سه شنبه, ۱۴ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
فعال حامی بومیان آرژانتین "به اجبار" ناپدید شده است

گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند که یک فعال حامی بومیان آرژانتین که از هفته قبل مفقود شده بود، به اجبار و توسط ارتش ناپدید شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سانتیاگو مالدونادو ۲۷ ساله توسط نیروهای امنیتی آرژانتین پس از حضور در راهپیمایی اعتراضی بومیان "ماپوچه" دستگیر شد.

گروه‌های حقوق بشری و حامیان بومیان در این کشور شامل گروه "مادربزرگ‌ها" برای چندین دهه است که برای قربانیان دیکتاتوری ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ کمپین برگزار کرده‌اند. رهبران سابق ارتش مربوط به آن دوره به کشتار و ناپدید شدن‌های اجباری محکوم شده‌اند.

"استلا دو کارلوتو"، رئیس گروه مادربزرگ ها در یک نشست خبری گفت: این واقعا یک تراژدی است که آرژانتین با این دوره طولانی دموکراسی هنوز شاهد ناپدید شدن اجباری فردی باشد.

نورما ریوس، رئیس مجمع دائم حقوق بشر گفت: این دقیقا یک ناپدید شدن اجباری از سوی نیروهای دولتی است.

گروه‌های حقوق بشری خواستار تظاهرات روز جمعه با هدف ارائه درخواست برای آزادی مالدونادو شدند.

آخرین باری که این مرد جوان دیده شد توسط نیروهای امنیتی به داخل خودروی پلیس ارتش برده شد. این مرد جوان در راهپیمایی که در یکی از استان‌های جنوبی آرژانتین برگزار شده بود، شرکت داشت.

معترضان در آن راهپمایی خواستار ازادی یکی از رهبران محبوس بومیان ماپوچه شده بودند.

بومیان ماپوچه نخستین ساکنان بخش‌هایی از شیلی و آرژانتین به شمار می‌روند و تعدادشان پس از حضور اسپانیایی‌ها و استقلال این دو کشور از هم کم شد. آنها از آن زمان تا به حال برای حفظ قلمروهایشان با مقام‌های دولت‌های مذکور در کشمکش بوده‌اند.

یک گروه کوچک از جامعه بومیان ماپوچه در جنوب آرژانتین مدعی قلمرویی هستند که توسط غول فشن و مد ایتالیا "لوچیانو بنتون" خریداری شده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!