دوشنبه, ۰۶ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سفیر فلسطین در اسپانیا:جامعه جهانی برای پایان دادن به آپارتاید رژیم صهیونیستی تلاش کافی ندارد

مادرید- ایرنا- «موسی‌ عامر عوده» سفیر فلسطین در اسپانیا گفت که جامعه بین المللی برای حل تنش در سرزمین های اشغالی تلاش می‌ کند اما این روند برای پایان دادن به آپارتاید رژیم صهیونیستی کافی‌ نیست .

سفیر فلسطین در مادرید روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای مساله فلسطین دیده می شود؟؛ گفت: اگر اراده و اشتیاقی از سوی دو طرف برای حل این مساله وجود داشته باشد مطمئنا یک راهکاری وجود خواهد داشت .
وی ادامه داد:از طرف ما که تحت یک اشغالگری غیرقانونی و ستمگرانه به سر می‌ بریم، این اراده وجود دارد اما طرف مقابل متاسفانه همه موانع برای اینکه یک راه حل وجود نداشته باشد و نتوانیم به یک صلح دست یابیم را در مسیرقرار می‌ دهد .
سفیر فلسطین در اسپانیا تاکید کرد: معتقدیم که راه حل باید بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل باشد و قبول نمی‌ کنیم و نخواهیم کرد که تانک های اسرائیلی‌ بر ما یک راه حلی را تحمیل کند که کاملا به حقوق ما احترام نگذارد .
عامر عوده در پاسخ این پرسش که چرا جامعه بین المللی فقط شعار می‌ دهد و کاری نمی‌ کند؟ تصریح کرد: نمی‌ گوییم که جامعه بین المللی هیچ کاری نمی‌ کند اما معتقدیم آنچه را که انجام می‌ دهد، برای حل تنش ها کافی‌ نیست .
به عقیده سفیر فلسطین در مادرید، جامعه بین المللی باید بر اساس قوانین جهانی و قطعنامه های سازمان ملل به حل این مساله بپردازد و اجازه ندهد که رژیم تل آویو، یک دولت با مصونیت باشد و فراتر از قانون قرار گیرد .
عامر عوده یادآورشد:راهکار این است که جامعه بین المللی مسئولیت های خود برای اینکه صهیونیست ها به سیاست های شهرک سازی خود پایان دهند را بپذیرد و بر رژیم تل آویو فشار آورد. همچنین باید به قطعنامه های سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر هنگامی که در مورد ملت فلسطین است ،احترام گذاشت .
سفیر فلسطین در اسپانیا تاکید کرد:نیاز داریم که همان فشاری که در گذشته در آفریقای جنوبی برای براندازی آپارتاید اعمال شد ، بر رژیم اسرائیل نیز اعمال شود .امروز آفریقای جنوبی یک رژیم دموکراتیک دارد و شهروندان این کشور جدا از رنگ پوست، نژاد و مذهب از این رژیم آزادی دموکراتیکی بهره می‌ برند.
عامر عوده افزود :ما از خود می‌ پرسیم که چرا چنین کاری علیه آپارتاید اسرائیلی‌ علیه فلسطینیان انجام نمی‌ شود؟.درخواست نمی‌ کنیم که هیچ کشوری ارتش خود را برای جنگ علیه رژیم تل آویو بفرستد اما معتقدیم که جامعه بین المللی و کشورهای دوست می‌ توانند به این رژیم اشغالگر و آپارتاید فشار وارد کنند و در این رابطه ، بایکوت و فشار بر تل آویو، یک سلاح صلح آمیز علیه اشغالگری است .
عامر عوده گفت:کشورهایی به اعمال بایکوت علیه رژیم اسرائیل پرداخته ا‌ند و هنوز هم این روند را ادامه می‌ دهند اما متاسفانه با رژیم صهیونیستی فراتر از قانون رفتار می‌ کنند و این سیاست دوگانه را نمی‌ پذیریم .پایان دادن به تنش بین اسرائیلی‌ ها و فلسطینیان، ربط بسیاری به ثبات منطقه و جهان دارد و باید یک علاقمندی از سوی همه طرف ها برای پایان دادن به این تنش ها وجود داشته باشد .
سفیر فلسطین در اسپانیا با یادآوری اینکه اتحادیه اروپا یک دستور العمل را اتخاذ کرد که براساس آن کالاهای ساخت شهرک های صهیونیستی در بازار تحریم شوند< اما تاکنون این دستورالعمل اجرا نشده است .
سفیرفلسطین در مادرید گفت که جامعه مدنی اروپایی با در معرض دید قرار دادن این ناعدالتی و نشان دادن این کالاهای غیر قانونی، درد و رنج ملت فلسطین را نشان می‌ دهند.در اسپانیا به طور مثال 80 شهر وجود دارد که موضع بایکوت و تحریم اسراییل را به دلیل اشغال سرزمین های فلسطین اتخاذ کرده ا‌ند .
عامر عوده در پاسخ به این پرسش که چرا تصور می شود اسپانیا می‌ تواند به فلسطین در حل تنش کمک کند؟؛ گفت :اسپانیا یک کشور مهم در اتحادیه اروپاست و روابط تاریخی مهمی‌ با هم داریم.نخستین کشور اروپای غربی که از «یاسر عرفات» میزبانی کرد ، اسپانیا بود و دولت مادرید در تمامی مجامع بین المللی از قطعنامه ها و تصمیماتی که به نفع فلسطین صادر شده حمایت می‌ کند .
سفیر فلسطین در اسپانیا ادامه داد:دولت مادرید از عضویت ما در یونسکو و همچنین به عنوان یک کشور در سازمان ملل به جای تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت کرد. اسپانیا به نفع بر افراشته شدن پرچم فلسطین در سازمان ملل رای داد.
وی توضیح داد:اسپانیا همچنین طرح های بزرگ همکاری در داخل فلسطین انجام می‌ دهد .
سفیر فلسطین در مادرید درباره طرح ها و اینکه رژیم صهیونیستی برای اشغال سرزمین های فلسطینی ، همه ساخت و سازها را نابود می‌ کند؛ گفت:در مورد پروژه ها، اسراییل اماکنی نظیر مدارس، بیمارستان ، فرودگاه و یا تاسیسات تصفیه آب که با هزینه کشورهای اروپایی و حتی آمریکا ساخته شد را تخریب کرد؛ چرا که این رژیم خود را فراتر از قانون تصور می‌ کند.
عامر عوده گفت:اشتیاق داریم که کشورهایی که به انجام پروژه در فلسطین می‌ پردازند به رغم این تخریب ها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و از ملت فلسطین و مقاومت این مردم حمایت کنند .شاید بپرسید که چه معنی‌ دارد که کشورها به رغم تخریب ها همچنان به ساختن در فلسطین بپردازند و خواهان غرامت از اسرائیل نشوند؟.
سفیرفلسطین در مادرید ادامه داد :دلیل آن این است که کشورها خواهان رودررویی با رژیم صهیونیستی نیستند و آنهایی که با این رژیم رودررو شدند، اسراییل به آنها اجازه نداد که پروژه های بیشتری را انجام دهند. ما نیاز به تاسیسات و زیرساخت ها داریم و هزینه ما از کشورهای دیگر تامین می‌ شود .به نفع ما است که کشورها همچنان به ساخت و ساز ها ادامه دهند .مهم نیست که رژیم تل آویو تخریب کند، مهم این است که همچنان ساخت و سازها ادامه یابند.
عامر عوده همچنین یادآورشد:ما یک قدرت نظامی برای استفاده از آن علیه صهیونیست ها نداریم. اسرائیل همه اراضی‌ و خاک ما را اشغال کرده است.تعجب می‌ کنیم که مراسم خیریه به نفع صهیونیست ها برگزار می‌ شود هنگامی که آنها نخستین کسانی‌ هستند که اساسی‌ ترین حقوق یک انسان را نقض می‌ کنند .
عامر عوده همچنین یادآورشد:تناقض در سیاست اروپایی ها وجود دارد.به لطف اروپایی ها، رژیم صهیونیستی چندین جایگاه در سازمان ملل دارد؛ به طور مثال، این رژیم عضو کمیته استعمار زدایی و اشغالگری سازمان ملل است در حالی‌ که تنها دولت جهان است که هنوز به شهرک سازی و استعمارگری و اشغالگری می‌ پردازد.
وی افزود :به لطف رای کشورهای اروپایی ، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، معاون مجمع عمومی‌ این سازمان است و این رژیم تلاش دارد که یک کرسی در شورای امنیت داشته باشد.ما خطاب به دوستان اروپایی خود می‌ گوییم چرا به اسرائیل پاداش می‌ دهند؟ . رژیم اسراییل باید به خاطر سیاست هایش تنبیه شود نه تشویق .
سفیرفلسطین در اسپانیا گفت که چرا جامعه بین المللی اقدامی نمی‌ کند؛ باید از خود آنها پرسید.آنچه که می‌ بینم این است که جامعه جهانی به وظیفه خود عمل نمی‌ کند. ما از مقاومت مسالمت آمیز استفاده می‌ کنیم و هیچ دلیلی وجود ندارد که جامعه بین الملل نتواند دخالت کند.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!