سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی بدون آنکه به تحریم های کشورش علیه ملت کوبا اشاره ای کند، گفت: اعتراضات در کوبا خودجوش به نظر می‌رسد و به دلیل واقعیت‌های دشوار زندگی روزمره ایجاد شده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز بدون اشاره به تحریم های یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن علیه مردم کوبا، در اظهاراتی مداخله جویانی از ناآرامی ها در این کشور حمایت کرد و مدعی شد آمریکا در کنار مردم کوبا برای رنج اقتصادی تحمیل شده از سوی دولت هاوانا است.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای که کاخ سفید آن را منتشر کرد، مدعی شد: ما در کنار مردم کوبا و فراخوان پرطنین آنها برای آزادی و خلاصی از همه‌گیری ویروس کرونا و دهه‌ها سرکوب و رنج و محنت اقتصادی هستیم که رژیم اقتدارگرای کوبا به آنها تحمیل کرده است.

بایدن در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود افزود: مردم کوبا شجاعانه بر حقوق اساسی و جهانی خود پافشاری می‌کنند. این حقوق شامل حق اعتراض مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت است که باید به آنها احترام گذاشت.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ایالات متحده از رژیم کوبا می‌خواهد تا صدای مردم خود را بشنود و در این لحظه حیاتی به نیازهای مردم توجه نشان دهد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز دوشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر در اظهاراتی مداخله جویانه و بدون اشاره به چند دهه تحریم کوبا توسط دولتمردان کشورش نوشت اینکه مردم کوبا خواستار آزادی و حقوق اساسی خود شده و بطور مسالمت آمیز به خیابان ها آمده و راهپیمایی می کنند، عملی شجاعانه است. از مردم کوبا در پیگیری آزادی حمایت می کنم و هرگونه خشونت یا هدف قرار دادن کسانی را که از حقوق خود استفاده می کنند، محکوم می کنم.

 جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در اظهاراتی مداخله جویانه به بهانه دفاع از آزادی بیان و آزادی تجمعات نوشت واشنگتن از آزادی بیان مردم کوبا دفاع می کند و هرگونه برخورد با تظاهرات را به شدت محکوم می کند.

رسانه های غربی بدون اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم کوبا که در دوران همه گیری کرونا، شرایط زندگی را بر مردم این کشور سخت تر کرده است، گزارش دادند هزاران کوبایی روز یکشنبه (به وقت محلی) از هاوانا تا سانتیاگو به خیابان ها آمدند و به محدودیت های همه گیری کرونا، سرعت واکسیناسیون و بی توجهی دولت اعتراض کردند .

میگل دیاز کانل رییس جمهوری کوبا در سخنانی در تلویزیون ملی این کشور،  ایالات متحده را مقصر ناآرامی ها دانست و طرفداران خود را به مقابله با تحریکات فراخواند.

رییس جمهوری کوبا همچنین بسیاری از معترضان را افراد صادق خواند اما افزود توسط کارزارهای تبلیغاتی آمریکا در رسانه های اجتماعی و مزدوران تحریک شدند و هشدار داد که تحریکات بعدی تحمل نخواهد شد.

وی گفت که واشنگتن محاصره کوبا را با اقدام‌هایی علیه بخش انرژی این کشور افزایش داده و هدف آن برانگیختن ناآرامی‌های گسترده اجتماعی و افزایش احتمال مداخله بشردوستانه و در نهایت مداخله نظامی خواهد بود.

کانل این تحریم‌ها را «نامشروع و یکجانبه » خواند و افزود: دولت آمریکا گمان می‌کند امپراطور جهان است.

رئیس‌جمهوری کوبا گفت که از یک سو اقدام‌های آمریکا موجب شده تا این کشور آمریکای لاتین دچار کمبودهایی به خصوص در بخش مواد غذایی، دارو و مواد خام شود و از سوی دیگر رسانه‌ها به شدت در قالب یک جنگ نامتعارف به دنبال بی اعتبار کردن دولت و ایجاد شکاف میان دولت و مردم بوده و تلاش می‌کنند تا هاوانا را ناکارآمد و ناتوان از ایجاد رفاه برای مردم جلوه داده و آمریکا را موجب پیشرفت کشورهایی مانند کوبا نشان دهند.

به گفته کانل، کوبا با این وجود توانسته همه‌گیری کرونا را بیش از یک سال کنترل کرده و پنج واکسن کرونا بسازد.

رئیس‌جمهوری کوبا گفت: ما از تمامی انقلابیون می‌خواهیم تا به خیابان‌ها آمده و همه جا از انقلاب دفاع کنند. ما حاکمیت و استقلال این کشور را واگذار نمی‌کنیم. اگر می‌خواهند انقلاب را سرنگون کنند باید از روی جنازه ما رد شوند.