چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ادامه روند پیر شدن جمعیت اسپانیا ومشکلات بازنشستگی

مادرید - ایرنا - روند پیر شدن جمعیت اسپانیا همچنان ادامه دارد، به طوری که با ادامه این روند و افزایش بازنشستگان مستمری بگیر، اداره این کشور برای دولت ها ناپایدار خواهد شد.

به گزارش ایرنا ازخبرگزاری افه، بر اساس آخرین گزارش موسسه ملی آمار اسپانیا در این زمینه، به ازای هر 100 نفر زیر 16 سال در این کشور، 118 نفر بالای 64 سال زندگی می کنند.
این مهم نشاندهنده افزایش 2 درصدی شاخص پیرشدن جمعیت اسپانیا نسبت به سال گذشته (118 درصد فعلی در مقایسه با116 درصد سال قبل) می باشد.
این درحالی است که اسپانیا 37 سال پیش یک کشور کاملا جوان بود و به ازای هر 100 نفر زیر 16 سال، فقط 46.7 نفر بالای 64 سال در این کشور زندگی می کرده اند.
شاخص پیرشدن جمعیت اسپانیا اولین بار در سال 2000 به رقم 100 درصد رسید و از آن زمان تا کنون این روند بدون توقف ادامه داشته است.
این مهم به این معنی است که دراسپانیا تعداد بازنشسته های مستمری بگیر از تعداد شاغلین بیشتراست و چنین وضعیتی اداره کشور را ناپایدار خواهد نمود.
افزایش امید به زندگی‌ وکاهش نرخ تولد عمده ترین دلایل پیری جمعیت در اسپانیا می‌ باشند و پیش بینی‌ ها در بلند مدت بسیار امیدوار کننده نیستند .
به گفته کارشناسان اگر اقداماتی برای معکوس کردن وضعیت کنونی‌ اتخاذ نشود ، در سال 2030 میلادی ، افراد بالای 65 سال ، 30 درصد جمعیت را تشکیل خواهد داد در حالی‌ که اکنون 18 درصد هستند .در این زمان است که افرادی که بین سالهای 1958 و 1977 میلادی متولد شدند ، شروع به بازنشسته شدن می‌ کنند و افراد شاغل ، دیگر توانایی برای تحمل هزینه های رسیدگی به بازنشستگان و مراقبت های اجتماعی و بهداشتی آنها را نخواهند داشت.
کارشناسان یادآور می‌ شوند که در حال حاضر، نسبت پرداخت کننده بیمه و بازنشستگان مستمری بگیر،2.1 است و سیستم ، تنها هنگامی پایدار است که در ازای هر بازنشسته ، 2.5 نفر پرداخت کننده وجود داشته باشد .
به گفته کارشناسان این وضعیت ، نیاز فوری اتخاذ اقداماتی نظیر دستیابی به توافقات دولتی برای اختصاص دادن درصد بیشتری از تولیدات ناخالص داخلی‌ به خانواده ها ، ترویج سیاست های فعال در برابر تبعیض سن ، آگاه کردن بافت کسب و کار و تجاری برای اینکه بر روی قدرت کاری سالمندان شرط بندی کنند را نشان می‌ دهد .
آنها همچنین خواهان انعطاف پذیری های بیشتر و کمک ها برای زایمان و دیگر کمک هایی‌ که تضمین دهند که خانواده ها بتوانند هم کار کنند و هم از اعضای خود مراقبت کنند ، هستند .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!