سه شنبه, ۱۴ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
لولا داسیلوا:تهدید نظامی ترامپ علیه ونزوئلا یا هر کشوری قابل قبول نیست

تهران-ایرنا- رئیس جمهوری سابق برزیل گفت: غیر قابل قبول است که رئیس جمهوری آمریکا ونزوئلا یا هر کشور دیگری را در جهان تهدید به حمله نظامی می کند.

به گزارش شبکه تله سور، 'لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا' رئیس جمهوری سابق برزیل دیروز (دوشنبه) تاکید کرد که بحران ایجاد شده در ونزوئلا باید از طریق مذاکره و گفت و گوهای سیاسی حل و فصل شود.
وی با دفاع از تمامیت ارضی و حق مردم ونزوئلا در تعیین سرنوشت خود عنوان کرد: این غیرقابل قبول است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ونزوئلا یا هر کشوری در جهان را تهدید به اقدام نظامی می کند.

به گزارش ایرنا، ترامپ اخیرا در مورد اوضاع ونزوئلا گفته بود: ما گزینه های بسیاری برای ونزوئلا داریم، از جمله گزینه احتمالی نظامی، اگر لازم باشد.
این در حالیست که پنتاگون اعلام کرده که هیچ دستوری از کاخ سفید درباره ونزوئلا دریافت نکرده است.
ترامپ تاکید کرد: ما در این باره صحبت نمی کنیم. اما عملیات نظامی و یک گزینه نظامی چیزی است که قطعا می توانیم به دنبال آن باشیم.
شبکه تله سور در ادامه گزارش خود افزود: لولا داسیلوا ادامه داد 'همواره باید به انتخاب افراد منتخبی که طی انتخابات های مردمی برگزیده می شوند در چارچوب قوانین دمکراتیک احترام گذاشت'.
این مقام ارشد سابق برزیل در ادامه به حوادث مشابه سال 2003 در ونزوئلا اشاره کرد که در دوره ریاست جمهوری اول وی بود. لولا داسیلوا برای کمک به حل بحران ان زمان ونزوئلا پیشنهاد تشکیل یک گروه از کشورها برای کمک به حل مسالمت آمیز بحران در این کشور از طریق مذاکره را داده بود.
لولا داسیلوا همچنین تصریح کرد که دولت فعلی برزیل تحت هدایت 'میشل تمر' در جایگاهی برای ارائه پیشنهاد در راستای کمک به حل چالش ها در ونزوئلا قرار ندارد، چون دولتی نامشروع است.
وی گفت، زمانی که در برزیل با مشارکت تمامی بخش های جامعه بصورت دمکراتیک رئیسی جمهوری برگزیده شود، تنها در این شرایط است که یک رئیس جمهوری منتخب برزیل می تواند برای کمک به احیای صلح و ثبات در منطقه از جمله ونزوئلا مثمرثمر باشد.
میشل تمر رئیس جمهوری فعلی برزیل و همتای پاراگوئه ای وی طی دیداری اعلام کردند که دو طرف مجلس موسسان ونزوئلا را به رسمیت نمی شناسند. این دو مقام همچنین از اقدام بلوک تجاری امریکای جنوبی موسوم به مرکوسور در به حالت تعلیق درآوردن عضویت ونزوئلا در این سازمان حمایت کردند.
به گزارش ایرنا، مخالفت لولا داسیلوا با تهدید نظامی ترامپ علیه ونزوئلا در حالی مطرح شده است که پیش از این نیز بسیاری از رهبران آمریکای لاتین از امریکا به دلیل مطرح کردن گزینه نظامی علیه ونزوئلا انتقاد کرده بودند.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!