چهارشنبه, ۱۵ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
زوایای بحران فساد مالی رهبران برزیل

تهران - ایرنا - بحث ها در مورد فساد مالی مقامات فعلی و سابق در برزیل در حالی محافل سیاسی و بیشتر اخبار رسانه های این کشور را فراگرفته که این موضوع می تواند شرایط سیاسی این کشور را در آینده دستخوش تغییرات غیرقابل پیش‌بینی کند.

حکم زندان برای 'لولا داسیلوا' رئیس جمهوری سابق این کشور به اتهام فساد مالی، ابعاد تازه ای را به بحث فساد مالی در این کشور داده است. این حکم در حالی علیه داسیلوا اعلام شد که 'میشل تمر' رئیس جمهوری فعلی این کشور نیز با چالش اتهام فساد دست و پنجه نرم می کند و آینده سیاسیش در هاله ای از ابهام قرار دارد.
در همین حال پایگاه اینترنتی شبکه 'تله سور' در گزارشی تصریح کرد که وکلای لولا داسیلوا اولین فرجام خواهی را علیه حکم زندان رئیس جمهوری سابق به جریان انداخته اند. پیش از این دادگاهی در برزیل داسیلوا را در پرونده دریافت رشوه از شرکت مهندسی OAS مجرم شناخت و به 9 سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.
این در حالیست که لولا داسیلوا در اظهار نظری تاکید کرد که هیچ مدرکی برای توجیه این حکم صادر شده علیه وی وجود ندارد و این حکم با اهداف سیاسی صادر شده است.
در این حال این سوال مطرح است که آیا مسئله فساد مالی باعث شده تا برخی از این شرایط به سود جریان های سیاسی برای اعمال تغییرات به نفع خود استفاده کنند و یا واقعا بحث فساد مالی مقامات جدی بوده است؟
تله سور در گزارش دیگری تصریح کرد که بر اساس نظرسنجی مرکز DataPoder360 در برزیل مشخص شد که لولا داسیلوا به رغم مواجهه با این محکومیت زندان، از حمایت خوبی در این کشور برخودار است.
برخی معتقدند که این حکم زندان برای داسیلوا می تواند بخت وی را برای بازگشت رسمی دوباره به عرصه سیاست این کشور کم کند. داسیلوا در دوران ریاست جمهوریش با تحسین جامعه جهانی بخاطر کاهش بی عدالتی ها در برزیل مواجه شده بود و یکی از محبوبترین سیاستمداران تاریخ این کشور به حساب می آید.
نشریه نیشن نیز در گزارشی تصریح کرد: اگر دادگاه تجدید نظر برزیل حکم داسیلوا را تایید کند و وی در نهایت مجرم شناخته شود، از حضور در سمت رسمی سیاسی منع می شود. اگر داسیلوا نتواند بار دیگر در سمت رسمی سیاسی این کشور حضور یابد، چپ‌گراها با چالش جدی روبرو می شوند و باید به دنبال رهبری بانفوذ و کاریزماتیک همچون داسیلوا باشند.
کلودیو کوتو یک تحلیلگر سیاسی در بنیاد 'ژتیلو وارگاس' در این باره می گوید 'نبود لولا داسیلوا یک خلاء جدی در عرصه سیاسی برزیل و در میان چپ گراها ایجاد می کند. برزیل اکنون وارد اوضاعی شبیه تنش سیاسی جدی شده است'.
دیلما روسف رئیس جمهوری پیشین برزیل نیز که به دلیل سوء استفاده از بودجه دولتی استیضاح و برکنار شده، معتقد است که این کودتایی سازمان یافته توسط میشل تمر است که خود نیز با اتهام فساد مالی دست و پنجه نرم می کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی عنوان کرد: دیلما روسف اعلام کرده که محکومیت لولا داسیلوا با هدف سیاسی انجام شده و هدف اصلی دور نگه داشتن وی از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.
روسف تاکید دارد که هیچیک از هم پیمانان میشل تمر نمی توانند در انتخابات آتی بر لولا داسیلوا غلبه کند به همین دلیل طرح کنار گذاشتن لولا داسیلوا از صحنه سیاست این کشور در دستور کار قرار گرفته است.
سخنان دیلما روسف نشان می دهد که در پشت پرده سیاست برزیل اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است. تمر که خود با اتهام فساد مالی و محاکمه احتمالی روبرو است، همچنان تلاش دارد در قدرت باقی بماند و در این راستا اقداماتش برای تثبیت جایگاه خود و هم پیمانانش را تقویت می کند.
خبرگزاری ٱسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود تصریح کرد: دیلما روسف معتقد است که هدف پشت پرده در این مقطع زمانی انتخابات سال 2018 است. اگر فعایت میشل تمر در سمت ریاست جمهوری به دلیل محاکمه در دادگاه معلق شود، گفته شده 'رودریگو مایا' رئیس مجلس نمایندگان این کشور گزینه بر عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری است تا محاکمه تمر رو به جلو حرکت کند.
اگر هم تمر برای همیشه از این سمت کنار گذاشته شود، کنگره برزیل جانشین تمر را انتخاب خواهد کرد و رودریگو مایا گزینه اصلی است. روسف معتقد است این سناریو فقط برزیل را از بحران خارج می کند و شرایط کلی را سامان نخواهد داد.
مایا اخیرا در توییتی نوشت: ما به آرامش و عقلانیت زیاد در این مقطع زمانی نیاز داریم. به جای بدتر کردن اوضاع، لازم است به برزیل برای برون رفت از این بحران کمک کنیم.
یک هم پیمان نزدیک رئیس مجلس نمایندگان برزیل که خواست نامش فاش نشود، گفت، این پیام رودریگو مایا می تواند نشانه ای از آماده شدن وی برای سناریوی پس از میشل تمر باشد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!