شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
نگرانی آمریکا درباره تبدیل بحران ونزوئلا به تهدیدی امنیتی برای جهان

طبق اسناد ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده امیدوار است نشست آتی در سازمان ملل درباره ونزوئلا راه را برای اقدام بین‌المللی جهت جلوگیری از بروز بحران و تبدیل آن به تهدیدی امنیتی باز کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل قرار است نشست غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه را که در مورد ونزوئلا است، رهبری کند.

هیات آمریکا در سازمان ملل در اسناد ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل آورده است: جامعه بین الملل باید به صورت فعالانه بحران موجود در ونزوئلا و تاثیرات آن در این کشور را مورد بررسی قرار دهد و از تبدیل شدن آن به یک تهدید امنیتی که مخلّ امنیت و صلح بین‌المللی جلوگیری به عمل آورد.

ونزوئلا از آغاز تظاهرات ضد دولتی در آوریل سال جاری میلادی که بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت، در ناآرامی و آشوب به سر می‌برد. همچنین بحران مواد غذایی و دارویی این کشور را فرا گرفته است.

روز جمعه ونزوئلا اعلام کرد بحران بدهی‌اش مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار است.

همچنین در شش ماهه گذشته بیش از ۵۰۰ هزار ونزوئلایی به کلمبیا و کشورهای منطقه فرار کرده‌اند. کشورهای همسایه در حالی مردم ونزوئلا را می‌پذیرند که آنها بیش از هر شهروند دیگری با سوء‌استفاده‌های جنسی و قاچاق انسان رو به رو هستند.

در اسناد ارائه شده دولت واشنگتن به سازمان ملل همچنین آمده است، در حالی که اقتصاد ونزوئلا همچنان روبه رکود است، اوضاع در کشوری که با بدهی‌های زیادی رو به روست، روز به روز بدتر می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین قرار است سخنان لوئیس آلمارگو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی و منتقد دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را نیز بشنود.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز قرار است در این نشست حضور یابد. همچنین خولیو ارناندز، وکیل ونزوئلایی و هماهنگ‌کننده سازمان حقوق بشری "پورو پنال" و جوزف دانلی، از گروه کمک رسان بین المللی "کاریتاس" نیز در این نشست روز دوشنبه حضور دارند.

هیلی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا وضعیت ونزوئلا را مورد بررسی قرار دهد.

مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری آرژانتین در جریان دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که سازمان ملل باید در زمینه امنیت غذایی و بهداشتی در ونزوئلا کمک بیشتری کند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!