شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
بحران ونزوئلا ، نتیجه سلطه جویی آمریکا

بحران ونزوئلا هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارد و مسئله اصلی سلطه جویی آمریکاست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ دولت ترامپ همچنان به حمایت از خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا که خود را رئیس جمهور موقت این کشور نامیده است، ادامه می دهد. واشنگتن حتی گزینه مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا را رد نمی کند. 
نیک مک ویلیام، خبرنگار انگلیسی در آمریکایی لاتین در گفتگو با اسپوتنیک اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را در مورد اینکه اگر نیکلاس مادورو از راه های دیگر سرنگون نشود، مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا امکان پذیر خواهد بود، یادآوری کرد و گفت در هر صورت این خط مشی است که آمریکا به دنبال گسترش آن است. من فکر می کنم در این مرحله این بیشتر یک بلوف است و هدف آن به ویژه حفظ فشار بر دولت مادورو، افزایش بی ثباتی و ایجاد وحشت در میان مردم ونزوئلاست تا علیه مادورو موضع گیری کنند. 
این خبرنگار انگلیسی در مورد موضع سران سایر کشورهای آمریکای لاتین گفت به نظر می رسد ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل و ایوان دوکه، رئیس جمهور کلمبیا در حال رقابت برای جلب توجه آمریکا هستند و برای خدمتگذاری بیشتر به آمریکا تلاش می کنند. 
وی در مورد اصرار آمریکا برای معرفی خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا گفت این هیچ ارتباطی به حقوق بشر و دموکراسی ندارد. این تنها تمایل به سرنگونی دولتی است که با سلطه آمریکا در منطقه مخالف و نشان داده است که راه های دیگری هم وجود دارد. این تمایل آمریکا برای کنترل کشوری است که ذخایر نفتی قابل توجهی را در اختیار دارد. از همین رو رسانه های آمریکایی و دیگر رسانه ها نقش مهمی در ترویج این خط مشی ایفا و به ویژه تلاش می کنند مادورو را به عنوان فردی مستبد معرفی کنند. 
نیک مک ویلیام گفت اگر مادورو مستبد بود خوان گوایدو از مدت ها پیش باید به انزوا کشیده می شد اما حالا وی آزادانه در خیابان ها تردد می کند و با هدف به قدرت رسیدن تظاهرات ضد دولتی راه اندازی می کند. همه اینها برای انتقال ثروت های طبیعی گسترده ونزوئلا به آمریکاست. مردی که آماده است از اقدام نظامی علیه کشور و مردم خود حمایت کند رئیس جمهور و رهبر نیست. این فقط یک شوخی ساده است. 
اعتراضات در ونزوئلا از چند ماه پیش و در پی بحران اقتصادی گسترده ناشی از تنش های سیاسی آغاز شده است. بیست و سوم ماه ژانویه خوان گوایدو در برابر طرفدارانش خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا نامید. با وجود آنکه اعتراضات در ونزوئلا گسترده تر شد اما حکومت همچنان قدرت را در اختیار دارد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!