جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
داسیلوا به رغم تشدید مجازات حبس بر عزمش جهت بازگشت به قدرت تاکید کرد

دادگاه استینافی در برزیل حکم فساد علیه رئیس‌جمهوری پیشین این کشور آمریکای لاتین را تایید کرد. این حکم تلاش‌های لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را به خطر می‌اندازد و ممکن است در زمان رای‌گیری ماه اکتبر او پشت میله‌های زندان باشد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این حکم یک پیروزی بزرگ برای دادستان‌هایی است که پرونده‌های قضایی علیه سیاستمداران سرشناس متهم به فساد را پیگیری می‌کنند. لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا همچنین در شش پرونده دیگر فساد متهم است. این تصمیم به اتفاق‌ آراء از سوی سه قاضی پرونده اتخاذ شد و همین حکم تردیدها درباره حضور او در انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر را بیشتر می‌کند. این قضات داسیلوا را به ۱۲ سال حبس محکوم کردند. داسیلوا در دادگاه اول به جرم پذیرش رشوه به ۹ سال و نیم حبس محکوم شده بود و حال حبس او افزایش یافت.

بر این اساس، داسیلوا دیگر صلاحیت قانونی برای شرکت در انتخابات را ندارد اما انتظار می‌رود او همچنان به شکایات خود در دادگاه‌های عالی‌تر ادامه دهد تا بتواند در انتخابات شرکت کند. لولا که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ هدایت برزیل را در دست داشت، ژوئیه به جرم پذیرش ۱.۲ میلیون دلار رشوه از یک شرکت مهندسی در ازای برنده شدن قراردادهای دولتی محکوم شد.

لولا حتی پس از محکومیت همچنان میان طبقه کارگر برزیل محبوبیت دارد چرا که میلیون‌ها فقیر را تحت برنامه‌های سخاوتمندانه رفاه اجتماعی قرار داد. داسیلوا از بنیانگذاران حزب کارگر برزیل است و در دوران زمامداری او، اقتصاد برزیل رشد سریعی یافت و برزیل به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان مطرح شد.

به رغم این حکم رئیس‌جمهوری اسبق برزیل تاکید کرد، عزمش را برای بازگشت به قدرت جزم کرده است.

وی در جریان تظاهرات هزاران چپ‌گرا در سائوپائولو اظهار داشت، می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

رئیس‌جمهوری اسبق برزیل اظهار داشت: من به منظور جامعه‌ عادلانه‌تر خواهم جنگید. نتیجه حکم هر چه که باشد من به منظور عزت ملتم به مبارزه ادامه خواهم داد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!