جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
خبرگزاری فرانسه: تحولات جدیدی در ونزوئلا در راه است؟

تهران - ایرنا - به دنبال انتقال رهبر مخالفان دولت ونزوئلا از زندان به حصر خانگی و اینکه آیا دولت کاراکاس به دنبال اقدامات آشتی جویانه با هدف آرام کردن اوضاع این کشور است، گمانه زنی هایی در مورد تحولات جدید در ونزوئلا مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارشی نوشت: همزمان با صدمین روز اعتراض های ضد دولتی در ونزوئلا، به دنبال آزادی رهبر مخالفان دولت نیکلاس مادورو از زندان و انتقال وی به زندان خانگی، امیدها برای مذاکره میان دولت و مخالفان با هدف پایان دادن به تنش ها در این کشور افزایش یافته است.
دراین گزارش آمده است:'لئوپولدو لوپز'رهبرمخالفان دولت ونزوئلا دو روز پیش از زندان آزاد وبلافاصله درحصر خانگی قرار گرفت . این در حالی است که روز یکشنبه یکصدمین روز اعتراض های ضد دولتی علیه دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور بود.
تبدیل وضعیت رهبر مخالفان ونزوئلا که می تواند آشتی جویانه ترین نشانه از سوی دولت از زمان آغاز اعتراض ها باشد، گمانه زنی هایی در این رابطه ایجاد کرده که آیا زمینه برای مذاکرات میان دولت و مخالفان در ونزوئلا فراهم خواهد شد یا خیر؟.
سه ماه اعتراض های خیابانی در ونزوئلا منجر به خسارات جانی و مالی در این کشور شده است. این اعتراض ها روز یکشنبه نیز ادامه یافت به طوریکه حدود دو هزار نفر در شرق کاراکاس دست به اعتراض زدند. همچنین هزاران حامی دولت در مرکز کاراکاس تظاهرات کردند.
خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش خود تصریح کرد: آزادی لوپز مورد استقبال چندین کشور آمریکای لاتین، اسپانیا و آمریکا قرار گرفت.
در بحبوحه آزادی لوپز ار زندان، نیکلاس مادورو روز گذشته در اظهارنظری تلویزیونی خواستار پیام صلح و اصلاحات از سوی رهبر مخالفان شد چون از دید رئیس جمهوری ونزوئلا این کشور در این مقطع زمانی به دنبال صلح است.
درهمین حال همسر رهبر مخالفان ونزوئلا به این مسئله اشاره کرد که هیچ مذاکره ای برای حصول توافق در راستای آزادی لوپز انجام نشده است.وی افزود: هیچ مذاکره ای برای زندان خانگی لوپز انجام نشده است. این اقدامی یک جانبه از سوی دولت مادورو بود. دولت کاراکاس مجبور بود اقدامی در این راستا انجام دهد چون دیگر نمی توانست امنیت لوپز را در داخل زندان تضمین کند.
تحلیل گران بر این باورند که تحولات جدید در ونزوئلا قابل توجه هستند چون دولت کاراکاس موافقت کرده فردی را از زندان آزاد کند که زمانی از او به عنوان ' هیولا' یاد می کرد و همچنین لوپز نیز زندان خانگی را در حالی پذیرفته که پیشتر تاکید کرده بود فقط با آزادی کامل و آزادی همه زندانیان سیاسی، این زندان را ترک می کند.
لوئیس ویسنته لئون' یک تحلیل گر مسائل ونزوئلا گفت، دولت کاراکاس امیدوار است که در مواجهه با خطر جدی بی ثباتی در این کشور، تنش ها را کاهش دهد در حالیکه مخالفان میانه رو خواهان جلوگیری از اقدامات ناگوار در یک شرایط باخت- باخت هستند.
این تحلیل گر در ادامه افزود، زمینه انجام مذاکرات میان دولت و مخالفان به نظر امکان پذیر است.
آزادی لوپز از زندان یک درخواست اصلی مخالفان دولت مادورو و جامعه جهانی بود
دادگاه عالی ونزوئلا اعلام کرد که دستور انتقال لوپز از زندان به زندان خانگی را به دلایل مربوط به وضعیت جسمانی وی صادر کرده و آن را یک ' اقدام انسانی' یاد کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی عنوان کرد: به نظر می رسد که دولت ونزوئلا این ارزیابی را داشته که تبدیل وضعیت رهبر مخالفان از حضور در زندان به حصر خانگی ممکن است منجر به کاهش اعتراض های داخلی و انتقادهای بین المللی شود اما رهبران مخالف از این مسئله به عنوان اثبات راهبردشان استفاده کرده و قول داده اند که اجرای تاکتیک های خیابانی خود را تشدید کنند.
نشریه نیوزویک نیز در گزارشی در مورد تحولات جدید در ونزوئلا نوشت: مادورو با انتقال لوپز به زندان خانگی به دنبال آرام کردن اوضاع این کشور، کاهش اعتراض ها و خاتمه دادن به انتقادهای بین المللی بوده اما وی با خطر انرژی گرفتن مخالفان روبرو بوده است.
لوپز 46 ساله یک اقتصاددان تحصیل کرده در آمریکا در میان شماری از مخالفان دولت با محبوبیت زیادی روبرو بوده است. برخی مخالفان حتی وی را رئیس جمهوری آینده ونزوئلا می دانند.
دولت مادورو طرح انتقال لوپز به زندان خانگی را به دلیلی مبنی بر اینکه 'گزینه مذاکره نه درگیری راه پیش روی کشور است' شکل داد. مادورو به سرعت از لوپز خواست تا اعتراض ها را مهار کند. این خطر نیز برای مادورو وجود دارد که حامیان مخالفان به دنبال ازادی لوپز از زندان از دولت بخواهند برای پایان دادن به اعتراض های خود دولت باید تمامی درخواست های آنها را برآورده کند.
هنوز سوالات زیادی در مورد مسئله انتقال لوپز از زندان به زندان خانگی مطرح است از جمله اینکه چگونه این مسئله با مذاکره انجام شد و اینکه آیا زندانیان مخالف دیگری آزاد خواهند شد یا خیر.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!