شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مادورو: رای‌گیری برای تشکیل مجمع بازنگری قانون اساسی برگزار می‌شود

رئیس جمهوری ونزوئلا با بی‌توجهی به فشارهای داخلی و خارجی اعلام کرد که رای‌گیری برای تعیین شورای بازنویسی قانون اساسی در روزهای آتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا از سوی منتقدانش اقدامی برای "نهادینه کردن دیکتاتوری" محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به تهدید دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش مبنی بر اعمال تحریم‌های اقتصادی در صورت عدم توقف روند برگزاری این رای‌گیری گفت: امپریالیسم بر این باور است که می‌تواند به ونزوئلا دستور دهد اما تنها کسانی که می‌توانند چنین کاری کنند، مردم کشور هستند. در روزهای آتی مردم ونزوئلا برای تشکیل مجمعی به منظور بازنویسی قانون اساسی رای می‌دهند.

اپوزیسیون ونزوئلا از آوریل سال جاری میلادی علیه مادورو دست به راهپیمایی‌های خیابانی زده‌اند و وی را به تخریب اوضاع اقتصادی در کشور و لطمه زدن به دموکراسی متهم کردند.

اپوزیسیون می‌خواهند رای گیری را بایکوت کند و نگران است که این اقدام از سوی مادورو تلاشی برای تحکیم جایگاهش در قدرت باشد.

اتحادیه اروپا و اکثر کشورهای آمریکای لاتین نیز مخالفت خود را با تشکیل این مجمع جدید اعلام کرده‌اند.

خولیو بورگس، رهبر اپوزیسیون در مجمع ملی قانونگذاری که مقام‌ها می‌گویند مجمع پیشنهادی مادورو جانشین آن می‌شود، گفت: ما به حمایت دموکراسی‌های دیگر نیاز داریم تا از تبدیل شدن کشور به "کوبای دوم" جلوگیری کنیم.

در جریان ناآرامی‌ها و تظاهرات ضد دولتی در ونزوئلا که چهار ماه به طول انجامیده، بیش از 100 تن کشته شدند.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی خود به اپوزیسیون تاکید کرد: اجازه دهید مردم روز یکشنبه آینده پای صندوق‌های رای بروند. نه من آنها را از کار برکنار می‌کنم نه آنها من را.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!