پنجشنبه, ۰۹ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کارلس پوگمون:کاتالونیا تاچندروزدیگراعلام استقلال می کند

تهران – ایرنا – رئیس دولت منطقه کاتالونیای اسپانیا ، گفت : کاتالونیا تا چند روز آینده استقلال خود را اعلام و دولت آن به عنوان دولتی مستقل کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، «کارلس پوگمون» رئیس دولت منطقه کاتالونیای اسپانیا روز سه شنبه در اولین مصاحبه خود پس از همه پرسی در کاتالونیا از اعلام استقلال این منطقه طی چند روز آینده خبر داد.
پوگمون در گفت و گو با تلویزون بی بی سی گفت که دولت مستقل او اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.
او درباره دخالت احتمالی دولت اسپانیا و در اختیار گرفتن کنترل کاتالونیا گفت این اقدام خطا بوده و همه چیز را تغییر خواهد داد.
از سوی دیگر فلیپ ششم پادشاه اسپانیا امروز در نطقی تلویزیونی اقدام سران کاتالونیا در برگزاری همه پرسی استقلال را بی احترامی به اسپانیا قلمداد کرد و گفت: آنها اصول حکومت قانون را زیر پا گذاشته اند.
منطقه خودمختار کاتالونیا با هفت میلیون و 523هزار تن جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
این بخش از نظر مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به ‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا تولید می‌شود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند استقلال این ایالت از دولت مرکزی به سود آنها خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است.
آنها همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد (15 میلیارد یورو) کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر (16شهریور) این همه پرسی را که روز یکشنبه گذشته برگزار شد غیر قانونی اعلام کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
در ای همه پرسی 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ غیر قانونی، درگیری هایی‌ میان نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!