یکشنبه, ۱۲ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
پیروزی ائتلاف رئیس‌جمهور آرژانتین در انتخابات میان دوره‌ای پارلمان این کشور

نتایج شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی آرژانتین نشان می‌دهند که ائتلاف راست میانه روی متعلق به مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور آرژانتین توانسته در این انتخابات پیروز شود و به این ترتیب موقعیتش را برای اجرای اصلاحات اقتصادی حامی بازار تقویت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریستینا کرشنر، رئیس‌جمهور سابق آرژانتین در این انتخابات توانست یک کرسی سنا را کسب کند و با وجود آنکه درسال ۲۰۱۵ بعد از ۱۲ سال تسلط بر عرصه سیاست آرژانتین استعفا داد، بازگشت مجددی را به این عرصه سیاست تجربه کند.

او با این اتفاق از مصونیت پارلمانی در مقابل اتهامات فسادی که علیه او مطرح شده، برخوردار خواهد شد.

ماکری بعد از مشخص شدن پیروزی‌اش در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی به حامیانش در شهر بوینوس آیرس گفت: ما به عنوان یک حزب پیروز نشدیم بلکه در انتخابات اعتماد به اینکه می‌توانیم تاریخ را تغییر دهیم و آن را با عشق بسازیم، پیروز شدیم. آرژانتین و آرزوهایش هیچ محدودیتی ندارند و ما توقف ناپذیر هستیم.

کرشنر گفت: حزب چپ میانه روی جدیدش به نام حزب "اتحاد شهروندان" در این انتخابات خود را به عنوان تنها آلترناتیو برای دولت ماکری مطرح کرد.

او نیز به حامیانش گفت: ما باید به این نتیجه افتخار کنیم. حزب ما به عنوان قدرتمندترین حزب اپوزیسیون برای این دولت ظهور پیدا کرد و در این مقطع نه تنها هیچ چیز تمام نشده بلکه همه چیز آغاز شده است.

براساس نتایج شمارش آرای انتخابات که اوایل امروز (دوشنبه) انتشار یافت ائتلاف متعلق به ماکری موسوم به حزب "بیایید تغییر کنیم" در ۱۳ استان از مجموع ۲۳ استان آرژانتین و همچنین در شهر بوینوس آیرس پیروز شد.

انتخابات میان دوره‌ای روز یکشنبه که مشارکت ۷۸ درصدی را تجربه کرد به نوعی یک همه‌پرسی درباره سیاست‌های دولت ماکری بعد از دو سال فعالیت محسوب می‌شود.

ماکری پیش از این به رغم آنکه در مجلس سفلی با ۲۵۷ کرسی تنها ۸۷ کرسی را در اختیار داشت و از مجموع ۷۲ کرسی سنا نیز ۱۵ کرسی داشت توانست برنامه اصلاحاتش را با کمک هم‌پیمانانش به پیش ببرد.

شبکه تلویزیونی TN آرژانتین گزارش داد که حزب ماکری با به دست آوردن ۲۱ کرسی تعداد نمایندگانش در کنگره را به ۱۰۸ خواهد رساند که به این ترتیب مخالفان دولت را از اکثریت دو سومی که با آن می‌توانستند جلوی اصلاحات ماکری را بگیرند، محروم خواهد ساخت.

با این حال حزب ماکری هنوز تا کسب اکثریت در کنگره فاصله دارد.

در این انتخابات نیز مشخص شد که بلوک مخالف "پرونیست" مشابه قبل همچنان ۱۴۵ کرسی خود را حفظ کرده است.

ماریل فورنون، تحلیلگر سیاسی گفت: بلوک پرونیسم از کاهش آراء رنج می‌برد. کاندیداهای وابسته به ماکری علاوه بر شهر و استان بوینوس آیرس در دیگر حوزه‌های مهم از جمله کوردبا، سانتافل و مندوزا عملکرد قدرتمندی داشتند.

در انتخابات روز یکشنبه نیمی از کرسی‌های کنگره و یک سوم از کرسی‌های سنا به رقابت گذاشته شدند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!