جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اعتراض هزاران کوبایی به روند کُند واکسیناسیون و کمبود برق

در پی برخورد پلیس کوبا با معترضان، واشنگتن روز یکشنبه به کوبا در مورد هرگونه استفاده از خشونت علیه معترضان به «دیکتاتوری» هشدار داد.

هزاران نفر از مردم کوبا روز یکشنبه ۲۰ تیر(۱۱ ژوئیه) در اعتراض به کُند بودن روند واکسیناسیون کرونا و آن‌چه که بی‌توجهی دولت می‌نامیدند، به خیابان‌های هاوانا و دیگر شهرهای این کشور آمدند و خواستار کناره گیری رئیس جمهوری شدند.
 
به گزارش یورونیوز، تظاهرکنندگان همچنین نسبت به کمبود کالاهای اساسی و برق و محدودیت‌های آزادی‌های مدنی در کوبا اعتراض کردند. هاوانا این روزها با بحران اقتصادی مواجه است.
 
به گزارش منابع خبری از کوبا، نیروهای ویژه پلیس و ارتش در پی تظاهرات روز یکشنبه در خیابان‌های هاوانا مستقر شدند و تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند. گزارش ها همچنین از بازداشت تعدادی از معترضان حکایت دارد.
 
هم‌زمان طرفداران حکومت کمونیستی کوبا در پاسخ به معترضان در هاوانا، پایتخت این کشور، تجمع کردند.
 
میگل دیاز کانل، رییس جمهوری کوبا نیز در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، «آمریکایی‌ها» را به سازماندهی ناآرامی ها در کوبا متهم کرد.
 
او گفت که اعتراض‌ها واقعی بوده است اما «مزدوران» آمریکا با استفاده از رسانه‌های اجتماعی از این اعتراض‌ها سوء استفاده کردند. رئیس جمهوری کوبا البته هشدار داد که تحرکات بعدی تحمل نخواهند شد.
 
اگر چه کوبا به عنوان تنها کشور آمریکای لاتین، واکسن کرونا تولید کرده است اما معترضان با سر دادن شعارهایی خواستار دریافت واکسن کرونا بودند.
 
دولت کوبا که در دو سال گذشته درگیر بحران اقتصادی بوده است، تحریم های آمریکا و بیماری کرونا را عامل اصلی این مشکل می‌داند، اما مخالفان معتقدند که بی‌صلاحیتی حاکمان و نظام تک حزبی به سبک شوروی باعث این شرایط است.
 
برخی صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند که تحریم ها، ناکارآمدی‌ها و همه‌گیری کرونا، صنعت گردشگری و دیگر زمینه‌های درآمدزا در کوبا را متوقف کرده و روند ورود کالاهای اساسی به این کشور را کند کرده است.
 
هشدار واشنگتن به کوبا در مورد استفاده از خشونت علیه معترضان
 
در پی برخورد پلیس کوبا با معترضان، واشنگتن روز یکشنبه به کوبا در مورد هرگونه استفاده از خشونت علیه معترضان به «دیکتاتوری» هشدار داد.
 
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «آمریکا از آزادی بیان و اجتماعات در کوبا حمایت می‌کند و هرگونه اقدام خشونت آمیز یا هدف قرار دادن معترضان صلح طلب را که از حقوق خود استفاده می‌کنند، به شدت محکوم می‌کند.»
 
مخالفان حکومت کوبا از تظاهرات روز یکشنبه در این کشور به عنوان بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی در سی سال گذشته یاد کرده‌اند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!