دوشنبه, ۲۹ آوریل ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تحلیلگر ونزوئلایی: رویکرد ضدامپریالیسم، نقطه اشتراک تهران و کاراکاس

همزمان با هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ونزوئلا به عنوان دو کشور هم پیمان، نه تنها تلاش‌های کاخ سفید برای منزوی ساختن و ایجاد فاصله میان تهران و کاراکاس بی نتیجه مانده بلکه تحلیل گران و کارشناسان بین‌المللی اذعان به تعمیق بیش از پیش روابط راهبردی این دو کشور متحد دارند.

به گزارش ایرنا، «ماریا فرناندا بارتو» تحلیلگر و محقق  ونزوئلایی در مصاحبه‌ای گفته است: امروزه روابط ایران و ونزوئلا نه تنها از مناسبات استراتژیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی فراتر رفته، بلکه دوستی عمیق به عنوان شاخصه بارز سیاست چاوز (رئیس‌جمهوری اسبق) را نیز پشت سر گذاشته است.  

بارتو به شبکه هسپان تی وی  گفت هوگو چاوز از زمان رسیدن به قدرت در سال ۱۹۹۹ میلادی همواره در تلاش بود تا با مبارزه علیه جهان تک محور، چند جانبه‌گرایی را پایه ریزی کند؛ هدفی که منشا آغاز روابط استراتژیک جمهوری بولیواری و جمهوری اسلامی ایران شد. به این ترتیب مبارزه علیه امپریالیسم و ذفاع از استقلال و حاکمیت به اولویت اهداف دو کشور تبدیل شد.

این تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین در ادامه با اشاره به چالش‌های مشترک فرا روی هر دو کشور و با تاکید بر لزوم حفظ وحدت میان تهران و کاراکاس به عنوان راهکار قطعی عبور از مشکلات گفت: بدون شک آینده ای بسیار متحد در انتظار ایران و ونزوئلا است.      

«حجت الله سلطانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا نیز در مصاحبه ای با این شبکه اعلام کرد: روابط عمیق و برادری تهران و کاراکاس طی ۲۰ سال اخیر و پس از مرگ هوگو چاوز نه تنها بسیار تقویت شده بلکه همکاری های دو کشور در حوزه تجاری، اقتصادی، صنعتی، علمی و فرهنگی به مناسبات برد-برد تبدیل شده است.   

به گفته سلطانی ایران و ونزوئلا در جایگاه دو کشور مستقل با روابط نزدیک و عمیق در سطح سیاسی و بین المللی، با دفاع از برابری هر گونه تحریم یکجانبه از سوی دولت های غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا را محکوم کرده و با آن مبارزه می کنند.

هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ونزوئلا روز یکشنبه با حضور «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه دولت بولیواری، «حجت الله سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا و همچنین «کمیسیون مشترک» دو کشور در سفارت ایران در ونزوئلا برگزار شد.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز با انتشار بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرد: یادآوری این تاریخ مایه مباهات ملت و دولت بولیواری است؛ در طول این سال‌ها روابط دوجانبه عمیق و برادری ناگسستنی میان دو کشور شکل گرفته و با دفاع از حاکمیت تقویت شده است.  

ایران و ونزوئلا دهه‌هاست روابط قوی و محکمی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. ایران در حالی با فشارهای اقتصادی آمریکا روبرو بوده که با تحکیم روابط با کشورهای دوست همچون ونزوئلا می‌تواند برخی کمبودها را جبران کند.  

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید بنا را بر تشدید فشارها علیه ایران و ونزوئلا گذاشت. این در حالی است که فشارهای دولت ترامپ علیه ایران و ونزوئلا در برخی زمینه‌ها نتیجه معکوس به دنبال داشته است و موجب گسترش روابط اقتصادی دو طرف شده به طوری­‌که ایران و ونزوئلا شجاعانه در مسیر تقویت مراودات اقتصادی‌شان به طور علنی گام برداشته‌اند.

 

 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!