سه شنبه, ۱۴ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سنگ‌اندازی دادگاه عالی اسپانیا در روند حضور مقام ارشد جدایی‌طلبان کاتالونیا در کابینه جدید

دادگاه عالی اسپانیا حکم داد، اوریول خونکوئراس، معاون رئیس سابق منطقه کاتالونیا که اکنون بیش از دو ماه است در بازداشت به سر می‌برد، می‌بایست در بازداشت بماند و به این ترتیب او احتمالا نخواهد توانست در دولت جدید منطقه کاتالونیا سوگند یاد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، دادگاه عالی اسپانیا روز جمعه حکم داد خونکوئراس، معاون رئیس سابق منطقه کاتالونیا باید در بازداشت بماند تا مقامات به تحقیقات‌شان درباره نقش او در جنبش استقلال طلب این منطقه ادامه دهند.

قضات این دادگاه در حکم کتبی صادر شده نوشته‌اند که این خطر وجود دارد که خونکوئراس مجددا در صورت آزاد شدن مرتکب جرم شود چون دلیل و مدرکی نشان نداده که او از مسیری که در پیش گرفته، دست برداشته است.

این در حالی است که این رهبر جدایی طلبان کاتالونیا تاکنون بیش از دو ماه است که به اتهام شورش، فتنه و سوءاستفاده از بودجه عمومی و در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا در اول اکتبر به زندان افتاده است.

این تصمیم دادگاه عالی اسپانیا نخواهد گذاشت که خونکوئراس در هنگام آغاز به کار دولت جدید کاتالونیا در تاریخ ۱۷ ژانویه سوگند یاد کند و در عین حال تلاش‌های جدایی‌طلبان کاتالونیا که پیروز انتخابات اخیر در این منطقه بودند را در راستای یافتن یک رهبر جدید برای خود با مشکلات بیشتر روبه‌رو خواهد کرد.

رهبر سابق این منطقه یعنی کارلس پوجدمون نیز در حال حاضر در تبعید به سر می‌برد.

در انتخاباتی که در تاریخ ۲۱ دسامبر در کاتالونیا برگزار شد جدایی طلبان مجددا توانستند اکثریت را در پارلمان این منطقه کسب کنند در حالی که دولت مرکزی اسپانیا امیدوار بود که آنها در این انتخابات شکست بخورند.

حزبی که خونکوئراس به آن تعلق دارد یعنی حزب "چپ جمهوری‌خواه" در این انتخابات در رده دوم حزب جدایی طلب قرار گرفت و تنها چند کرسی کمتر از حزب جدایی طلب دیگر متعلق به پوجدمون به نام حزب "باهم برای کاتالونیا" کسب کرد.

با این حال حزب اتحادگرای "شهروندان" که مخالف جدایی طلبی است در میان احزاب انفرادی بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد، اما با توجه به اینکه دیگر احزاب حامی اتحاد آراء کافی به دست نیاوردند این ائتلاف جدایی طلبان بود که در اکثریت قرار گرفت.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!