یکشنبه, ۱۲ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سرکوب شورش نظامی در ونزوئلا

تهران - ایرنا - معاون حزب سوسیالیست ونزوئلا روز یکشنبه اعلام کرد که چند روز پس از تشکیل مجلس موسسان در این کشور آمریکای جنوبی، شورش نظامی نزدیک شهر والنسیا سرکوب شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس، 'دیوسدادو کابلو' از این مساله پس از انتشار فیلمی خبر داد که در آن گروهی با لباس نظامی اعلام شورش کردند و خواستار قیامی گسترده علیه نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا شدند.
به گفته یک شاهد عینی در منطقه پیرامون پایگاهی نظامی در شهر ناگوآناگوآ، صدای تیراندازی قبل از سپیده دم شنیده شده است، اما معاون حزب سوسیالیست اوضاع را تحت کنترل اعلام کرد.
مقام های ونزوئلایی، شورشیان را تروریست خواندند و گفتند که این افراد سعی داشتند به سلاح دست یابند. مقام های مزبور همچنین از بازداشت هفت نفر پس از حمله به این پایگاه نظامی خبر دادند.
وزارت دفاع ونزوئلا هنوز در مورد این شورش اظهارنظری نکرده، اما متحدان دولت بلافاصله این حمله را توطئه راستگرایان برای سرنگونی انقلاب بولیواری برشمردند که تقریبا 20 سال پیش با تلاش هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید این کشور به راه افتاد و از جانب مادورو ادامه پیدا کرد.
'الیاس جائوآ' مقام حزب سوسیالیست ونزوئلا توییت کرد: این حملات که طرح آن در میامی از سوی ذهن های بیمار ریخته شده است، روحیه نیروهای مسلح ما و مردم بولیواری را تقویت می کند.
براساس این گزارش، متحدان دولت روز جمعه مجلس موسسان جدید ونزوئلا را افتتاح کردند، اما مخالفان دولت و رهبران سراسر جهان این اقدام را تصاحب قدرت از سوی مادورو دانستند.
در همین حال، در ویدیوی منتشر شده توسط شورشیان، درخواست تشکیل فوری دولت انتقالی مطرح و این شورش به عنوان اقدامی نظامی و مدنی برای برقراری قانون اساسی، عنوان شده است.
مجلس موسسان مادورو روز شنبه 'لوئیزا اورتگا' دادستان کل این کشور را برکنار و دستور محاکمه وی را صادر کرد که موید ترس مخالفان از به کار گرفتن قدرت توسط دولت برای زدن ریشه منتقدان است.
دادستان کل ونزوئلا به مخالف اصلی مادورو از بدنه حزب حاکم سوسیالیست بدل شده است. از زمان آغاز اعتراض های خیابانی در ماه آوریل در ونزوئلا، بیش از 120 نفر در جریان ناآرامی ها کشته شده اند.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!