شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اروپا جدایی ایالت کاتالونیا را از اسپانیا نمی‌ پذیرد

مادرید - ایرنا - اروپا به رغم تبلیغات گسترده مقامات محلی ایالت کاتالونیا برای جدایی از اسپانیا، علاقه ای نسبت به استقلال این ایالت نشان نمی دهد.

به گزارش ایرنا، علی رغم اینکه جدایی طلبی به یکی از مسائل روزمره کاتالونیا تبدیل شده و احتمالا، بخش بزرگی از دستور کار صحنه سیاست داخلی اسپانیا را در ماه های آینده به خود اختصاص خواهد داد، این موضوع در اروپا همچنان خریداری ندارد و اتحادیه اروپا توجه زیادی به آن نمی کند.
تقریبا همه نهادها و ارگان مختلف اروپایی تاکید کرده اند که موضوع کاتالونیا مساله داخلی اسپانیا بوده و به آن وارد نمی شوند.
البته در این میان، این وضعیت ممکن است با توجه به اظهارات غیر رسمی یک مقام اروپایی، به ضرر خود کاتالان ها هم تمام شود، چراکه تقابل بین دولت محلی این ایالت و دولت مرکزی اسپانیا ممکن است کاندیداتوری کاتالونیا را برای تبدیل شدن به مقر 'آژانس دارویی اروپا' به خطر اندازد.
مقر فعلی آژانس دارویی اروپا در لندن می باشد که با توجه به برگزیت، باید مقر جدیدی در یکی از شهرهای اروپایی برای آن پیدا کرد و تا این تاریخ شهر بارسلونا اصلی ترین کاندیدا در این زمینه بوده است.
این در حالی‌ است که کشور استونی در جایگاه رئیس جدید دوره ای اتحادیه اروپا اعلام نموده است از فراخوان یکجانبه برگزاری همه پرسی استقلال طلبی در ایالت کاتالونیا حمایت نخواهد کرد. رئیس دولت این کشور کوچک اروپایی که از ابتدای ژوییه سال جاری ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، می گوید که در مسائل داخلی اسپانیا دخالت نخواهد کرد و قصد حمایت از دولت محلی ایالت کاتالونیا در مناقشه حاضر را نیز ندارد.
بر این اساس، استونی از یکپارچگی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اسپانیا دفاع می نماید و این سیاستی است که می‌ خواهد در اتحادیه اروپا حاکم باشد .
از سوی دیگر ، گفت و گوی مکرر مقامات بلند پایه دولت مرکزی اسپانیا با سران دو حزب سوسیالیست و شهروندان در خصوص مسئله کاتالونیا، یکی از اصلی ترین راهبردهای دولت اسپانیا برای نشان دادن واکنش هماهنگ و موثر به چالش جدایی طلبی کاتالونیا به شمار می رود.
در این راستا، «ثریا سائنز ده سانتا ماریا» معاون نخست وزیر اسپانیا مرتبا با دبیر کل سوسیالیست های کاتالونیا و مسئولین دیگر احزاب در تماس است. دولت اسپانیا در این نشست ها جزییات تحرکات جدایی طلبان را به اطلاع مسئولان دو حزب سوسیالیست و شهروندان می رساند.
دولت اسپانیا همزمان تصمیم گرفته از اتخاذ هر گونه تصمیم و اقدام شتابزده ای اجتناب نماید تا ضمن هماهنگی برای اقدام به موقع، آرامش کشور را هم بر هم نزند. در راستای این راهبرد، هر گونه اقدام دولت علیه تخلفات جدایی طلبان نیز حداقل با دو حزب مورد اشاره هماهنگ شده تا هیچ خطری متوجه کارآیی واکنش های رسمی دولت در این زمینه نشود.
در این رابطه ، «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه، جواب محکمی به آخرین ابتکار جدایی طلبان کاتالونیا (برگزاری مراسم معرفی قانون همه پرسی این ایالت) داده است.
راخوی در این خصوص گفته است: 'هذیان گویی های استبدادگرایانه و تقابل گرایانه' جدایی طلبان هرگز نخواهد توانست بر 'آرامش یک نظام دموکراتیک' فائق بیاید.
راخوی افزود: قوانین و همچنین مردم اسپانیا از جمله مردم خود کاتالونیا اجازه زیر سوال رفتن یکپارچگی این کشور را نخواهند داد.
چالش جدایی طلبی کاتالونیا با اعلام تاریخ اول اکتبر (نهم مهر ماه) به عنوان تاریخ برگزاری همه پرسی استقلال طلبی این ایالت توسط جدایی طلبان وارد مرحله تازه ای شده است. این وضعیت موجب گردیده که تابستان داغی در انتظار این موضوع باشد چراکه با نزدیک شدن به این تاریخ، اقدامات دولت مرکزی اسپانیا برای ممانعت از برگزاری این روند غیر قانونی نیز شدت خواهد گرفت.
اصلی ترین (و البته آخرین) ابزار در اختیار دولت اسپانیا برای ممانعت از برگزاری این همه پرسی، متوسل شدن به ماده 155 قانون اساسی کشور (مبتنی بر لغو خودمختاری یک ایالت در پی نقض قانون از سوی مسئولان آن) می باشد که البته دولت قصد ندارد تا آخرین لحظه از این اختیار قانونی خود استفاده نماید.
دولت اسپانیا معتقد است ابزار های جایگزین دیگری هم وجود دارند که می توانند در این راه نقش مهمی در ممانعت از برگزاری همه پرسی غیر قانونی ایفا نمایند.
نقش کارکنان دولتی مشغول به کار در این ایالت در ماه های آتی بسیار تعیین کننده می باشد. چراکه نهایتا یک همه پرسی فرضی باید از منظر اجرا با مشارکت این گروه از ساکنان کاتالونیا برگزار شود. البته دولت کاملا اوضاع را رصد می کند تا در صورت وقوع هر گونه اقدام خلاف قانون جدایی طلبان، برخورد مناسب با آنها را در دستور کار قرار دهد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!