یکشنبه, ۱۲ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
معاون وزیر امور خارجه آمریکا:توافق با ایران را قویتر می کنیم

مادرید- ایرنا- «توماس شانون» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه ال پاییس اسپانیا تاکید کرد که آمریکا به دنبال پاره کردن توافق هسته ای با ایران نیست بلکه می‌ خواهد آن را قویتر کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، شانون 59 ساله که قبلا معاونت وزیر خارجه در دوران «جورج بوش» پسر و «باراک اوباما» را نیز بر عهده داشته است، در پاسخ به این پرسش که آیا این خطر وجود ندارد که یک تنش جدیدی با ایران آغاز شود ؟ گفت: وضعیت با ایران در حال حاضر بسیار متشنج است؛ آنها از انجام آزمایشات با موشک های بالیستیکی دست بر نداشتند و همه ما آنچه که در یمن، لبنان، سوریه و عراق انجام می‌ دهد را می‌ بینیم.
وی در پاسخ به این سوال که آمریکا به دنبال چه هدفی‌ است، تصریح کرد: در تمامی توافقات، همیشه یک عنصر اساسی‌ وجود دارد که نام آن پایداری است؛ نباید فراموش کرد که توافق هسته ای با ایران، متنی بوده است که دولت اوباما به کنگره ارائه نداد زیرا از حمایت سیاسی برخوردار نبود. از این رو نیاز است که هر 90 روز تجدید نظر شود. این یک الزام توافق نیست بلکه قانون ملی‌ است.
شانون اشاره کرد: ما امسال، سه بار این توافق را تائید کردیم و مانع از تحریم ها شدیم و این امر مهمی‌ برای توافق است که تحریم هایی‌ که دولت اعمال می‌ کند، تعلیق شوند اما مشکل سیاسی این است که باید هر 90 روز آن را تایید کرد.
معاون وزیر در پاسخ به این سوال که چرا آن را به دست کنگره سپردند؟ ابراز داشت: عقیده ما، یافتن راهی‌ برای کار با کنگره برای اینکه بدانیم آیا توافق مذکور برای ما پایدار است، می‌ باشد. امید من این است که راهی‌ پیدا کنیم زیرا این واقعیت وجود دارد که توافق، برخی‌ امتیازات در بخش عدم گسترش اتمی‌ را ارائه می‌ دهد که برای توسعه استراتژی منطقه ای ما مهم است. اما اگر این توافق پایدار نیست، بهتر است که آن را بدانیم.
شانون در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به دنبال پاره کردن توافق نیست؟ گفت: ما به دنبال پاره کردن توافق نیستیم، جالب اینجاست که اقدام ترامپ می‌ تواند باعث شود که توافق هسته ای از نظر سیاسی، قوی تر و پایدارتر شود.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!