یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آثار منفی اقتصادی جدایی طلبی برای ایالت کاتالونیای اسپانیا

مادرید - ایرنا - با گذشت تنها چند روز از همه پرسی استقلال طلبانه ایالت کاتالونیای اسپانیا، تبعات منفی اقتصادی برای این ایالت آغاز شده به طوری که روزنامه «لا وانگوردیا» نوشت، در روزهای اخیر برخی شرکت ها و بانک ها تصمیم به خارج کردن مراکز خود از این ایالت گرفته اند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لا وانگوردیا، ظاهرا افت شاخص سهام این نهادهای اقتصادی در بازار بورس و ترس آنها از دور شدن سرمایه گذاران خارجی به خاطر وضعیت مبهم یک کاتالونیای مستقل دلیل این تصمیمات بوده است.
در همین راستا بانک 'کایشا' اولین بانک بزرگ ایالت کاتالونیا روز جمعه اعلام کرد که مرکز اصلی خود از بارسلونا را به شهر والنسیا انتقال می‌ دهد.
بانک 'سابادل' دومین بانک بزرگ این ایالت نیز از انتقال مرکز خود از کاتالونیا به شهر آلیکانته خبر داده است.
افزون بر این بانک ها، شرکت گاز طبیعی 'فنوسا' نیز که نخستین شرکت توزیع گاز کشور است، روز جمعه اعلام کرد مرکز خود را از کاتالونیا به مادرید منتقل می‌ کند .
دولت مرکزی اسپانیا هم سعی دارد در این زمینه نهادهای بانکی و شرکت ها را یاری کند.
در همین راستا هیات دولت اسپانیا در نشست روز جمعه خود روند اداری تغییر دفاتر مرکزی شرکت ها و بانک ها را تسهیل کرد.
بر اساس این تصمیمات، در چنین حالتی، شرط برگزاری مجمع سهامداران که در قانون فعلی موجود است، با برگزاری نشست هیات رئیسه جایگزین خواهد شد.
ایالت خودمختار کاتالونیا با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا، خواستار استقلال است.
این بخش به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و حدود 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا از این ایالت بدست می آید.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند، استقلال این ایالت از دولت مرکزی به سود آنها خواهد بود چرا که 27درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد گردشگران در اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که این ایالت به خزانه مرکزی می‌پردازد.
همه پرسی کاتالونیا که روز یکشنبه برگزار شد از سوی دادگاه قانون اساسی اسپانیا معلق اعلام شده بود. ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
در همه پرسی روز یکشنبه گذشته 90درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ میان نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، درگیری هایی‌ صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!