پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
همسر رئیس‌جمهور ترور شده به حرف آمد
همسر رئیس جمهور ترور شده هائیتی برای اولین بار از زمان حمله افراد مسلح به خانه شان به حرف آمد.

جماران: همسر رئیس جمهور ترور شده هائیتی برای اولین بار از زمان حمله افراد مسلح به خانه شان به حرف آمد.

به نقل از شبکه الجزیره، همسر «جووینل مویز»  رئیس جمهور ترور شده هائیتی برای اولین بار از زمان حمله افراد مسلح به خانه این زوج در پورتو پرنس صحبت کرده و گفته است که حمله ای که به کشته شدن همسرش منتهی شد، «در یک چشم به هم زدن» اتفاق افتاده است.

مارتین مویز در یک پیام صوتی که در حساب رسمی توئیتر خود ارسال کرد، از هائیتی خواست پس از حمله ای که منجر به مجروحیت شدید وی شد، «راه خود را گم نکند».

مارتین مویز در این پیام صوتی که «پرادل هنریکز» وزیر فرهنگ و ارتباطات هاییتی معتبر بودن آن را به خبرگزاری فرانسه تأیید کرد، گفت: من به لطف خدا زنده هستم.

وی افزود: «من زنده ام اما شوهرم جووینل را از دست داده ام.»

جووینل مویز 53 ساله در ساعات اولیه روز چهارشنبه توسط افراد مسلح کشته شد، در آنچه مقامات هائیتی گفتند «حمله کاملاً هماهنگ شده توسط یک گروه کاملاً آموزش دیده و مسلح» بود.

تحقیقات در باره قتل رئیس جمهور هائیتی، هر چند به شناسایی و دستگیری یک گروه کماندو انجامیده، اما ابهامات در بارۀ هویت و انگیزۀ آمران این جنایت از میان نرفته است.

به گزارش پلیس این کشور 28 تن از جمله 26 شهروند کلمبیایی و 2 آمریکایی هائیتی تبار در این عملیات دست داشته‌ اند. در همین حال، شماری از فرماندهان عالی رتبه پلیس که مسئول تامین امنیت رئیس جمهور بوده‌ اند، مورد ظن قرار گرفته و برای بازجوئی به دادسرا احضار شده‌ اند.

مقامات امنیتی هائیتی اعلام کردند که در پی تحقیقات انجام گرفته در باره قتل رئیس جمهور این کشور که هدف رگبار قرار گرفت، 17 تن از جمله 15 شهروند کلمبیایی و دو آمریکایی هائیتی تبار را دستگیر کرده‌ اند.

به گفته «لئون شارل» رئیس کل پلیس هائیتی، سه کلمبیایی دیگر نیز هنگام حمله پلیس برای دستگیری اعضای کماندو در رویارویی با نیروهای امنیتی کشته شده‌ و 8 تن نیز موفق به فرار شده اند.

پلیس هائیتی شماری سلاح‌، تجهیزاتی نظیر تبر و پاسپورت‌ های کلمبیایی را که گفته شده مورد استفاده مهاجمان قرار گرفته، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت کشور به نمایش گذاشتند. شماری از نفرات دستگیر شده نیز در حالیکه دستبند به دست داشتند و در کنار دیوار ردیف شده بودند در برابر روزنامه نگاران قرار گرفتند.

وزیر دفاع هائیتی پنجشنبه شب اعلام کرد که شش تن از اعضای کماندو، نظامیان پیشین ارتش کلمبیا بوده‌ اند.

به گفته رئیس پلیس هائیتی، ژنرال «خورخه لوئیس ورگاس» 15 تن از دستگیرشدگان، پیش از این در ارتش کلمبیا خدمت کرده‌ اند.

به گزارش سفارت تایوان در «پورتو پرنس»، 11 تن از مهاجمان در ساختمان سفارت این کشور در پایتخت هائیتی پنهان شده بودند، اما مقامات سفارت به نیروهای امنیتی اجازه ورود داده و این افراد در همین محل دستگیر شده‌ اند. وزارت خارجه آمریکا نیز بدون ارائۀ جزئیات بیشتر، اعلام کرد که آمادگی خود را برای همکاری با پلیس هائیتی به اطلاع مقامات این کشور رسانده‌ اند.

کمیسر دولت برای پایتخت روز جمعه با اشاره به اینکه هیچیک از نفرات پلیس مسئول امنیت رئیس جمهور کوچکترین زخمی برنداشته است، پرسید چگونه است که در این تیراندازی‌ ها تنها رئیس دولت کشته شده و همسر او زخمی شده است؟ ماموران امنیتی هنگام این حمله کجا بوده‌ اند؟

«استیون بنوآ» سناتور پیشین روز جمعه در یک برنامه  رادیویی گفت «رئیس جمهور توسط ماموران امنیتی خود به قتل رسیده است. کلمبیایی‌ های دستگیر شده، کارکنان قراردادی دولت هائیتی هستند».

قتل رئیس جمهور هائیتی، موقعیت این فقیرترین کشور قاره آمریکا را بی ثبات تر کرده است.

گزارش‌ ها حاکی است قانونگذاران کشور، «جوزف لمبرت» رئیس مجلس سنا را به عنوان رئیس جمهور موقت هائیتی انتخاب کرده اند. جناح سیاسی رقیب که کلود جوزف سرپرست موقت نخست وزیری جزو آن است، این اقدام نمایندگان سنا را غیرقانونی خوانده اند.

دو نخست وزیر داعیه اداره کشور را دارند. جوونیل موئیز روز دوشنبه یک روز پیش از قتل خود، «آریل هانری» را به نخست وزیری منصوب کرد، اما وی هنگام قتل، هنوز کار خود را رسماً آغاز نکرده بود.

در همین حال، کلود جوزف نخست وزیر موقت، در پی قتل رئیس جمهور در کشور حکومت نظامی اعلام کرد و اختیارات فوق العاده‌ ای به خود اعطا کرد.

بر پایه قانون اساسی هائیتی در صورتی که رئیس جمهور از انجام وظایف خود ناتوان شود، «شورای وزیران تحت ریاست نخست وزیر تا هنگام برگزاری انتخابات و گزینش یک رئیس جمهور جدید، ادارۀ کشور را بر عهده می‌ گیرد».
نخست وزیر موقت معتقد است که هنگام قتل رئیس جمهور، نخست وزیر منصوب او هنوز آغاز به کار نکرده و وی مسئولیت امور را در دست داشته است.

در حالی چهار روز از ترور رئیس جمهور هائیتی که نشانه‌ هایی از دخالت‌ های آمریکایی‌ ها در این ترور به دست آمده است، می‌ گذرد که مقامات هائیتی از آمریکا و سازمان ملل متحد خواستند تا برای محافظت از زیرساخت‌ های حیاتی و مکان‌ های استراتژیک هائیتی به کمک آنها بیایند. در همین حال، آمریکا با درخواست هائیتی برای اعزام نیرو‌های نظامی با هدف برقراری امنیت زیرساخت‌ های حیاتی و مهم مخالفت کرده است.

هائیتی در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب قرار دارد که پایتخت آن پورتو پرنس است. جمعیت این کشور 11.3 میلیون نفر و زبان‌ های رسمی آن فرانسوی و کریؤل هائیتی است. واحد پول آن «گورد» است. هائیتی از شرق با جمهوری دومینیکن هم‌ مرز است.

95 درصد از مردم هائیتی سیاه‌ پوست و 2.5 درصد مولاتو (دورگه سفیدپوست و سیاه) و سفیدپوست هستند. حدود 80 درصد از مردم هائیتی مسیحی کاتولیک و حدود 16 درصد نیز پروتستان هستند. هائیتی نخستین کشوری بود در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به استقلال رسید و نخستین جمهوری در جهان است که رهبران آن سیاه‌ پوست بودند. هائیتی تنها کشور مستقل در قاره آمریکا است که اکثریت جمعیت آن فرانسوی‌ زبان هستند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!