیا به ما اعلام کرد که به دلیل دیر اقدام کردن برای گرفتن ویزا امکان صدور ویزا برای تمام ورزشکاران وجود ندارد؛ در صورتیکه این قضیه اصلا درست نبود و فاطمه هاشمی ریاست فدراسیون برای گرفتن ویزا یک ماه قبل نامه‌نگاری‌ خود را با وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور خارجه و همچنین سفارت اسپانیا انجام داده بود. به هر جهت چون امکان گرفتن ویزای شینگن وجود نداشت سفارت اسپانیا به ما اعلام کرد که تنها می‌تواند برای ۴۰ ورزشکار ویزای ملی بدهد نه شینگن. بنابراین ۶۰ نفر که در این رقابت‌ها حضور داشتند ۲۰ نفر قبلا موفق به گرفتن ویزای شینگین شده بودند و ۴۰ ورزشکار اعزامی نیز ویزای ملی گرفته بودند که البته اعزام این ۴۰ ورزشکار نیز براساس اولویت مدال‌آوری و طبق نظر مربیان در هر رشته صورت گرفته بود و فدراسیون هیچگونه دخالتی در این زمینه نداشت.

دبیر فدراسیون پیوند اعضا همچنین درباره اعزام خانواده هاشمی به این تورنمنت علیرغم محدودیت‌هایی که در خصوص صدور ویزا برای ورزشکاران وجود داشت، افزود: از خانواده هاشمی تنها برادر او در اسپانیا حضور داشت که او نیز قبلا ویزای شینگین گرفته بود و به هیچ عنوان همراه کاروان ما را در این سفر همراهی نکرده بود.

فرهادی‌زاد در ادامه مکان برگزاری مسابقات جهانی پیوند اعضا در سال ۲۰۱۹ را انگلستان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دو سال آینده شرایط بسیار سخت‌تری برای ارتقای جایگاه و کسب مدال‌آوری نسبت به اسپانیا خواهیم داشت. زیرا انگلستان خود یکی از کشورهای بسیار مطرح و قوی در ورزش پیوند اعضاست و افزایش سطح کمی و کیفی مدال‌ها به مراتب سخت‌تر از آرژانتین و اسپانیا خواهد بود. ضمن اینکه براساس تاکیدات رییس فدراسیون جهانی پیوند اعضا هدف اصلی از برگزاری چنین رویدادهایی ایجاد نشاط و امید در ورزشکاران پیوند اعضاست نه افزایش مدال‌ها و سطح جایگاه.

وی در پایان گفت: سعی ما بر این است که بهترین جایگاه را در مسابقات جهانی پیوند اعضا برای کاروان ایران رقم بزنیم، اما افزایش مدال نباید به منزله ایجاد فشار و استرس در بین ورزشکاران پیوند اعضا باشد. ما تلاش می‌کنیم با تقویت اردوهای متمرکز در استان‌ها و شهرستان‌ها به افزایش مدال‌های خود کمک کنیم نه اینکه ورزشکاران را از نظر تکنیکی و تاکتیکی تحت فشار قرار دهیم. به هر صورت ما اگر در اسپانیا با ۸۰ ورزشکار نیز شرکت می‌کردیم به دلیل بالا بودن سطح مسابقات و افزایش تعداد ورزشکاران در هر ماده، امکان تکرار جایگاه ششم برای ما وجود نداشت.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!