شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ونزوئلا: دولت اسپانیا در مورد تنش ها بر سر مسئله استقلال کاتالونیا مذاکره کند

تهران- ایرنا- دولت ونزوئلا روز گذشته از دولت اسپانیا خواست تا زندانیان سیاسی کاتالونیا را آزاد کند و در مسیر مذاکره برای حل تنش ها در مورد مسئله استقلال کاتالونیا گام بردارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا در صفحه توییترش از دولت اسپانیا دعوت کرد تا به جای سرکوب، مسیر مذاکره را در مورد تنش ها درباره استقلال کاتالونیا در پیش بگیرد.
وی در توییتی نوشت: ما این درخواست را از مقامات اسپانیا داریم که زندانیان سیاسی را آزاد کنند. مذاکرات دمکراتیک باید انجام شود نه سرکوب.


این مقام ارشد ونزوئلا در ادامه همبستگی دولت کاراکاس را با مردم کاتالونیا اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، در مسیر افزایش تنش ها میان دولت اسپانیا و دولت محلی کاتالونیا، دادگاه ملی‌ اسپانیا حکم بازداشت رئیس معزول دولت محلی کاتالونیا را صادر کرد. «کارمن لاملا» قاضی دادگاه ملی‌ اسپانیا جمعه شب دستور پیگرد و بازداشت ملی‌ و بین المللی «کارلوس پوجدمونت» رئیس معزول دولت محلی کاتالونیا و چهار عضو سابق دولتش را که به بلژیک فرار کرده ا‌ند، صادر کرد.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود زیرا 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
آنان همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
بدین ترتیب بود که ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر) یک همه پرسی‌ برگزار کرد که از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
در همه پرسی مذکور 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ غیرقانونی، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح برجا گذاشت.
جامعه جهانی پبشتر بارها مخالفت خود را با استقلال کاتالونیا اعلام کرده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!