دوشنبه, ۲۹ آوریل ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کانادا به یک زندانی سابق گوآنتانامو غرامت می‌دهد

دولت لیبرال کانادا قرار است از یک زندانی سابق در گوآنتانامو عذرخواهی کرده و به او غرامتی حدود ۱۰ میلیون دلار کانادا (۷.۷ میلیون دلار آمریکا) پرداخت کند. این مساله خشم اپوزیسیون را برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ یک شهروند کانادایی به نام "عمر خدر" سال ۲۰۰۲ در سن ۱۵ سالگی پس از تبادل آتش با سربازان آمریکایی در افغانستان بازداشت شد. او در پرونده کشتن یک پزشک ارتش آمریکا محکوم و کم سن و سال‌ترین زندانی آمریکا در گوآنتانامو واقع در خلیج کوبا شد.

او بعدا اتهاماتش را رد کرد و وکیلش گفت که موکلش با سوء‌برخورد شدید مواجه شده است. دادگاه عالی کانادا در سال ۲۰۱۰ حکم داد که حقوق عمر خدر با ارسال عوامل اطلاعاتی برای بازجویی او نقض شده و این نتایج را با آمریکا به اشتراک گذاشت.

این پرونده محل مناقشه بود؛ حامیان عمر خدر او را یک کودک‌سرباز می‌نامیدند اما دولت محافظه‌کار وقت با درخواست‌هایی برای آسان‌گیری مخالفت می‌کرد و تاکید داشت که متهم مرتکب جرمی سنگین شده است.

محافظه‌کاران کانادا با ارائه اعتراضشان گفتند: "با مولتی میلیونر جدید کانادا آشنا شوید: عمر خدر".

تونی کلمنت، سخنگوی حزب محافظه‌کار کانادا اعلام کرد: اینکه به سوءبرخورد با یک زندانی اذعان کنید یک مساله است، اما اینکه بیایید به یک تروریست محکوم شده که سرباز یک کشور متحد را کشته جایزه سخاوتمندانه‌ای بدهید، کاملا اشتباه است.

به گفته منابع مطلع، دولت کانادا و وکلای عمر خدر روی پرداخت غرامت توافق کردند.

عمر خدر یک دهه در زندان گوآنتانامو بود و سال ۲۰۱۲ برای گذراندن مابقی حبس خود به کانادا بازگردانده شد. او سال ۲۰۱۵ آزادی مشروط گرفت. این زندانی سابق ۳۰ ساله به دلیل نقض حقوق خودش خواستار دریافت غرامت ۲۰ میلیون دلار کانادا شده بود. پدر عمر خدر از اعضای القاعده بود که فرزندش را به افغانستان برده بود و او را در یک گروه کارآموز ساخت بمب گذاشته بود. پدر او سال ۲۰۰۳ در نبرد با نیروهای پاکستانی کشته شد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!