شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سانتوس با افتخار اما کمی ناراحتی ریاست جمهوری کلمبیا را ترک می‌کند


خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا که به خاطر پایان دادن به پنج دهه جنگ با شورشیان فارک میراث و شهرت خود را به خطر انداخت، هفته آینده در حالی دفتر ریاست جمهوری را ترک می‌کند که از رهبری و نظارتش در توافق صلح تاریخی با شورشیان فارک بسیار راضی است اما از اینکه نتوانسته کشورش را بیشتر متحد سازد و نابرابری را بیش از پیش کاهش دهد، کمی ناراحت است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سانتوس از سوی جامعه مدنی به خاطر صلح با شورشیان فارک مورد تحسین قرار گرفته، اما از سوی بسیاری از مردم کلمبیا مورد انتقاد قرار دارد؛ افرادی که می‌گویند وی در ازای دریافت جایزه صلح نوبل خودش را فروخت و کشور را بیش از پیش خطرناک کرد.

اما سانتوس 66 ساله می‌گوید: شب‌ها راحت سر بر بالین می‌گذارم و از صلح با شورشیان فارک و اینکه باعث شدم آنها سلاح‌های خود را تسلیم کنند و همچنین آغاز مذاکره با چریک‌های ارتش آزادی‌بخش ملی مارکسیست به خود افتخار می‌کنم.

سانتوس پیش از واگذاری قدرت به ایوان دوکو، رئیس‌جمهور تازه منتخب راست افراطی در تاریخ هفتم اوت (16 مرداد) گفت: در حال حاضر موهایم بیشتر سفید شده و پدربزرگ شده‌ام اما آرامش دارم و از نتایج کارهایم راضی و خوشحال هستم.

وی افزود: از نظر سیاسی کمی احساس ناراحتی می‌کنم. خیلی دوست داشتم زمانی ریاست جمهوری را ترک کنم که کشورم متحدتر شده است. باور کنید تمامی تلاشم را کردم اما ممکن نبود.

سانتوس قرار نیست روند صلح با شورشیان فارک را رهبری کند؛ شورشیانی که در دوران جنگ با دولت‌های مختلفی مبارزه کردند، جان بیش از 220 هزار تن را گرفته و میلیون‌ها تن دیگر را آواره ساختند.

سانتوس یکی از تندروترین وزرای دفاع کلمبیا تحت ریاست جمهوری آلوارو اوریبه بود و ضربه‌های محکمی را به شورشیان فارک وارد کرد و پیش از آوردن آنها به میز مذاکرات، آنها را به قعر جنگل‌ها و تاریکی‌ها کشانده بود.

تصمیم سانتوس برای صلح با فارک تعجب اوریبه را برانگیخت و باعث شد که اوریبه به یکی از دشمنان سرسختش تبدیل شود؛ کسی که سانتوس را به خیانت به قربانیان فارک و ناکامی در زندانی کردن جنایتکاران جنگی متهم کرد.

دوکو نیز که از اوریبه تعلیم گرفته متعهد شده تا تغییراتی را در این توافق‌های صلح ایجاد کند و فرماندهان سابق شورشیان فارک را که مرتکب جنایت شده‌اند، به زندان بیندازد.

اما سانتوس گفت: ایجاد تغییر در این توافقات تقریبا غیرممکن است چراکه این توافقات از سوی جامعه بین‌الملل تحسین شده و تحت حمایت دادگاه قانون اساسی قرار دارند.

سانتوس افزود: صلح نمی‌تواند به خاطر یکسری دلایل و به خاطر دلایل اخلاقی قومی تغییر یابد. هیچ کس نمی‌خواهد به عقب بازگردد.

اگرچه صلح برجسته‌ترین بخش میراث ریاست جمهوری سانتوس محسوب می‌شود اما او در دوران ریاست جمهوری خود باعث کاهش نرخ بیکاری و فقر نیز شد.

سانتوس گفت: ما تنها کشور آمریکای لاتین هستیم که بیشترین کاهش نابرابری و اختلاف طبقاتی را داشتیم اما همچنان این نابرابری‌ها وجود دارد و این ناراحت کننده است.

سانتوس همچنین توزیع حق امتیاز نفت و معدن را تغییر داد و باعث شد تا بازگشت اراضی تصرف شده توسط شبه‌نظامیان جناح راست و شورشیان ممکن شود.

اما در دوران ریاست جمهوری سانتوس اتهامات فساد نیز وجود داشت به طوری که باعث شد وی پس از افشای اینکه بودجه کمپین‌های انتخاباتی‌اش در سال‌های 2010 و 2014 از شرکت ساخت و ساز برزیلی اودبرشت تامین شده، عذرخواهی کند.

سانتوس قصد دارد به طور کامل از سیاست بازنشسته شود، کتاب بنویسد و از جایزه صلح نوبلش برای سفر به سراسر جهان و سخنرانی در راستای حمایت از صلح استفاده کند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!