پنجشنبه, ۰۹ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
قدم های بعدی دولت اسپانیا درباره کاتالونیا

مادرید- ایرنا- دولت اسپانیا برای برداشتن قدم های جدی در خصوص کاتالونیا منتظر آگاهی از جزئیات برنامه آتی مسوولان این ایالت است تا بسته به نوع این اقدامات، علیه جدایی طلبان اقدام کند.

به گزارش بامداد روز جمعه ایرنا و به نقل از روزنامه ال پاییس ، بر اساس گزارش منابع دولتی، نخست وزیری تمامی ابزارهای قانونی و حقوقی را آماده کرده تا با هر گونه اقدام دولت یا پارلمان محلی کاتالونیا آنها را به کار گیرد.
یکی از گزینه های کاتالان ها اعلام یکجانبه استقلال از اسپانیاست، حتی حزب CUP اعلام کرده این مهم در نشست روز دوشنبه آینده پارلمان کاتالونیا با حضور رئیس این ایالت اتفاق خواهد افتاد.
وزیر دادگستری اسپانیا در این زمینه اظهار داشت نمی توان مانع این اعلام شد اما در صورت این امر، استقلال این ایالت هیچ اثر حقوقی نخواهد داشت.
گفته می شود اصلی ترین ابزار دولت برای پاسخ به چالش جدایی طلبان ایالت کاتالونیا، لغو خودمختاری این ایالت از طریق اعمال ماده 155 قانون اساسی بوده که نظر به اینکه هرگز در اسپانیا استفاده نشده و نگرانی هایی از عواقب اجرای احتمالی آن وجود دارد، هنوز به عنوان گزینه جدی مطرح نشده است.
حزب شهروندان از دولت می خواهد قبل از اینکه کاتالونیا به صورت یکجانبه از اسپانیا اعلام استقلال نماید، این فرصت را از آنها بگیرد و با اعمال ماده 155 قانون اساسی، فراخوان برگزاری انتخابات پیش از موعد در کاتالونیا را صادر نماید.
البته در چنین حالتی هم هیچ تضمینی نیست که جدایی طلبان با قدرت بیشتری در چنین انتخاباتی پیروز نشوند.
بنا بر این گزارش ، کاتالونیا بخش خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی است.
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد، 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
همه پرسی استقلال کاتالونیا یکشنبه گذشته برگزار شد اما از سوی دولت اسپانیا غیرقانونی اعلام شد. در همه پرسی روز یکشنبه 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!