پنجشنبه, ۰۹ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کاردار سوریه در اسپانیا:داعش را با کمک حیاتی ایران شکست دادیم

مادرید- ایرنا- «میلاد عطیه» کاردار سفارت سوریه در اسپانیا گفت که کشورش با کمک حیاتی‌ کشور برادر خود ایران، موفق شده است توطئه گروه تروریستی داعش را شکست دهد و به پیروزی نهایی نزدیک شود .

عطیه امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مادرید درباره پایان داعش در کشورش گفت: در وهله نخست قدردانی‌ عمیق خود را از دولت و ملت برادرمان ایران که در طول این مدت به دولت و ملت سوریه کمک کردند تا علیه سازمان های تروریستی مخصوصا داعش و القاعده بجنگد ابراز می کنم. همانطور که می‌ دانیم داعش توسط مجموعه ای از کشورها نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی و قطر ایجاد و پشتیبانی شد و هدف آن تضعیف و از بین بردن انسجام و همبستگی ملت و کشور سوریه بود .
وی افزود: آنچه که آنها می‌ خواستند ایجاد دولتی بسیار افراطی برای جایگزینی دولت های مشروع منطقه بود. بنا براین شکست داعش نه تنها باید در زمینه نظامی صورت گیرد بلکه باید ایدئولوژی این سازمان را نیز از بین برد زیرا این ایدئولوژی باعث ایجاد مشکلات در منطقه شده است. دولت سوریه بلافاصله از هدف این سازمانها و کسانی‌ که از آنها حمایت کردند، مطلع شد و درک کرد که آنچه علیه سوریه اتفاق افتاده، توطئه ای است که در آن داعش به ابزار کشورهایی که نام بردم تبدیل می‌ شد و هدف این بود که از طریق داعش، سوریه را به دولتی ناکام تبدیل کنند .


عطیه گفت: روشن است که دولت سوریه بر اساس قانون اساسی‌ خود مجبور بود با این تهدید تروریستی به مقابله بپردازد و در این راستا با کمک دوستان واقعی‌ خود یعنی ایران، روسیه و حزب الله موفق شد این سازمان را شکست دهد. ما امیدوارریم که در زمان کوتاهی ، این پیروزی ، کامل و نهایی باشد.
وی تاکید کرد: با اراده «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و تلاش بسیار زیاد ارتش و عزم ملت سوریه که رنج بسیاری برد و همچنین با کمک دوستان واقعی‌ سوریه توانستیم این توطئه را شکست دهیم و اکنون در بالاترین نقطه پیروزی نهایی قرار داریم .
به گفته عطیه 'شکست داعش به معنی‌ شکست توطئه علیه سوریه است. یک نقشه برای تصاحب منطقه وجود داشت و می‌ خواستند از طریق حمله به سوریه، یک بی‌ ثباتی ایجاد کنند و کنترل منطقه را در دست بگیرند'.
کاردار سوریه در پاسخ به نقش ایران در شکست داعش، گفت: باید یادآوری کرد که سوریه و ایران، دو کشور برادر هستند و یک دشمن مشترک دارند که نام آن رژیم صهیونیستی است که به دنبال کنترل منطقه است. به همین دلیل است که از مدتها قبل همکاریی بسیار نزدیک‌ در تمامی سطوح از رهبری گرفته تا اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و غیره بین ایران و سوریه وجود دارد .
وی افزود: اصلیترین چالش ایران و سوریه سلطه گری آمریکا و میل این کشور در تلاش برای محدود کردن و تضعیف توانایی سوریه و ایران است. به همین دلیل از آغاز بحران و به درخواست دولت سوریه، ایران یک همکاری تنگاتنگ با ما در جنگ علیه تروریسم داشته است .
دیپلمات سوری اضافه کرد: باید تاکید کرد که نقش ایران حیاتی‌ بوده است و ما از کمک ها و همکاری های ایران استقبال فراوان می‌ کنیم و این کمک ها و نیز کمک های دیگر دوستان ما بود که باعث پیروزی ما بر داعش شد.
وی گفت: سوریه اکنون در حال دستیابی به یک پیروزی و شکست دادن داعش و دیگر سازمان های تروریستی است و هنگامی که این امر رخ دهد، عاری از تروریست ها خواهد شد و آنوقت است که مرحله بازسازی آغاز شده را ادامه خواهیم داد. تمامی چیزهایی‌ را که این گروه های تروریستی خراب کردند، باید بازسازی کرد و این باعث خواهد شد که یک سوریه قویتر و توانمندتر پدید آید .
عطیه در پاسخ به این پرسش که پس شکست کامل داعش چه آینده ای در انتظار نیروهای آمریکا و ترکیه در سوریه خواهد بود، گفت: باید گفت که نقش ترکیه از آغاز بحران سوریه، مخرب بوده و به همراه قطر، در صدر گروه ها برای بی‌ ثبات کردن و تخریب سوریه قرار داشتند. ما با ترکیه مرز مشترک 800 کیلومتری داریم و ترکیه مرزهای خود را باز گذاشت تا تروریست های بیش از 83 کشور که از آنها حمایت شد و در ترکیه تعلیم دیدند، وارد سوریه شوند.البته نمی‌ گویم که همه تروریست ها از ترکیه وارد سوریه شدند، اما اکثر تروریست ها از طریق ترکیه به سوریه داخل شدند .
وی افزود: نقشه ترکیه در سوریه این بود که می‌ خواست همانطور که در دیگر نقاط منطقه نظیر لیبی‌ و مصر اتفاق افتاد، اخوان المسلمین را در دولت بنشاند، اما سوریه هوشیارتر و دقیقتر بود و برای جلوگیری از این امر آشکارا مقاومت کرد .نباید فراموش کرد که ترکیه حضوری فیزیکی‌ در سوریه دارد که یا در خاک سوریه و یا در مرز با سوریه هستند. ما معتقدیم که حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه، غیر قانونی است و می‌ شود آن را اشغال قلمداد کرد. برای شکست دادن حضور ترکیه در خاک سوریه ، کاملا مصمم هستیم.
وی ادامه داد: آمریکا هم به رغم اینکه برخی‌ اختلافات خاص با ترکیه، بطور کل با این کشور هم عقیده است و با هم همکاری می‌ کنند و هدف مشترک آنها در واقع کنترل منطقه است.
دیپلمات سوری در پاسخ به اینکه مساله کردستان سوریه و ادعاهای آن را پس از پایان جنگ چگونه پیش بینی‌ می‌ کند، گفت: ما معتقدیم که در سوریه مشکل یا مساله ای به نام کردها وجود ندارد. سوریه یک کشور چند مذهبی و چند قومی است و در چارچوب این امر، همه شهرودان در مقابل قانون برابر هستند و از حقوق و وظایف یکسانی برخوردارند و این امر در مورد کردها نیز اعمال می‌ شود.
عطیه افزود: برخی‌ از قدرت ها نظیر آمریکا یا رژیم صهیونیستی، از همان آغاز سعی‌ داشتند که این واقعیت سوریه به عنوان کشور چند مذهبی و چند قومی را تغییر دهند و به ترویج تنش های مذهبی‌ و بین نژادی پرداختند. می‌ توانم بگویم که اکثر کردها وارد این بازی نشدند اما برخی‌ از آنها فریب خوردند. ما می‌ خواهیم که آنها به وضع عادی خود بازگرددند زیرا کسانی‌ که باید در مورد سرنوشت سوریه تصمیم بگیرند، خود سوری ها هستند نه نیروهای خارجی‌ .
دیپلمات سوری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه عربستان سعودی از اکثر گروه های مخالف دولت سوریه پشتیبانی می‌ کند، چه انتظاری از اجلاس سوچی و ژنو برای حل مشکل بحران سوریه دارد، گفت: بشار اسد از آغاز بحران سوریه، آشکارا اشاره داشت که این بحران باید بطور سیاسی حل شود و تمامی‌ تلاش های دولت سوریه در این زمینه برای دستیابی به راه حل صادقانه بود. با این حال دشمنان دولت سوریه نمی‌ خواستند یک راه حل سیاسی یافته شود و به همین دلیل از همان آغاز دخالت کردند تا با تمام وسیله هایی‌ که داشتند بحران را تداوم بخشند و برای این کار به حمایت و تامین مالی‌ گروه های تروریستی پرداختند .
وی افزود: ما از آغاز از همه ابتکارات برای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز استقبال کردیم زیرا دولت سوریه برای رسیدن به راه حل سیاسی صادق بود. ما معتقدیم نشست سوچی می‌ تواند به یافتن یک راه حل و دستیابی به یک توافق نهایی برای بحران سوریه کمک کند. امیدواریم که در چارچوب نشست سوچی، موضع ترکیه شروع به تغییر کند و بطور واقعی‌ با این تلاش ها متعهد شود.
عطیه نقش عربستان سعودی را از آغاز بحران سوریه مخرب ذکر کرد و افزود: این کشور از ایدئولوژی وهابیت که الهامی برای داعش و دیگر سازمان های تروریستی است، پشتیبانی و تامین مالی‌ کرد، افزون بر اینکه در نقشه بی‌ ثبات کردن سوریه شرکت داشت. عربستان سعودی نمی‌ خواهد شکست خود را به عنوان مروج و بانی‌ این نقشه، به رسمیت بشناسد.
وی گفت: درباره سوچی یا ژنو ما همیشه گفته ایم که مسیری برای دستیابی به یک راه حل است و دولت سوریه با تمامی این تلاش ها متعهد شد اما مشکل بزرگی‌ که وجود دارد این است که اکثر گروه های مخالف دولت که در مذاکرات ژنو حضور دارند، از سوی عربستان سعودی کنترل می‌ شوند. ما اجازه نخواهیم داد که در مرحله کنونی گفت و گوهای ژنو، تلاش شود که از راه دیپلماتیک به چیزی دست یابند که در جنگ به آن دست نیافتند و باید به یاد داشت که ارتش و ملت سوریه، هزینه گرانی را در طول این جنگ پرداخته اند و به همین دلیل رئیس جمهوری سوریه گفته است که با دستیابی به یک توافق سیاسی موافق است اما به هر قیمتی نه. سوریه حاضر نیست امتیازی به دشمنان بدهد .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!