دوشنبه, ۲۹ آوریل ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
حال و روز بحرانی ونزوئلا از زاویه دید رسانه های داخلی

تهران-ایرنا- پس از آنکه بحران سیاسی اخیر در ونزوئلا و مخالفت 'خوان گوایو' رئیس کنگره این کشور با ریاست جمهوری ' نیکولاس مادورو'، مورد توجه فضای رسانه ای کشورمان قرار گرفت، رسانه های منتسب به اصلاح طلبان و اصولگرایان تحلیل های متفاوتی از این بحران منتشر کردند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ رسانه های داخلی در تحلیل های خود مشکلات اقتصادی و دخالت آمریکا را از دلایل ایجاد این بحران دانسته و نشست روز گذشته(شنبه) شورای امنیت برای بررسی تحولات ونزوئلا را بازتاب دادند.
بررسی امروز(هفتم بهمن ماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب، فشار اقتصادی و حمایت خارجی کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و بریتانیا از بحران های اخیر ونزوئلا را عامل سوق دادن مردم این کشور به ‌سوی خیابان ها دانسته و استفاده ابزاری امریکا از شورای امنیت برای برکناری مادورو را بازتاب داده اند.
این رسانه ها همچنین راه های برون‌رفت‌ ونزوئلا از بحران سیاسی اخیر را بررسی کرده و به ضرب‌الاجل هشت روزه آلمان، فرانسه و اسپانیا برای مادورو و راهپیمایی حامیان مادورو در نیویورک اشاره کرده اند.
در مقابل رسانه های اصولگرا تاکید کرده اند که با روی کار آمدن یک دولت دست نشانده آمریکایی در این کشور اتفاق خاصی نخواهد افتاد و مردم ونزوئلا نباید در انتظار تحولات اقتصادی مثبت با وجود آمریکا باشند.
رسانه های منتسب به اصولگرایان همچنین با انتقاد از رویکرد برخی رسانه‌های داخلی در بازتاب تحولات ونزوئلا مدعی شده اند این رسانه ها بدون درنگ و ادراکی از منافع و مصالح ملی کشور به حمایت و برجسته‌کردن کودتای دستگاه‌های امنیتی امریکایی در ونزوئلا با تخطئه فرد منتخب اکثریت آن کشور پرداخته اند.
گفتنی است؛امروز خبرگزاری ایسنا در مطلبی به 'اعلام آمادگی دولت ونزوئلا برای مذاکره با دولت ترامپ' اشاره کرد که این مطلب در بسیاری از تارنماهای منتسب به اصلاح طلبان بازنشر داده شد. در مقابل روزنامه کیهان تیتر نخست خود را به موضوع ' کودتای آمریکا در ونزوئلا و ذوق‌زدگی پادوهای ترامپ در ایران' اختصاص داد که برخی از تارنماهای منتسب به طیف اصولگرایان این مطلب را بازتاب دادند.

رسانه های اصلاح طلب
................................
**حمایت های خارجی از بحران ونزوئلا
روزنامه شرق در مطلبی با عنوان 'آغوش باز گوایدو برای چین و روسیه' نوشت: تا همین یک هفته پیش 80 درصد ونزوئلایی‌ها حتی نمی‌دانستند که خوان گوایدو کیست. این ادعا نتیجه یک نظرسنجی در ونزوئلا است؛ کشوری که بحران چند سال اخیرش این‌روزها وارد مرحله جدید و پیچیده‌تری شده است. خوان گوایدوی 35ساله، رئیس پارلمان ونزوئلا که چهارشنبه هفته گذشته در میان هوادارانش در کاراکاس خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور خواند، حالا با تکیه بر حمایت خارجی کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، بریتانیا و چندین کشور تأثیرگذار آمریکای لاتین به پیشنهادهای دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، برای گفت‌وگو وقعی نمی‌نهد و مردم ونزوئلا را که از فشار اقتصادی جانشان به لب رسیده به‌سوی خیابان سوق می‌دهد.

روزنامه اعتماد در گزارش خود با عنوان 'سنگربندی جهانی در میدان‌های کاراکاس' نوشت:آشوب سیاسی در ونزوئلا، کشورهای جهان را به موضع‌گیری وا داشته ‌است. تاکنون، قدرت‌های جهانی چهار موضع متفاوت در مورد بحران مشروعیت جاری در ونزوئلا که با ادعای حکومت رهبر مخالفان در راهپیمایی چهارشنبه هفته پیش آغاز شد، اعلام کرده‌اند. ایالات متحده امریکا در راس بلوکی از همراهانش، فورا از ادعای خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت مرکزی ونزوئلا حمایت کرد و اعلام کرد دولت حاکم بر این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد. کشورهایی مانند برزیل، کانادا و آرژانتین در این موضع‌گیری از امریکا پیروی کردند. در جبهه مقابل روسیه، ایران، چین، کوبا و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که از همان ابتدا، از اقدام امریکا و متحدانش انتقاد کردند و از دولت حاکم بر ونزوئلا حمایت کردند. 

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان 'ونزوئلا میان شرق و غرب' نوشت: اینکه آمریکا تلاش می‌نماید کشورهای آمریکای لاتین، کانادا و در صورت امکان یارانی در اروپا را برای حمایت از انتخابش در ونزوئلا با خود همراه سازد، نیمی از موضوع است و نیم دیگر آن حمایت قاطع روسیه، چین، ترکیه، ایران و برخی کشورهای دیگر است. چنانچه این چالش بخواهد ادامه پیدا کند، از یکسو مردم ونزوئلا دچار درگیری‌های داخلی شده و منتهی به کشتار بسیاری از مردم خواهد شد زیرا طرفداران هر دیدگاه می‌توانند با سرازیر نمودن اسلحه و پول در میان مردم ونزوئلا جنگ داخلی و برادرکشی را تقویت نمایند. قطعا ونزوئلا برای آمریکا و روسیه، هر دو بسیار مهم می‌نماید. آمریکا، ونزوئلا را در نزدیکی خود با یک حکومت ضدآمریکایی برنمی‌تابد و روسیه هم مدت‌هاست که در ونزوئلا فعالیت نظامی و دارای اهداف استراتژیک است.

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان 'استفاده ابزاری امریکا از شورای امنیت برای برکناری مادورو' نوشت:فشارهای امریکا بر نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری منتخب ونزوئلا هر روز که می‌گذرد شدت می‌گیرد به‌طوری که رسانه‌ها دیروز شنبه اعلام کردند، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا قرار است در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای عضو این شورا را ترغیب کند که «خوان گوآیدو»، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت بشناسند و در برکناری دولت منتخب مادورو در کنار امریکا بایستند.

به گزارش نامه نیوز، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: پنس به گوایدو قول داد در صورتی که او قدرت را از دست نیکلاس مادورو خارج کند، واشنگتن به استناد بندی در قانون اساسی ونزوئلا ، از گوایدو حمایت می کند.این گفت و گوی تلفنی که شب هنگام و دیروقت انجام گرفت، موجب تسریع طرحی شد که چند هفته پیش از آن به صورت مخفی همراه با برگزاری مذاکراتی با مقامات آمریکایی، متحدان، قانونگذاران و شخصیت های مهم ونزوئلا از جمله خود گوایدو تدوین شده بود.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تقریبا بلافاصله همانطور که پنس قول داده بود، با صدور بیانیه ای گوایدو را به عنوان رهبر قانونی کشور به رسمیت شناخت.

تارنمای انتخاب، راهپیمایی حامیان مادورو در نیویورک را بازتاب داد ونوشت: ده‌ها تن از حامیان نیکولاس مادورو با تجمع در شهر نیویورک از دولت آمریکا خواستند تا از تحریک 'تغییر رژیم' در این کشور دست بردارد. معترضان در منهتن شعارهای 'مادورو، دوست، ما مردم با تو هستیم' فریاد می‌زدند و تابلوهایی با نوشته 'دست از سر ونزوئلا بردارید' و 'یانکی برو خانه' در دست داشتند و خواستار پایان استعمار این کشور آمریکای جنوبی و همچنین توقف تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه آن شدند.

تارنمای فرارو در تیتر نخست خود به بازتاب جلسه پرتنش شورای امنیت درباره ونزوئلا پرداخت و نوشت: وزیر خارجه آمریکا گفت در حالی که کشورهایی چون روسیه، چین، سوریه و ایران از دولت مادورو حمایت کرده‌اند، آمریکا در کنار مردم ونزوئلا و رئیس‌جمهور موقت این کشور (خوان گوایدو) می‌ایستد. او کشورهای حامی مادورو را متهم کرد که چون خود دموکراسی ندارند از مادورو حمایت می‌کنند.

امیرعلی ابوالفتح تحلیل گر مسائل بین‌الملل در گفت و گو با فرارو گفت: واکنش ایران، چین و روسیه بسیار متفاوت بود و به طور واضح از دولت مستقر در ونزوئلا حمایت کردند. به طوری که وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای آمریکا را به نادیده گرفتن قوانین بین المللی متهم کرده و هشدار داده که دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. علاوه بر این سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اتفاقات اخیر در ونزوئلا عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی همچون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می‌کند.»بنابراین به نظر می‌رسد جدا از تحولاتی که در داخل ونزوئلا در حال وقوع است، رقابت و تنشی در خارج این کشور میان ایالات متحده، چین، ایران و روسیه شکل گرفته است. 

** ابعاد مختلف بحران سیاسی ونزوئلا 
روزنامه اعتماد در مطلب دیگری با طرح این سوال که آیا حرکتی از نوع بهار عربی در کشورهای امریکایی که مخالف دخالت امریکا در امور خود است، در شرف وقوع است؟ نوشت:جامعه ونزوئلا عملا با شکاف عمیقی روبه‌روست و هواداران مادورو هنوز به برنامه‌های سوسیالیستی از نوع چاوزی آن باور دارند، اما این برنامه با نبود نقدینگی و ابرتورمی که اقتصاد ونزوئلا را زمین‌گیر کرده است و مردم با قفسه‌های خالی از مواد غذایی فروشگاه‌ها روبه‌رو هستند آیا می‌تواند با وعده‌های فریبنده‌ای که رقبای سیاسی مادورو با تکیه بر حمایت امریکا و دیگر کشورهای غربی هواداران خوان گوآیدا را همچنان در خیابان‌ها نگه دارند؟ باید منتظر ماند. 

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان 'بحران ونزوئلا و راه برون‌رفت‌آن' نوشت: این وضعیتی است که ونزوئلا گرفتار آن شده است. در آن کشور رئیس‌جمهور و پارلمان در دو سوی منازعه قرار گرفته و هر کدام خود را مشروع و قانونی و طرف مقابل را غیرقانونی و نامشروع می‌دانند. از طرفی دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی آنها نیز به قدری از هم فاصله دارد که امکان رسیدن به برنامه‌ای میانه و اجماعی نیز با هم ندارند. این است که اقتصاد ونزوئلا به رغم برخورداری از منابع سرشار نفت، رو به ویرانی گذاشته و مردم هم عملا به دو دوسته تقسیم شده و نهادهای حاکم نیز هیچکدام توان حذف طرف مقابل خود را ندارند. به نظرم در چنین شرایطی تنها راه بازگشت ثبات به ونزوئلا، پذیرش انتخابات عادلانه و آزاد به صورتی زودهنگام و تحت نظر ناظران بی‌طرف است. بدون شک طرفی که این‌ساز و کار را به رسمیت نشناسد، ریگی در کفش دارد و مشکلات ونزوئلا را به پای آن نوشت.

تارنمای نامه نیوز در مطلبی با عنوان 'انقلاب یا کودتا ؛ مساله دقیقا همین است!' نوشت: در ونزویلا چه خبر است ؟ آنچه در این کشور می گذرد انقلاب است یا کودتا ؟ آیا اکنون دو دولت بر این کشور حکمرانی می کند یا همچنان می توان گفت مادورو قدرت را به صورت کامل در اختیار دارد ؟ این ها سوالات مهمی است که مردمی که عکس ها و خبرها و فیلم های تحولات این کشور را دنبال می کنند می پرسند . 

** ضرب‌الاجل هشت روزه آلمان، فرانسه و اسپانیا برای مادورو
روزنامه ابتکار در این خصوص نوشت:آلمان، فرانسه و اسپانیا ضرب‌الاجل هشت روزه‌ای را برای برگزاری انتخابات در ونزوئلا تعیین کرده و هشدار دادند در غیر این صورت رهبر مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور به رسمیت خواهند شناخت.به گزارش اسپوتنیک، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در توئیتی نوشت: مردم ونزوئلا باید بتوانند خودشان آزادانه درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. وی در ادامه آورده است: اگر نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تا 8 روز آینده برگزاری انتخابات را اعلام نکند پاریس، خوان گوآیدو، رهبر مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور به رسمیت خواهد شناخت تا روند سیاسی در ونزوئلا آغاز شود. 

**اعلام آمادگی دولت ونزوئلا برای مذاکره با آمریکا
خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان ' دولت ونزوئلا برای مذاکره با دولت ترامپ اعلام آمادگی کرد ' نوشت: وزیر خارجه ونزوئلا در سازمان ملل ضرب‌الاجل هشت روزه‌ای که کشورهای اروپایی برای برگزاری انتخابات تعیین کرده بودند را رد و در عین حال آمادگی کاراکاس برای مذاکره با دولت آمریکا را اعلام کرد. خورخه آریزا،‌ وزیر خارجه ونزوئلا در جلسه شورای امنیت اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند برای ما مهلت تعیین کند و به ما بگوید باید درخواست انتخابات جدید را بدهیم یا نه. وی تاکید کرد: دولت کاراکاس همچنان برای مذاکره با دولت دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا آماده بوده و هست.
(عصر ایران، فرارو و تارنمای انتخاب، انصاف نیوز و خبرآنلاین نیز این خبر را بازنشر داده اند)

روزنامه مردم سالاری نیز در مطلبی با عنوان 'سنگ تمام ارتش ونزوئلا برای مادورو' نوشت: «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در کنفراس خبری اعلام کرد: آمریکا پیشنهاد یک نشست درباره ونزوئلا در شواری امنیت داده است. بگذارید این نشست برگزار شود. ما از آن استقبال می‌کنیم. این چیزی است که ما می‌خواهیم. من از وزیر خارجه کشورم می‌خواهم که به نیویورک رفته و از ونزوئلا دفاع کند.او در ادامه اظهارتش رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان «عروسک خیمه شب بازی» آمریکا اعلام کرد. با این حال او روز جمعه اعلام کرد که آماده مذاکرات با رهبر اپوزیسیون ونزوئلا است.

رسانه های اصولگرا
.......................
**حامیان کودتای ونزوئلا در ایران
روزنامه کیهان در تیتر نخست خود با عنوان 'کودتای آمریکا در ونزوئلا و ذوق‌زدگی پادوهای ترامپ در ایران ' نوشت:در شرایطی که تبدیل شدن صحنه سیاسی ونزوئلا به عرصه جدال میان طرفداران کودتا و نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی، مواضع کشورها و جریانهای سیاسی را نیز بر همین مبانی تقسیم‌بندی کرده است، در داخل ایران، وطن فروشان ماموریت داری که تا دیروز برجام را بزک می‌کردند و برای رد گم کنی تظاهر به مخالفت با آمریکای ترامپی داشتند، بر سر حوادث ونزوئلا جوگیر شدند و دم خروس آمریکا شیفتگی شان بیرون زد. 
(خبرگزاری دانشجو و تارنمای رجانیوز نیز این مطلب را بازنشر داده اند)

روزنامه جوان نیز در یادداشتی با عنوان 'حامیان فتنه 88 ذوق‌زده از کودتا در ونزوئلا!' نوشت: در حالی که امریکا بار دیگر تمام توان خود را به کار گرفته تا دولت قانونی ونزوئلا را با کودتا ساقط و همه چیز را در امریکای لاتین به زمانی برگرداند که دولت‌های این منطقه دست‌نشانده واشنگتن بودند، در ایران، اما عده‌ای از این کودتای امریکایی دچار ذوق‌زدگی شده‌اند. سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی روز گذشته با اختصاص عکس یک خود به مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا و خوان گوایدو (رئیس جمهور خود خوانده) عملاً رفتار کودتاچیان را مشروع جلوه داد و از آن تحت عنوان «انقلاب» یاد کرد...نکته مضحک ماجرا اینجاست طیفی که برای کودتای امریکایی در ونزوئلا ذوق زده شده است، همان جماعتی است که در سال 88 با دروغ تقلب، کشور را هشت ماه به آشوب کشاند و آدرس تحریم‌های فلج‌کننده را به دشمن داد.

روزنامه سیاست روز در یادداشتی به قلم 'مائده شیرپور' نوشت: بعد از نسخه پیچی های عده ای برای واتیکانیزه کردن انقلاب و سپپس تجویز ژاپن اسلامی برای توسعه و پیشرفت! این روزها آنها در حال اجرای نقشه شوم دیگری هستند و تلاش دارند تا به بهانه کودتایی که در ونزوئلا صورت گرفته است، نسخه ای از این کودتای مخملی که با پشتوانه عوامل خارجی برای این کشور تجویز شده را برایمان الگو قرار دهند و در چهلمین سال انقلاب، فتنه ای جدید را خلق کنند! 

« چرا برخی از اوضاع ونزوئلا شادمانند؟ » عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم سیاوش کاویانی است که در بخشی از آن می خوانیم:عوامل نفوذی در آرزوی آن هستند که شرایط ایران نیز همچون ونزوئلا شود، پس از آن که پروژه توطئه بزرگ داعش با شکست سنگین روبه رو شد، ونزوئلایی کردن ایران با قوت بیشتری پیگیری می شود.

روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان 'وزارت ارشاد چه واکنشی به مدافعان کودتای امریکایی نشان می‌دهد؟' نوشت: در میان تب و تاب شکل‌گیری یک کودتای سیاسی از سوی سازمان سیا علیه رئیس‌جمهور منتخب و قانونی کشور ونزوئلا، وزیر خارجه کشورمان با همتای ونزوئلایی خود تماس می‌گیرد و از مراتب پشتیبانی و حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی و مشروع و منتخب مردم حرف می‌زند، اما در این سو برخی رسانه‌های زردنویس که حیات خود را در گرو مخالف‌خوانی و خارج‌زدن می‌بینند در صفحه ابتدایی‌شان بدون کمترین درنگ و ادراکی از منافع و مصالح ملی کشور با بهره‌گیری از تکنیک‌های صفحه‌آرایی، پیام‌های خاص تصویری در کنار تیتر و مطالب نقض کننده انتفاع ملی به حمایت و برجسته‌کردن کودتای دستگاه‌های امنیتی امریکایی در ونزوئلا با تخطئه فرد منتخب اکثریت آن کشور می‌پردازند. در این گیر و دار از دستگاه‌های ذی‌ربط کشور از جمله معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که چند روزی است بدون مسئول رها شده، در جایگاه مدعی به نفع سازمان جاسوسی سیا و کشور متخاصم امریکا توسط برخی نحله‌های سیاسی خاص که در بدنه مطبوعاتی کشور رخنه و نفوذ کرده‌اند؛ هیچ خبری نیست که نیست! 

**تلاش آمریکا برای براندازی دولت قانونی ونزوئلا
روزنامه سیاست روز نوشت:درست است که اکنون شرایط معیشت مردم ونزوئلا تنگ گشته و بسیاری از آنها دست به مهاجرت زده اند، اما قطعاً با روی کار آمدن یک دولت دست نشانده آمریکایی در این کشور اتفاق خاصی نخواهد افتاد و مردم ونزوئلا نباید در انتظار تحولات اقتصادی مثبت با وجود آمریکا باشند. آمریکا در صدد آن است تا بتواند از منابع انرژی دنیا که در برخی از نقاط و کشورها وجود دارد بهره ببرد، کنترل منابع انرژی دنیا در دست ایالات متحده، قدرت نفوذ و تأثیرگذاری رژیم آمریکا را در دنیا افزایش می دهد و این امر کشورهای دیگر دنیا را تحت سلطه او قرار می دهد
روزنامه فرهیختگان در مطلبی با بیان اینکه ' آمریکا از ونزوئلا کینه نفت دارد' نوشت:خوان‌خراردو گوایدومارکز چهره‌ای نه‌چندان مطرح در اپوزیسیون ونزوئلا اما تحصیلکرده آمریکا، خود را رئیس جمهور ونزوئلا می‌خواند. رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند که او قبل از این اتفاقات به آمریکا و دو کشور دیگر سفر کرده و با حمایت «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا خود را رئیس جمهور خوانده است. دیروز طرفداران نیکلاس مادورو به خیابان آمدند تا همچون سال 2002 که کودتای آمریکایی علیه چاوز را خنثی کردند، توطئه جدید آمریکا را ناکام بگذارند. طمع آمریکا و ترامپ به منابع گسترده‌ نفتی ونزوئلا است.

خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان 'در ونزوئلا چه خبر است؟' نوشت: این روزها نام ونزوئلا و ناآرامی‌های آن بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. اما به راستی در این کشور آمریکای لاتین چه خبر است؟دونالد ترامپ، «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرد. مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا نیز در پی این رفتار غیرقانونی آمریکا قطع رابطه دیپلماتیک با آمریکا را اعلام نموده و مهلت 72 ساعته به کارمندان سفارت آمریکا جهت ترک خاک این کشور داد. این اولین بار نیست که آمریکا در امور کشورهای دیگر دخالت می‌کند. همانطور که اولین بار نیست که در ونزوئلا کودتا می‌شود. آمریکای لاتین همیشه با کودتا عجین بوده است. ونزوئلا طی چند دهه 15 کودتا تجربه کرده که فقط 13 کودتاها موفق بوده است.

خبرگزاری تسنیم در مطلبی با عنوان ' کارگردانی کودتا در سفارت آمریکا 'نوشت: همین الان که شما در حال خواندن این گزارش هستید، معلوم نیست اوضاع در ونزوئلا به چه شکل باشد اما در زمانی که این گزارش نوشته شده، همچنان نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا و «خوان خراردو گوایدو مارکز» رئیس مجلس ونزوئلا یا همان رئیس‌جمهور خودخوانده است. سرعت تحولات به قدری بالاست که هیچ‌کس نمی‌داند صبح فردا از کاراکاس چه خبری در صدر خبرگزاری‌ها نقش خواهد بست. در این بین یک متغیر نسبتا تعیین‌کننده خواهد بود و آن نقش ارتش ونزوئلاست. 

روزنامه صبح نو در مطلبی با عنوان'کودتا وتو شد' نوشت: کودتای نافرجام ونزوئلا در حالی چهارشنبه گذشته در کاراکاس روی داد که با حمایت مستقیم آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی همراه شد. کودتایی که بر اساس اظهارات مقامات آمریکایی، دیپلماتی کهنه کار مسوول براندازی دولت قانونی ونزوئلا شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز علیه «مادورو» تدابیری خصمانه مالی و اقتصادی اندیشیده است.البته وتوی روسیه این اجازه را به آمریکا نداد تا موضوع ونزوئلا در شورای امنیت مطرح شود. 

خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان 'در ونزوئلا چه می‌گذرد؟' نوشت:رهبر مخالفان ونزوئلا با تکیه بر حمایت دولت‌های غربی به بازیگر اصلی نبرد میان جبهه غرب‌گرایان و طرفداران دولت در کشوری تبدیل شده که از گذشته به عنوان یکی از سرسخت‌ترین مخالفان نفوذ آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین شناخته می‌شود. ونزوئلا در دو هفته اخیر، بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «نیکلاس مادورو» به صحنه کشمکش‌های سیاسی و خیابانی بین طرفداران و مخالفان او تبدیل شده است. مخالفان دولت مادورو نتایج انتخابات سال 2018 در این کشور را زیر سوال می‌برند. کشمکش‌ها در این باره هنگامی اوج گرفت که «مجمع ملی ونزوئلا» نتایج انتخابات را غیرمعتبر و «خوان گوایدو»، رئیس این مجمع را به عنوان رئیس‌جمهور موقت اعلام کرد.

احمد سبحانی سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا به تظاهرات اخیر ونزوئلا اشاره کرد و گفت: جوان 35 ساله ای که تازه از آمریکا برگشته در مدت کوتاهی ابتدا نماینده مجلس و سپس بعنوان رئیس مجلس ونزوئلا معرفی شد و در آخر نیز اعلام ریاست جمهوری کرد و به فاصله بسیار کوتاهی دولت آمریکا و برخی کشورهای همسو نیز از وی حمایت کردند درصورت غیر قانونی او را بعنوان رئیس جمهور ونزوئلا پذیرفتند... مواضع دخالت جویانه در ذات آمریکایی ها است و همواره در امور داخلی سایر کشورها دخالت می کنند و از طرفی نیز آمریکایی ها با توجه به اینکه آمریکای لاتین را حیات خلوت خودشان می دانند، دست به چنین اقدامی می زنند؛ در گذشته آمریکا پشت کودتا بود اما در این مورد خود جلودار است.
**گروه نشریات خبری 

 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!