جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
هیات جدید سازمان ملل در کلمبیا برای ادغام شورشیان فارک در جامعه

شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به یک هیات سیاسی جدید سازمان ملل در کلمبیا اجازه می‌دهد بر ادغام مجدد شورشیان فارک در جامعه پس از 50 سال جنگ تمرکز کند؛ وظیفه‌ای که سازمان ملل آن را مبرم‌ترین و ضروری‌ترین چالش به دنبال اقدام شورشیان فارک برای تسلیم تسلیحاتشان توصیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قطعنامه پیش‌نویس شده توسط انگلیس هیات رسیدگی و کنترل سازمان ملل در کلمبیا را ابتدا برای یک دوره یکساله تشکیل می‌دهد که این امر از 17 سپتامبر سال جاری میلادی آغاز می‌شود یعنی زمانی که حکم هیات کنونی که بر آتش‌بس و روند خلع سلاح نظارت داشته پایان می‌یابد.

در این قطعنامه از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درخواست شده تا ظرف 45 روز توصیه‌های دقیق و مفصلی را درخصوص وسعت، جنبه‌های عملیاتی و اختیارات این هیات جدید ارائه دهد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: گوترش اطمینان دارد که این هیات رسیدگی و کنترل به اعتمادسازی و حمایت از تمامی طرفین در جریان مرحله ادغام مجدد که برای تحکیم صلح مهم و حیاتی است، کمک خواهد کرد.

در جریان درگیری‌ها در کلمبیا که طولانی‌ترین جنگ آمریکای لاتین محسوب می‌شود دست‌کم 250 هزار تن کشته، 60 هزار تن مفقود و بیش از هفت میلیون تن دیگر آواره و بی‌خانمان شدند.

پس از سال‌ها مذاکرات متشنج، شورشیان فارک سال گذشته با دولت کلمبیا به توافقی دست یافتند تا به یک حزب سیاسی تغییر یابند اما اختلافات جدی درخصوص این توافق صلح هنوز میان دو طرف باقی است.

دولت کلمبیا و شورشیان فارک در ژانویه 2016 میلادی یعنی قبل از تحقق این توافقنامه به صورت مشترک از سازمان ملل خواستند تا بر هرگونه روند آتش‌بس و خلع تسلیحات نظارت داشته باشد؛ درخواست نادری از سازمان ملل برای کمک که مورد قبول این سازمان قرار گرفت.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا ماه گذشته مجددا در نامه‌ای از طرف دولت و شورشیان فارک از شورای امنیت خواست تا یک هیات سیاسی دوم را برای یک دوره سه ساله قابل تمدید به کلمبیا اعزام کند.

هیاتی از شورای امنیت نیز اوایل مه سال جاری میلادی برای نظارت مستقیم بر تلاش‌های صلح و اقدامات هیات سازمان ملل به کلمبیا سفر کرد.

10 روز پیش نماینده ویژه سازمان ملل در کلمبیا نیز به شورای امنیت گفت که مبرم‌ترین چالش در حال حاضر ادغام مجدد 10 هزار شورشی فارک در جامعه است؛ روندی که به گفته وی دشوار خواهد بود.

در همین حال فرانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: روند صلح کلمبیا یک داستان موفق واقعی نه تنها برای این کشور بلکه برای سازمان ملل و شورای امنیت است.

وی افزود: در حال حاضر هدف تحقق و تقویت یک صلح پایدار است و برای این منظور جامعه بین‌الملل و سازمان ملل باید به حمایت‌های خود از کلمبیا ادامه دهد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!