شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کلمبیا رای‌گیری فردا در ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد

در میان نگرانی‌های اپوزیسیون ونزوئلا از انتخابات فردا در این کشور که به گفته آنها به دیکتاتوری در این کشور منجر خواهد شد، رییس جمهوری کلمبیا اعلام کرد، نتیجه این رای گیری را قبول ندارد و آن را "غیرقانونی" می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا مکررا خواستار راه حل صلح آمیز برای ناآرامی‌ها در ونزوئلا شده است و افزود: "مجلس موسسان ونزوئلا (برای تدوین قانون اساسی جدید) منشا غیرقانونی دارد، به همین دلیل ما نمی‌توانیم نتیجه انتخابات درباره آن را به رسمیت بشناسیم."

روابط میان این کشورهای آمریکای جنوبی تنش آلود است. ونزوئلا چندین بار مرزها را به منظور سرکوب قاچاقچیان بسته است و همچنین صدها تن از مردم کلمبیا را به اتهام فعالیت‌های مجرمانه در سال ۲۰۱۵، از ونزوئلا اخراج کرده است.

تعدادی از مردم ونزوئلا این کشور را پیش از انتخابات روز یکشنبه ترک کرده‌اند. این مجلس قدرت بازنویسی قانون اساسی و انحلال نهادهای دولتی را دارد.

نیکولاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا گفته این مجلس ۵۴۵ عضوی منجر به برقرای صلح پس از ماه‌ها اعتراضات اپوزیسون و درگیری‌ها با نیروهای امنیتی می‌شود که کشته شدن ۱۱۱ تن را به همراه داشته است. احزاب اپوزیسون این رای گیری را بایکوت کرده‌اند.

دولت کلمبیا روز جمعه اعلام کرد این کشور ویزای ۱۵۰ هزار ونزوئلایی را که بیش از مهلت قانونی در کلمبیا مانده‌اند تمدید می‌کند.

ونزوئلا با کمبود غذا، نرخ بالای جنایت و ناآرامی‌های سیاسی مواجه است که در سال‌های اخیر به آن سوی مرز و کلمبیا هم رسیده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!