شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
دادگاه قانون اساسی اسپانیا دستور به لغو جلسه مهم پارلمان کاتالونیا داد

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد؛ دادگاه قانون اساسی اسپانیا دستور لغو جلسه پارلمان کاتالونیا برای اعلان استقلال این منطقه از اسپانیا را صادر کرد.

به گزارش ایرنا، این جلسه برای روز دوشنبه و درست یک هفته پس از اعلام نتایج همه پرسی استقلال برنامه‌ریزی شده است.
گفته شده است که در این جلسه «کارلس پوجدِمونت» رئیس دولت محلی کاتالونیا هم سخنرانی و طرح جدایی این منطقه از اسپانیا را تعیین تکلیف می‌کند.
با توجه به اینکه کاتالونیا پیش از این هم در تناقض با رای دادگاه، اقدام به برگزاری همه پرسی استقلال کرده بود؛ بعید است حکم روز پنجشنبه تاثیری در جلسه هفته آینده پارلمان این منطقه داشته باشد.
دادگاه هشدار داده است که هر جلسه‌ای که در تناقض با این حکم برگزار شود، فاقد اعتبار است و احتمال دارد نمایندگان تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
رئیس دولت محلی کاتالونیا پیش از این بارها خواستار میانجی‌گری یک نهاد خارجی مانند اتحادیه اروپا برای حل اختلاف شکل گرفته با دولت مرکزی این کشور شده بود.
با این حال دفتر «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه با صدور یک بیانیه اعلام کرد که دولت برسر هیچ «مسئله غیرقانونی» مذاکره نمی‌کند و «باج‌خواهی» مقام‌های کاتالونیا را نمی‌پذیرد.
مردم کاتالونیا روز یکشنبه باوجود مخالفت‌ مادرید و استقرار هزاران نیروی پلیس، برای تصمیم‌‌گیری در خصوص استقلال این منطقه از اسپانیا پای صندوق‌های رای رفتند و بر اساس نتیجه اعلام شده، بیش از 90 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه پرسی، رای آری به صندوق انداختند.
تلاش کاتالونیا برای استقلال از اسپانیا را می‌توان بزرگ‌ترین بحران سیاسی این کشور در دهه‌های گذشته دانست. انتشار تصاویری از برخورد خشن نیروهای پلیس اسپانیا با رای‌دهندگان در همه پرسی روز یکشنبه، نگرانی‌های بسیاری را در سطح بین‌المللی به همراه داشته است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!