شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
پوجدمون اتحادیه اروپا را به چالش کشید

رهبر برکنار شده کاتالونیا، اتحادیه اروپا و اسپانیا را با درخواست احترام به انتخابات منطقه‌ای کاتالان در ماه دسامبر به چالش کشید و گفت که در صورت پیروزی جدایی‌طلبان، مادرید باید به حکومت مستقیم بر این منطقه خاتمه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده کاتالونیا که اوایل ماه جاری میلادی به بلژیک فرار کرده، گفت:‌ این انتخابات در تاریخ کاتالونیا بسیار مهم است. اگر کمپین حامی جدایی طلبی در کاتالونیا در این انتخابات که در ۲۱ دسامبر سال جاری میلادی برگزار می شود، پیروز شود، آیا نتایجش را قبول می کنید؟

وی در میان حامیانش که فریاد "پوجدمون، رئیس‌جمهور ما" سر داده بودند، در سخنانی برای اعلام لیست کاندیداهای خود در این انتخابات گفت: آیا اگر جدایی طلبان در این انتخابات پیروز شوند، به حکومت مستقیم بر منطقه پایان می دهید؟

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا پس از منحل کردن پارلمان کاتالونیا و برکناری دولت منطقه‌ای در واکنش به اعلام استقلال یکجانبه از سوی دولت منطقه ای در ۲۷ اکتبر سال جاری میلادی، گفت که انتخابات جدیدی قرار است در ۲۱ دسامبر در این منطقه برگزار شود و از پوجدمون نیز خواست تا در آن شرکت کند.

براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، احزاب حامی استقلال کاتالونیا انتظار دارند که در انتخابات ماه آتی میلادی در این منطقه پیروز شوند اگرچه اکثریت خود را در پارلمان از دست داده‌اند.

پوجدمون همچنین گفت: در ۲۱ دسامبر سال جاری میلادی به مادرید و اتحادیه اروپا می‌گوییم که دموکراسی در کاتالونیا نباید تضعیف شود. هرگز اجازه نمی دهیم یکبار دیگر دولت مرکزی بر کاتالونیا غلبه کند.

رهبران اتحادیه اروپا نگران استقلال کاتالونیا هستند چون باعث می‌شود تا حس جدایی‌طلبی بر سراسر اروپا مسلط شود و سایر مناطقی که به صورت خودمختار هستند نیز به دنبال جدایی از دولت‌های مرکزی باشند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی ماه جاری میلادی در مادرید از تمامی کشورهای اروپا خواست تا مانع گسترش این حس شوند.

دادگاهی در بلژیک به پوجدمون آزادی مشروط داده اما وی از خروج از این کشور بدون اجازه دادگاه منع شده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!