پنجشنبه, ۰۹ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سفر مادورو به روسیه، بلاروس و ترکیه؛ پاسخی به تهدیدهای آمریکا

تهران-ایرنا- رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی چند روز پیش سفرش به سه کشور روسیه، بلاروس و ترکیه را آغاز کرد که به نظر می رسد دولت کاراکاس تدابیر جدیدی را برای پاسخ به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ونزوئلا در پیش گرفته است.

به گزارش ایرنا، این سفر نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا به سه کشور روسیه، بلاروس و ترکیه از آن جهت از اهمیت ویژه ای برخودار بوده که دولت آمریکا اخیرا تلاش کرده است با اتخاذ یکسری تدابیر جدید دولت مادورو را از لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت فشار بیشتر قرار دهد. به نظر می رسد از جمله اهداف مهم این سفر رئیس جمهوری ونزوئلا اجرای سیاست هایی برای پاسخ به این تدابیر واشنگتن باشد.

**روسیه شریکی مطمئن برای ونزوئلا
مادورو اواخر روز چهارشنبه به روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد سفر مادورو به روسیه عنوان کرد: مادورو و پوتین در این دیدار در مورد مهمترین مسائل دوجانبه و بین المللی مذاکره کردند. پوتین ضمن اشاره به اینکه ونزوئلا چند ماه سخت را پشت سر گذاشته از اقدامات رئیس جمهوری ونزوئلا برای تعامل با مخالفان دولت کاراکاس تقدیر کرد. مادورو نیز از حمایت ای کرملین از کشور و دولتش قدردانی کرد. مادورو همچنین در روسیه گفت که اگر زمانی کشورش با تجاوز از سوی دولت رئیس جمهوری آمریکا مواجه شود، مطمئن است روسیه از تمامیت ارضی و امور دفاعی کاراکاس حمایت خواهد کرد.
رئیس جمهوری ونزوئلا علاوه بر مذاکره با مقامات روسیه در حوزه انرژی، در مورد افزایش همکاری های نظامی دو کشور نیز مذاکراتی انجام داد. تنش ها میان آمریکا و ونزوئلا باعث شده تا کاراکاس بیش از گذشته به سوی روسیه گرایش پیدا کند. ترامپ اخیرا بارها ضمن انتقاد شدید از دولت مادورو، ونزوئلا را به اقدام نظامی تهدید کرده بود؛ تهدیدی که رهبران جهان به ویژه رهبران آمریکای لاتین به شدت با آن مخالفت کرده اند. مادورو در روسیه بر این مساله تاکید کرد که آمریکا نباید قدرت نطامی ارتش ونزوئلا را نادیده بگیرد.
مادورو همچنین در سفرش به مسکو در یک اجلاس بین المللی امور انرژی خواستار همکاری های بین المللی برای ایجاد ثبات در بهای جهانی نفت شد. در حالی ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفتی جهان است که مادورو از این مسئله به عنوان امتیازی برای کشورش یاد کرده اما معتقد است این دخایر نفتی باعث شده کشورهایی همچون آمریکا به ونزوئلا به عنوان یک هدف نگاه کنند. وی خواستار ادامه همکاری های بین المللی میان کشورهای تولیدکنند نفت برای کنترل تولید با هدف ایجاد ثبات در بهای نفت در مواجهه با تغییرات بازارهای جهانی شد.


** بلاروس- ونزوئلا؛ افزایش همکاری های نظامی در دستورکار دو کشور
مادورو پس از روسیه، اواخر پنج شنبه به بلاروس سفر کرد و با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. دو طرف در این دیدار بر گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف از جمله امور نظامی و اقتصادی تاکید کردند.
مادورو در این دیدار بر هدف دو کشور برای گسترش روابط فیمابین از جمله روابط اقتصادی و نظامی تاکید کرد. روسای جمهوری ونزوئلا و بلاروس راههای افزایش تبادلات تجاری و مالی را نیز بررسی کردند. تا سال 2011، تبادلات مالی دو کشور حدود دو میلیارد دلار بود. لوکاشنکو نیر تصریح کرد که ونزوئلا در میان مهمترین شرکای بلاروس در آمریکای لاتین محسوب می شود.
مادورو نیز از طرح های دو کشور برای تقویت روابط نظامی دوجانبه سخن گفت و افزود: روابط نظامی کاراکاس- مینسک بسیار موفقیت آمیز بوده و لازم است گسترش یابد. همچنین رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که کشورش تمایل به گسترش روابط با کاراکاس در همه حوزه ها از جمله امور انرژی، کشاورزی و ساخت و ساز دارد.

** ترکیه شریک مهم جدید ونزوئلا در خاورمیانه
رئیس جمهوری ونزوئلا پس از بلاروس روز جمعه وارد ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در این رابطه نوشت: اردوغان در دیدار با مادورو عنوان کرد که کشورش از هیچ مداخله خارجی در آمریکای جنوبی حمایت نخواهد کرد. روسای جمهوری ترکیه و ونزوئلا در این دیدار بر امضای پنج توافق نامه در مورد همکاری های دو کشور در امور پروازهای هوایی، گردشگری، فرهنگی، کشاورزی و مقابله با جرائم بین الملل نظارت داشتند. دو طرف در مورد راههای گسترش روابط اقتصادی و امور انرژی و همچنین یافتن فرصت هایی برای همکاری ها در صنعت نظامی تبادل نظر کردند.
اشاره اردوغان به مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در آمریکا لاتین، احتمالا تلاش دولت ترامپ برای مداخله در امور ونزوئلا بوده است. ترامپ پیشتر ضمن انتقاد از دولت مادورو از اقدام نظامی در ونزوئلا سخن به میان آورد. اردوغان در مورد اوضاع ونزوئلا گفت: فکر می کنم هیچ قدرتی فراتر از عزم مردم نیست. همواره گفته ایم که مداخله های خارجی مشکلات را تشدید می کند.
رئیس جمهوری ونزوئلا نیز عنوان کرد که امیدوار است ' دوران جدیدی' در روابط کشورش با ترکیه ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، به نظر می رسد این سفر مادورو به روسیه، بلاروس و ترکیه علاوه بر اینکه نشان می دهد کاراکاس به دنبال هم پیمانان جدیدی است و قصد گسترش روابط اش با هم پیمانان سنتی اش را دارد، پاسخی به تهدیدهای آمریکا علیه ونزوئلا بوده است. دولت مادورو تلاش می کند به ترامپ نشان دهد که ونزوئلا کشوری دست و پا بسته نیست و در زمان بروز هرگونه مناقشه و مواجهه با تهدیدهای خارجی می تواند تحت حمایت هم پیمانان مهمی همچون روسیه قرار بگیرد. بنابراین این سفر رئیس جمهوری ونزوئلا در بحبوحه تهدیدهای امریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!