شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
عدم حمایت خارجی ها از جدایی طلبان کاتالونیا

مادرید- ایرنا- کشورهای خارجی‌ در یکصدا بودن و حمایت از یکپارچگی اسپانیا ، جدایی طلبی ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلون را نمی پذیرند و از آن حمایت نمی‌ کنند.

به گزارش ایرنا ، ایالت کاتالونیا در راه تلاش برای برگزاری استقلال طلبی و در نهایت تشکیل یک کشور مستقل، توان زیادی روی جلب حمایت خارجی از این ابتکار صرف نموده، با این وجود نتیجه مطلوبی در این زمینه عاید آنها نشده است به شکلی که این وضعیت جدا از اینکه کمکی نکرده، حتی راه را برای رسیدن به این استقلال موعود مشکل تر هم ساخته است.
رئیس این ایالت و دیگر مقامات دولت محلی کاتالونیا سفرهای زیاد خارجی در این زمینه انجام دادند که تقریبا همه آنها بدون هیچ نتیجه مشخص و مطلوبی پایان یافتند.
انتصاب یک عضو دولت محلی تحت عنوان 'وزیر خارجه' ایالت نیز دردی از آنها در این زمینه دوا نکرده به شکلی که هیچ نشانی از فعالیت های این مقام در صحنه سیاست بین المللی به چشم نمی خورد.
در این میان، اتحادیه اروپا به صراحت اعلام کرد: از تمامیت ارضی اسپانیا دفاع می نماید و مقامات اتحادیه حتی حاضر به ملاقات با مقامات ایالت کاتالونیا هم نشده اند.
درحالی که اندکی‌ بیش تر از دو ماه تا به اصطلاح رفراندم استقلال کاتالونیا در روز 1 اکتبر (9 مهر ) باقی مانده، جانکر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا برای چندمین بار تاکید کرد که کاتالونیا درصورت استقلال به شکل خودکار خارج از اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.
به عقیده وی ، موضوع مذکور داخلی و مربوط به توافق های قانون اساسی اسپانیاست و چنانچه بخشی از هر یک از اعضای اتحادیه اروپا از کشور مربوطه جدا شود، قانونا از اتحادیه اروپا نیز جدا خواهد شد. جانکر که چندین بار از دیدار و گفت و گو با رییس ایالت کاتالوتیا طفره رفته، اظهار دارد که سر و صدای بوجود آمده درباره موضوع رفراندم استقلال به کاندیداتوری کاتالونیا برای آن که مقر آژانس دارو باشد، ضربه می زند. رای گیری برای مشخص کردن مقر این آژانس تقریبا به شکل همزمان با رفراندم احتمالی انجام می شود.
دولت آمریکا هم از طریق سفارت خود در مادرید آب پاکی را روی دست کاتالان ها ریخته و تاکید کرده است از وحدت و یکپارچگی اسپانیا دفاع می نماید.
اما درطرف مقابل، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در ماه های اخیر بعضی جدایی طلبان کاتالونیا را به حضور پذیرفت و در کنار پرچم کاتالونیا با آنها عکس یادگاری گرفته بود هر چند که بعدا خود حزب حاکم ایالت کاتالونیا اذعان نمود که نظر به شرایط بحرانی ونزوئلا، این اقدام قطعا یک اشتباه برای روند استقلال طلبی کاتالونیا به شمار می رود و حتی می تواند تاثیر سوء بر این روند داشته باشد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!