پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
بحران کاتالونیا گریبانگیر اسپانیا در اجلاس جهانی داووس

مادرید - ایرنا - بحران کاتالونیا یکی از موضوع های مرتبط با اسپانیا در اجلاس امسال داووس است که «فیلیپ ششم» پادشاه این کشور را مجبور کرد در سخنرانی خود با اشاره به آن، بر حفظ حاکمیت قانون و احترام به کثرت گرایی سیاسی و اصل اساسی حاکمیت ملی‌ در کشورش، تاکید کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال موندو؛ فیلیپ ششم در سخنرانی خود با عنوان «اسپانیا و اروپا - حال و آینده»، بحران ایالت کاتالونیا را که در بحث های مجمع اقتصادی جهانی‌ به ابهام بزرگ مرتبط با اسپانیا تبدیل گشته، نادیده نگرفته و با قاطعیت تاکید نمود که به قانون اساسی‌ و قوانین عادی احترام گذاشته می‌ شود.


وی گفت: درسی‌ که باید از این بحران، نه تنها برای اسپانیا بلکه برای به طور کلی‌ برای همه دمکراسی ها گرفت، این است که باید حاکمیت قانون را به عنوان سنگ بنای دمکراسی و احترام به کثرت گرایی سیاسی و اصل اساسی‌ حاکمیت ملی‌ آن کشور و در واقع مردم آن کشور، در نظر داشت که در واقع سزاوار نهایت احترام همه و هر یک از ماست.
پادشاه اسپانیا گفت: در کشور من، یک دولت قانونی حاکم است که در آن، امنیت قانونی اولویت دارد و در نتیجه، به قانون اساسی‌ و قوانین به طور موثر عمل می‌ شود.
فیلیپ ششم با انتقاد از استقلال طلبان ادامه داد: در کاتالونیا شاهد تلاشی برای تضعیف قوانین اساسی‌ نظام دمکراتیک کشورمان بودیم.
کاتالونیا بخشی خودمختار با هفت میلیون و 523 هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد. این ایالت به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری، مهم ترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود که نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آن صورت می گیرد.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود، چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و مقصد ۲۵ درصد گردشگران اسپانیا نیز کاتالونیا می باشد.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد، ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
مردم کاتالونیا در این راستا در روز ۳۰ آذر به پای صندوق های رای رفتند تا دولت جدید محلی را انتخاب کنند که حزب شهروندان در انتخابات محلی کاتالونیا به یک پیروزی تلخ و شیرین دست یافت، زیرا به رغم اینکه بیشترین رای را کسب کرد، قادر به بدست گرفتن قدرت نخواهد بود. انتخابات ایالت کاتالونیا بدون هیچگونه حاشیه و مشکلی برگزار گردید و نتیجه آن حکایت از ادامه برخورداری احزاب استقلال طلب از اکثریت مطلق پارلمانی برای در اختیار داشتن پارلمان و دولت محلی این ایالت دارد. حزب شهروندان که در رویدادی تاریخی موفق شده است در رده اول انتخابات گذشته قرار بگیرد، نظر به ناکافی بودن آرای خود و عدم امکان رسیدن به اکثریت مطلق پارلمانی از طریق ائتلاف با دیگر احزاب قانونگرا، امکان ریاست بر این ایالت را نخواهد داشت.
حزب شهروندان 37 کرسی، حزب دمکرات 34 کرسی، حزب چپ جمهوریخواه 32 کرسی، حزب سوسیالیست 17 کرسی، ائتلاف ان کومون پودم هشت کرسی، حزب کوپ چهار کرسی و حزب مردمی سه کرسی پارلمانی در انتخابات کاتالونیا به دست آورده اند.
پارلمان محلی ایالت کاتالونیا 135 کرسی دارد که اکثریت مطلق آن با 68 کرسی حاصل می شود. مجموع آرای احزاب استقلال طلب (دمکرات، چپ جمهوریخواه و کوپ) به 70 کرسی پارلمانی رسیده است و احزاب قانونگرا نیز نتوانسته اند به هدف خود برای عبور از ملی گرایان برسند.
به گزارش ایرنا، چهل و هشتمین نشست سالانه مجمع جهانی‌ اقتصاد از دیروز (سه شنبه ) در داووس سوئیس شروع به کار کرد .در این نشست، بیش از سه هزار نفر از ثروتمندترین و قدرتمندترین شخصیت های جهانی‌ مانند رئیسان جمهوری، نخست وزیران و وزیران، رئیسان بانک های مرکزی، مسئولان نهادهای بین المللی و کسب و کارهای بزرگ، حضور دارند. قرار است این نشست با موضوع ایجاد آینده مشترک در جهانی‌ از هم گسیخته تا ۲۶ ژانویه (۶ بهمن ماه)، ادامه یابد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!