پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
حمله تروریستی به خطوط انتقال گاز ونزوئلا

رئیس جمهور ونزوئلا حمله تروریستی را که به تخریب بخشی از خطوط انتقال گاز در شمال شرق کشور منجر شد؛ محکوم کرد.

به گزارش مشرق، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا حمله به خط لوله گاز شرکت دولتی نفت و گاز «پترولئوس دی ونزوئلا» (PDVSA) را که سبب آتش‌سوزی بزرگ در تاسیسات در ایالت شمال شرقی «آنسوآتگی» شد، محکوم کرد.

به گفته وی، هیچ کسی در این حمله کشته یا زخمی نشد و کارگران این شرکت نشت گاز را متوقف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، مادورو روز شنبه در سخنانی که در یوتیوب منتشر کرد، گفت: امروز ما متحمل یک حمله تروریستی علیه خط لوله گاز شرقی که آتش‌سوزی بزرگی را به همراه داشت، شدیم و اکنون کارگران پترولئوس دی ونزوئلا آن را تحت کنترل درآورده‌اند.

مادورو همواره آمریکا را در عملیات خرابکاران و سازماندهی حملات به مراکز ارتباطاتی، انرژی و تاسیسات نفت و گاز در ونزوئلا مقصر خوانده است. رئیس‌جمهور ونزوئلا تاکید دارد که تحریم‌های غرب علیه ونزوئلا و این شرکت نفت و گاز دولتی و شرکت‌های تابعه آن تلاشی برای توقیف دارایی‌های خارجی آن و جلوگیری از انجام معاملات این شرکت است.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ ونزوئلا مادورو پیروز شد اما آمریکا -با دخالت در امور داخلی این کشور- آن را به عنوان رئیس‌جمهور مشروع به رسمیت نشناخت و تحریم‌هایی را علیه این کشور آمریکای لاتین اعمال کرد که بیش از همه بر صنعت نفت آن تاثیرگذار بوده است.

با این حال، مادورو تسلیم نشد و روز چهارشنبه گفت کشورش توانست در برابر سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا مقاومت کند و پیروز شود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مادورو پس از برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا در بیانیه‌ای نوشت:‌ «امروز ۲۰ ژانویه دونالد ترامپ رفت، رفت، رفت... ما او را شکست دادیم. این برای ونزوئلا پیروزی محسوب می‌شود. او تنها رفت. این برای ما پیروزی است».

رئیس جمهور ونزوئلا افزود: «مهم است که مجلس ملی به عنوان بدنه قانون‌گذاری کشور و کمیسیون سیاست خارجی آغاز روابطی جدید میان آمریکا و ونزوئلا را مورد بررسی قرار داده و ابتکارات سیاسی و قانونی متناسب را اتخاذ کند».

مادورو همچنین در پیامی تلویزیونی گفت: «از دولت آمریکا می‌خواهم از اهریمن‌سازی انقلاب بولیواری و نیکلاس مادورو دست برداشته و صفحه دروغ، اهریمن‌سازی و نفرت پراکنی علیه ونزوئلا را ببندد. بهبود روابط به سمت رابطه‌ای بر پایه احترام، تعامل و آینده‌نگری را خواستار هستیم».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه پیشنهادی بایدن روز سه‌شنبه در کنگره آمریکا گفت همچنان «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده و رهبر مخالفان ونزوئلا را به رسمیت می‌شناسد. او همچنین گفت آمریکا باید تحریم‌های موثرتری را علیه دولت مادورو اعمال کند.

بلینکن در حالی بر سیاست‌های «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا پافشاری می‌کند که اتحادیه اروپا و گروه لیما متشکل از دوازده کشور آمریکای لاتین از به رسمیت شناختن گوایدو عقب‌نشینی کرده‌اند.

این عقب‌نشینی پس از آن رخ داد که حزب مادورو موسوم به حزب «سوسیالیست متحد ونزوئلا» و احزاب متحد رئیس‌جمهور این کشور در انتخابات پارلمانی ونزوئلا موفق به کسب اکثریت کرسی‌ها شدند. با این حال گوایدو رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که در صدد کاهش اعتبار این انتخابات پارلمانی بود، آن را بایکوت کرد.

منبع: فارس

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!