یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مادورو: نتایج انتخابات ونزوئلا پاسخی محکم به آمریکا و متحدانش بود

رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد، پیروزی چشمگیر حزب حاکم سوسیالیست در انتخابات منطقه‌ای پیامی محکم به آمریکا و متحدانش بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه اپوزیسیون ونزوئلا نتیجه این انتخابات را رد و آمریکا و اتحادیه اروپا این انتخابات را "ناقص" تلقی کردند، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا به خبرنگاران گفت: مردم ما پیامی محکم به امپریالیسم، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌ آن دادند.

مادورو در جریان این کنفرانس خبری سه ساعته که به مناسبت پیروزی حزبش ترتیب داده شده، نیروهای امپریالیسم در آمریکای شمالی را به راه‌اندازی یک جنگ روانی، سیاسی و اقتصادی علیه دولتش متهم کرد.

مادورو که براساس نظرسنجی‌ها میزان عدم محبوبیتش به ۸۰ درصد رسیده و کشورش با کمبود شدید موادغذایی و دارو و همچنین یک تورم بی‌سابقه دست‌و پنجه نرم می‌کند،‌ گفت: جنگ اقتصادی و یا تورم القا شده باعث نشد که مردم ونزوئلا تسلیم شوند.

این در حالی است که خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا تاکید کرد: ونزوئلا باید تحت یک مرجع انتخاباتی مستقل، ‌انتخاب پارلمانی برگزار کند.

نتایج انتخابات منطقه‌ای ونزوئلا ضربه جدی به ائتلاف اپوزیسیون موسوم به "میزگرد اتحاد دموکراتیک" بود.

این ائتلاف تنها توانست پنج فرمانداری مناطق مختلف ونزوئلا را از آن خود کند در حالی که دولت مادورو توانست ۱۷ فرمانداری از مجموع ۲۳ فرمانداری را به دست آورد. گرچه نظرسنجی‌های قبل از برگزاری انتخابات نشان داده بود که اپوزیسیون ۱۸ ایالت را از آن خود خواهد کرد.

در همین حال پنج فرماندار منتخب اپوزیسیون نیز از بیعت با مجمع قانون اساسی مادورو که در ژوئیه سال جاری میلادی تشکیل شد، امتناع کردند.

مادورو تهدید کرده که ناکامی در به رسمیت شناختن مجمع قانون اساسی منجر به اخراج این فرمانداران خواهد شد.

ائتلاف اپوزیسیون که شورای ملی انتخابات را متهم کرده رسانه دولت است نتایج این انتخابات را رد کرده و خواستار بازرسی کامل روند انتخاباتی شد و تاکید کرد که این انتخابات مملو از بی نظمی‌های مختلف بوده است.

در همین حال گروهی متشکل از ۱۲ کشور آمریکای لاتین و کانادا از درخواست‌ها برای بررسی مستقل این انتخابات حمایت کرده در حالی که چین و کوبا که متحدان مادورو محسوب می‌شوند از نتیجه این انتخابات استقبال کردند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!